קטרקט: לראות מבעד לעכירות

(0)
לדרג

קטרקט, מחלת עיניים המתבטאת בעכירות עדשת העין, נפוצה בעיקר בגיל מבוגר, גורמת לירידה הדרגתית בחדות הראייה ומטופלת בניתוח. כל מה שחשוב לדעת

מאת: ד"ר יחזקאל לוי

מה צריך לדעת לפני שניגשים לניתוח קטרקט? מבחינת ההכנות מדובר על ניתוח יחסית פשוט, שלפניו נדרשות תוצאות של בדיקות דם שגרתיות, בדיקת א.ק.ג ומכתב הפנייה מרופא משפחה. הניתוח עצמו מבוצע בהרדמה מקומית, שאותה מקבלים על ידי טיפות מרדימות וג'ל, והוא נמשך כרבע שעה. רוב המטופלים שמגיעים לניתוח קטרקט הם בני שישים ומעלה, אבל ישנם גם מקרים של אנשים צעירים, ואפילו של ילדים.

כיצד מתבצע ניתוח הקטרקט מבחינה טכנית?

הניתוח עצמו מתבצע בשכיבה, באמצעות מכשיר פאקואמולסיפיקציה הפועל בעזרת גלי אולטרה סאונד. תחת מיקרוסקופ, מבצעים מספר חתכים זעירים, בגודל מילימטר עד 2.2 מילימטר בקרנית העין. אלו חתכים שנסגרים לאחר הניתוח ללא תפירה. במקום העדשה הטבעית והעכורה של המטופל, משתילים עדשה אקרילית, חדשה, העמידה לכל החיים. פעם בניתוח זה הושתלו עדשות שניתן לראות בהן או לרחוק או לקרוב, אבל כיום קיימות בשוק עדשות מתקדמות מסוג פרימיום: עדשות מולטיפוקליות המתאימות לשני הפרמטרים, גם לרחוק וגם לקרוב. הן אמנם לא בסל התרופות, ולכן הן יותר יקרות. בנוסף, קיימות גם עדשות טוריות, שבאמצעותן ניתן לתקן גם אסטיגמטיזם. כך שכיום ניתוח קטרקט משלב בתוכו פעמים רבות גם ניתוח לשיפור הראייה ולתיקונה, עד לכדי ביטול התלות במשקפיים.

איך יוצאים מניתוח קטרקט?

מהניתוח יוצאים ללא תחבושת, אבל עם משקפי שמש מיוחדים שמגנים על העין מפני סינוורים מהאור עקב הרחבת האישון לפני הניתוח, ומגנים מפני נגיעות מיותרות בעין. בבית יש לטפל בעיניים בעזרת מספר סוגי טיפות עיניים, במינון הולך ויורד, למשך ארבעה שבועות. בלילה, המטופל נדרש לישון עם מגן שקוף מפלסטיק, כדי ששום דבר לא יגע בעין. יחד עם זאת, ההתאוששות היא מיידית. ניתן לקרוא או לצפות בטלוויזיה, כבר מהיום הראשון.

מתי מומלץ לגשת לניתוח קטרקט?

כאשר המטופל מתקשה בתפקוד היום-יומי, כלומר מתקשה בקריאה, בצפייה בטלוויזיה ובנהיגה - מומלץ לבצע את הניתוח מוקדם ככל שניתן. ככל שמבצעים את הניתוח מוקדם יותר הוא קל יותר, התוצאות טובות יותר ושיעור הסיבוכים נמוך יותר. בניגוד לדעות העבר, לא מומלץ לדחות את הניתוח עד שהקטרקט 'יבשיל', משום שטכניקת הניתוח כיום היא מאוד שונה.

מהם הסיכונים בניתוח קטרקט?

הסיכונים עלולים להיות בצקת בקרנית ו/או ברשתית העין, היפרדות רשתית או זיהום. בכל מקרה, מדובר על סיכונים לא שכיחים. הסיכונים ברי פתרון. ככל שמקפידים יותר על הטיפול ועל ההיגיינה, יש פחות סיכונים. לעתים יש מושג שנקרא 'קטרקט משני' שבו תיתכן התפתחות עכירות מאחורי העדשה המושתלת לאחר מספר חודשים עד מספר שנים, ואז מטפלים בה באמצעות קרני לייזר.

ד"ר יחזקאל לוי הוא מנהל מרפאת עיניים במרפאת "קונקורד" בבני ברק, מנתח בבית חולים בילינסון, בבית חולים השרון ובמרכז רפואי נארא לניתוח קטרקט ברמת גן

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום