הממתיק אספטריים בטוח לשימוש

(0)
לדרג

לאחר שנים של חשדנות כלפי הממתיק המלאכותי, המצוי במסטיקים, משקאות דיאט ומוצרים נוספים, קובעות רשויות הבריאות באירופה כי אינו מסוכן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יותר מעשרים וחמש שנים היה הממתיק המלאכותי אספרטיים שנוי במחלוקת, ועל אריזות המשקאות הקלים ומוצרי מזון אחרים דלי קלוריות וללא סוכר שהכילו אותו הופיעו אזהרות מפני שימוש יתר. כעת קובעת הרשות האירופית לבטיחות מזון (European Food Safety Authority) כי הממתיק המלאכותי בטוח לשימוש ברמות המצויות כיום במוצרי מזון ומשקאות.

מהרשות נמסר כי מדובר אחד המחקרים המקיפים ביותר להערכת הסיכון של אספרטיים. לפי ההודעה, ההחלטה מגיעה בעקבות סקירת כל הנתונים המדעיים בנושא אספרטיים, כולל מחקרים שנערכו בבעלי חיים ובבני אדם, עם מחקרים שפורסמו ומחקרים שלא פורסמו בספרות הרפואית. נמצא כי כל המחקר שלל סיכון אפשרי לנזק גנטי או התפתחות מחלות ממאירות בעקבות חשיפה לאספרטיים. החוקרים קבעו עוד כי אין עדויות לפיהן הממתיק גורם לנזק למוח או מערכת העצבים, או משפיע על ההתנהגות או הכישורים המנטאליים בילדים או מבוגרים.

מהמחקר עולה בבירור כי תוצרי פירוק אספרטיים (פנילאלנין, מתאנול וחומצה אספרטית) מצויים באופן טבעי בחלק ממוצרי המזון. התרומה של אספרטיים לחשיפה התזונתית הכוללת לחומרים אלו היא נמוכה. הרשות קובעת כי הממתיק אינו מהווה סיכון לתינוקות מתפתחים.

במקביל, קבע גם המוסד לחקר מחלת הסרטן (National Cancer Institute), כי אין עדויות הקושרות בין אספרטיים למחלות ממאירות.

עם זאת עדיין ישנה אוכלוסיית חולים אחת שאינה יכולה לשתות או לאכול אספרטיים בבטחה ואלו החולים עם PKU (Phenylketonuria), החייבים להקפיד על משטר תזונתי עם כמות קטנה של פנילאלנין, נוכח הפרעה במטבוליזם של מרכיב זה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום