ברית מילה: מסורת או בריאות?

(40)
לדרג

לאחרונה קבעה מועצת אירופה כי ברית מילה פוגעת בשלמות גופם של ילדים. האם לטקס היהודי העתיק יש יתרונות רפואיים, מעבר למסורת? מספר מילים על ברית המילה

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה קבעה מועצת אירופה כי ברית מילה פוגעת בשלמות גופם של ילדים ומהווה אקט כירורגי המנוגד לזכויות הפרט. עבור האוכלוסייה היהודית החיה במדינת ישראל, ברית מילה לגברים נתפסת כעניין טבעי לחלוטין. אך אי אפשר להתעלם מהעובדה כי ברית המילה היא למעשה התערבות חיצונית של בני האדם בגוף הגברי ובדרך הטבע.

ברית מילה (אילוסטרציה)
ברית מילה (אילוסטרציה)

מעבר לעניין המסורתי, האם אנחנו באמת צריכים את ברית המילה גם מבחינה רפואית? ד"ר דניאל שנהר, רופא ילדים, מסביר: "מועצת אירופה אכן קבעה שהליך המילה פוגע בשלמות גופם של ילדים. אבל יש להבין כי פגיעה בשלמות הגוף יכולה להתבטא גם בפעולה פשוטה כגון עגילים באוזניים אצל ילדים. המועצה והקביעה לא התייחסו להיבטים הרפואיים וליתרונות הנוגעים להליך ברית המילה".

ד"ר שנהר מפרט: "ב-2012 הודיע איגוד רופאי הילדים האמריקני, שסקר מחקרים רבים בנושא, שמסקנתו היא שהיתרונות של הליך המילה אצל ילדים זכרים עולים על הסיכונים שלו, והמליץ לכל מי שמעוניין ליהנות מהיתרונות לגשת להליך, בתנאים סטריליים מתאימים ותחת הרדמה מקומית".

ברית מילה: כל היתרונות

ברית המילה היא מצווה ביהדות, לפיה חובה למול כל תינוק יהודי ביום השמיני ללידתו. מבחינה פיזיולוגית, פין התינוק מכוסה בעורלה, שהיא בעצם עור אלסטי, הנמשך משק האשכים ועד לאחר העטרה. עורלה זו נכרתת מהגוף בטקס הברית. על פי דוקטור שנהר, לברית מילה בגיל מוקדם, ואף בגיל מאוחר, יש יתרונות רבים מבחינה בריאותית.

ראשית, ברית מילה מובילה לפחות זיהומים בדרכי השתן אצל תינוקות מתחת לגיל שנה. כמו כן, לאחר המילה, מחקרים הוכיחו כי ישנם פחות זיהומים של העורלה ויצירת אבצסים באזור. לנימולים, כך מסתבר, ישנם גם פחות סיכויים להעברת מחלות מין, ובמיוחד מחלת האיידס, שהסיכוי להידבק בה קטן בכ-40 עד 60 אחוזים לנימולים, מאשר ללא נימולים.

"ברית המילה מפחיתה גם סיכוי של סרטן באזור הפין, וכן בהתפתחות סרטן של צוואר הרחם בבנות זוג של נימולים, ונתונים אלו הוכחו מחקרית באופן חד-משמעי", מציין שנהר.

האם להליך הכירורגי יש גם סיכונים?

"אצל נימולים לא נמצאו סיבוכים קשים לאחר הליך ברית המילה", מסביר ד"ר שנהר. "הסיבוכים השכיחים כוללים דימום, זיהום באזור החתך ועודף עורלה. אך בישראל שיעור הסיבוכים עומד על המספר הנמוך ביותר של 0.34 אחוזים, מכלל הבריתות המתבצעות במדינה. זהו אחוז מאוד נמוך".

ישנן טענות רבות כי לגברים שמחליטים לגשת להליך ברית המילה בגיל מאוחר, תיגרם ירידה בהנאה המינית וכן בתפקוד המיני. אך טענה זו, על פי ד"ר שנהר, איננה נכונה. "ההשערה שיש בנוגע לכך שברית מילה בגיל מבוגר פוגעת בהנאה המינית איננה נכונה. למעשה, לאנשים אלו אין כלל ירידה בתחושות בכל הקשור למיניותם בעקבות הברית".

מילה אצל מבוגרים: מה צריך לדעת?

ד"ר שנהר: "אצל מבוגרים, כמובן שהמילה נעשית בחדר ניתוח בהרדמה מלאה עם תפרים, וההתאוששות ממנה כרוכה במספר ימי מנוחה ומלווה בכאב. אך הכאב הזה אינו קיצוני, וישנה חזרה מלאה לתפקוד תוך מספר ימים".

בואו לדבר על זה בפורום ברית מילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום