פזילה: ניתוח פשוט, שיפור גדול

(0)
לדרג

פזילה מפריעה קשות לאיכות החיים, גורמת לאובדן ראיית העומק ומביאה לתגובות חברתיות שליליות. החדשות הטובות: הדבר ניתן לטיפול בניתוח עם אחוזי הצלחה גבוהים

מאת: מערכת zap doctors

כ-130 מיליוני איש בעולם סובלים או סבלו מתופעת הפזילה בעין אחת או בשתי העיניים. התופעה עלולה להופיע ממש מגיל הינקות, ועשויה אף להופיע באפיזודות מאוד נדירות. עם הזמן עלולה הבעייה להחמיר לפזילה קבועה, המלווה את האדם לתמיד. מדוע הפזילה מתרחשת ואיך ניתן לטפל בה?

ד"ר בנימין שלו, מומחה ברפואת עיניים ובפזילה למבוגרים ולילדים, מומחה בניתוחי עפעפיים ובדרכי דמעות ורופא בכיר בבית החולים איכילוב, מסביר.

ניתוח לתיקון פזילה (אילוסטרציה)
ניתוח לתיקון פזילה (אילוסטרציה)

מהי פזילה?

"פזילה היא תופעה שמבטאת חוסר איזון של שרירים המניעים את העין, המושכים לכיוונים מנוגדים. בפזילות פנימיות, כשהאישון צופה פנימה, במקרים רבים, מדובר על בעיה הניתנת לפתרון אופטי (על ידי משקפיים) שתי הסיבות (חוסר איזון השרירים ובעיה אופטית) גם יחד".

כיצד ניתן לטפל בפזילה?

"האופציות הן פשוטות מאוד. פזילה יכולה להיות מתוקנת על ידי תיקון אופטי, שמתבצע על ידי הרכבת משקפיים. במקרים בהם המשקפיים אינן מתקנות את הפזילה, או מתקנות רק חלק ממנה, ניתן לתקן אותה על ידי ניתוח. ניתוח פזילה מתבצע בדרך כלל בהרדמה כללית, ומגיעים בו לשרירי העין על ידי פתיחת הלחמית, שהיא הרקמה הדקה שעוטפת את העין. על השרירים הבעייתיים, שבעצם מושכים את העין לכיוון לא ראוי, תופרים חוט, או מספר חוטים, מנתקים אותם באמצעותם מגלגל העין, ומחברים אותם במקום אחר. החוטים מחוברים לשרירים הבעייתיים, השריר מנותק ממקומו ומחובר למקום חדש, לפי חישוב. במקרים מסוימים ניתן גם לקצר שריר חלש. מדובר על פעולה כירורגית שבה מחזקים או מחלישים את השרירים שמניעים את העיניים, עד לתוצאה הרצויה".

מה כוללת ההתאוששות מניתוח פזילה?

"ההתאוששות מהניתוח קצרה, תוך ימים חוזרים לתפקוד מלא. תקופת האדמומיות בעין משתנה על פי גיל המטופל. בגילאים הנמוכים יותר, במקרה של ילדים רכים בשנים, תוך שבועיים עד ארבעה שבועות, אין עדות לניתוח. לעומת זאת, מבוגרים יכולים לחוות אדמומיות בעין לאורך יותר זמן. חשוב לדעת שאחרי ניתוח פזילה אין כאבים: רק אודם סביב אזור העין, אודם שהולך ויורד".

מהם סיכויי ההצלחה של ניתוח הפזילה ומה עושים כשהפזילה חוזרת?

"ב-60 אחוזים מהמקרים, בעיית הפזילה נפתרת לכל החיים בניתוח אחד. כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה, ניתן לבצע ניתוח עם תפר מתכוונן. תפר שכזה נעשה רק עבור מטופלים מעל גיל 16, כאלו שמאפשרים שיתוף פעולה אחרי הניתוח. התפר המתכוונן מחובר לאחד משרירי העיניים שגורמים לפזילה. מספר שעות לאחר הניתוח בודקים את השרירים הבעייתיים, ואז מכווננים בצורה עדינה וסופית את התפר. הניתוח הזה מומלץ מאוד, כי בעזרתו ניתן להגיע ל-85 אחוזי הצלחה בתיקון הפזילה".

מהם הסיכונים בניתוח הפזילה?

"עיקר הסיכונים בניתוח מהסוג הזה, הוא צורך בניתוח חוזר, בתהליך דומה לניתוח הראשון".

מה קורה אם לא מטפלים בפזילה ופשוט חיים איתה?

"פזילה בגיל צעיר מונעת את היכולת לפתח ראיית עומק באופן גורף, ובגיל מבוגר יותר, הפזילה גורמת לאובדן ראיית העומק, וגם לשינוי שדה הראייה. מחקרים הוכיחו כי אצל ילדים יש חשיבות מכרעת לתפקוד תקין של שתי העיניים גם יחד. לתפקוד זה יש חשיבות גדולה בהתפתחות היכולות המוטוריות הקשורות לראיית העומק שלהם. אם העין מביטה פנימה, היא מפספסת חלקים נרחבים בשדה הראייה. מעבר לכך, הפזילה יוצרת מראה אסתטי מאוד לא נעים, שהוכח על ידי מחקרים כי הוא גורם לתגובות לא נעימות אצל אנשים שרואים את האדם הפוזל. בפועל, למשל, הפזילה מקטינה סיכויי העסקה, בעיקר לנשים".

בואו לדבר על זה בפורום פזילה ועין עצלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום