האם חלב תורם לחיזוק העצם?

(0)
לדרג

מחקר: צריכת חלב בילדות תורמת אולי למסת עצם ומניעת שברים ואוסטיאופורוזיס מאוחר יותר, אך שתיית חלב בגיל ההתבגרות מגבירה את הסיכון לשברי ירך בבגרות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

סערה בכוס חלב. צריכת מוצרי חלב במהלך גיל ההתבגרות אינה מלווה בסיכון מופחת לשברי ירך בגיל מאוחר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה נובמבר בכתב העת JAMA Pediatrics. למעשה, צריכה רבה של מוצרי חלב כרוכה בסיכון מוגבר ככל שמדובר באנשים גבוהים יותר.

החוקרים מדווחים כי צריכת חלב בכמות גדולה יותר במהלך תקופת הילדות וההתבגרות תורמת לשיא מסת העצם ולכן צפויה לסייע במניעת אוסטיאופורוזיס ושברים בעצמות בגיל מאוחר יותר. עם זאת, במדגם הנוכחי לא זוהה קשר בין צריכת חלב במהלך שנות ההתבגרות לסיכון נמוך יותר לשברי ירך במבוגרים. למעשה, החוקרים אף זיהו עלייה משמעותית בסיכון לשברי ירך בגברים, עבור כל כוס חלב נוספת שצרכו בכל יום במהלך שנות ההתבגרות. לדברי החוקרים, הקשר הוסבר, לפחות בחלקו, על ידי משתנה הגובה; ככל שהמשתתפים היו גבוהים יותר, הסיכון לשברים היה גבוה יותר.

החוקרים בחנו נתונים של יותר מ-130 אלף גברים ו-61 אלף נשים משני מחקרים מקיפים שהתפרשו על פני 22 שנות מחקר. בתחילת כל אחד מהמחקרים השלימו המשתתפים שאלונים בנוגע להיסטוריה הרפואית, אורח חיים וגורמי סיכון למחלות שונות. במהלך המחקר, המשתתפים השלימו גם שאלונים תזונתיים, כולל שאלות בנוגע לתדירות וכמות צריכת החלב או גבינה במהלך שנות ההתבגרות. ההערכה בתחילת המחקר כללה גם מידע על הגובה של המשתתפים. לאחר ההערכה הראשונית, המשתתפים עדכנו את מצבם אחת לשנתיים. העדכונים כללו מידע אודות מקרים של שברי ירך. החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לחישוב הסיכון היחסי לשברי ירך עקב אירועי טראומה קלה לכל כוס חלב שצרכו במהלך היום בשנות ההתבגרות.

במהלך שנות המעקב, תועדו 490 מקרים של שברי ירך בקרב גברים ו-1,226 בקרב נשים. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון ידועים וצריכת חלב בהווה, נמצא כי כל כוס חלב נוספת ביום במהלך שנות ההתבגרות לוותה בעלייה של 9% בסיכון לשברי ירך בגברים. הקשר נחלש מעט כאשר החוקרים הוסיפו למודל את נתוני גובה המטופלים. מנגד, הם לא זיהו קשר בין צריכת חלב בגיל ההתבגרות לשברי ירך בנשים.

החוקרים מציינים כי תוצאות המחקר מוגבלות נוכח האפשרות להטיה הנוגעת לטעויות בזיכרון צריכת חלב. לאור זאת, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים כדי ללמוד יותר אודות חשיבות צריכה מוקדמת של חלב וההשפעה של גובה המטופלים על הסיכון לשברי ירך.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום