אנדומטריוזיס: לא חייבים לסבול כאב

(0)
לדרג

נדידה של תאי רירית הרחם לחלל האגן ואיברים פנימיים אחרים עלולה לגרום לכאב, אי נוחות בעת קיום יחסי מין ופגיעה בפוריות. טיפול מוקדם יכול לבלום את המחלה

מאת: מערכת zap doctors

בעיה רפואית ייחודית לנשים היא אנדומטריוזיס. אנדומטריום הוא שמם של התאים המצפים את חלל הרחם, אשר מגיבים להשפעות ההורמונליות במהלך המחזור החודשי.

אנדומטריוזיס הוא מצב שבו רקמה של רירית הרחם נודדת ומתמקמת במקומות שהיא לא אמורה להיות בהם, כגון בשחלות (שם היא יכולה לגרום לציסטות), באגן, ובמקרים נדירים גם במקומות מרוחקים מאיברי הרבייה כדוגמת הריאות ואפילו האף, ויכולה לגרום לדימומים במקום בזמן המחזור.

אנדומטריוזיס מופיע בקרב 10-15 אחוז מאוכלוסיית הנשים בגיל הפריון. הגורמים המדויקים לתופעה אינם ברורים, אך נראה שמעורבת בה השפעה גנטית-משפחתית.

אנדומטריוזיס: אבחון וטיפול (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס: אבחון וטיפול (אילוסטרציה)

מדוע זה קורה?

ד"ר בני שכטר, מומחה לרפואת נשים ומיילדות, סקסולוגיה וטיפול מיני בבית החולים "מאיר", מצביע על שתי תיאוריות לפיהן נוצר אנדומטריוזיס: התיאוריה הראשונה מציעה כי בזמן הווסת, חלק מרירית הרחם עוברת דרך החצוצרות, ואז דולפת לחלל הבטן ובעיקר לאגן בניגוד למה שקורה אצל נשים שלא חולות במחלה. התיאוריה השנייה טוענת שתאי אנדומטריום עוברים דרך מחזור הדם ומגיעים דרכו לאזורים אחרים בגוף.

אנדומטריוזיס יכול לגרום לכאבים, להיווצרות של ציסטות בתוך השחלות ואף לתגובה דלקתית והידבקויות. במצבים קשים כל אזור האגן הופך מקובע, ובזמן יחסי מין או בדיקה גינקולוגית זה עלול לגרום לכאבים. בנוסף, תאי האנדומטריום יכולים להתיישב על שלפוחית השתן ולגרום לדלקות, לגירוי או לדימומים. במידה והתאים מתיישבים על המעיים, הם עשויים לגרום לרגישות במעיים, לשלשולים, לעצירויות או לכאבים ברקטום. התופעות הנפוצות של המחלה הן כאבי מחזור קשים וכאבים בזמן קיום יחסי מין.

פגיעה באינטימיות: תוצאה של כאבים בזמן יחסי המין

חלק מהנשים הסובלות מהבעיה חוות כאבים עמוקים ביחסי מין, במיוחד בזמן חדירה עמוקה. זה קורה משום שלתאי האנדומטריום יש נטייה להתיישב בדופן של הרקטום ובדופן האחורי של הנרתיק. בזמן החיכוך שנוצר בזמן חדירה לנרתיק יש גירוי של הנגעים, והדבר גורם לכאבים. בנוסף, נוצרות דלקות, שתורמות גם כן לכאב. בחורות רבות פוחדות מהחדירה ומפתחות ואגיניזמוס כיווץ לא רצוני של שרירי רצפת האגן.

חלק מהנשים שסובלות מכאבים כאלה מגיעות באיחור לאבחון, ופעמים רבות הרופא לא יודע בכלל מדוע הן חשות כאבים במהלך יחסי המין והתוצאה היא פגיעה באינטימיות ובמיניות. נשים לא נשואות יפחדו לעתים לפתח מערכת יחסים אינטימית כי חדירה כואבת להן, וישנן בחורות החוששות להכיר גברים חדשים, כדי לא להגיע לסיטואציה מינית.

אבחון מוקדם: מונע כאבים ומשפר את איכות החיים

נשים רבות סובלות שנים מהבעיה, אך לא מודעות לה ולכן לא הולכות להיבדק. הן סובלות מכאבים בזמן מחזור, מבעיות של דלקות בשתן וכאבים ביחסי מין, ולא תמיד יודעות מדוע זה קורה. במידה שהסימפטומים הללו מופיעים, כדאי לאבחן זאת על ידי בדיקה גופנית גינקולוגית ספציפית, אולטרסאונד ולעתים בדיקה רקטאלית. במקרים מסוימים מתבקשות הנשים לעבור ניתוח לפרסקופיה - ניתוח אבחנתי וטיפולי.

הטיפול: תרופתי או ניתוחי

דר" שכטר מציין שני סוגי טיפול לאנדומטריוזיס: שמרני תרופתי, או לא שמרני - ניתוחי.

הטיפול התרופתי כולל טיפול בגלולות באופן רציף בלי הפסקה של שבוע בדומה לגלולות רגילות, שבהן ישנה הפסקה בזמן המחזור. ניתן לתת גלולות רגילות המכילות את ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן, כאלה שמכילות רק פרוגסטרון, או טיפול חדשני בשם ויזאבל. מדובר בגלולה שיתרונה בכך שהיא מכילה פרוגסטרון בלבד ללא אסטרוגן שהוא האחראי לשגשוג תאי האנדומטריוזיס והפרשת חומרי הדלקת., הטיפול הוא טיפול ייעודי לאנדומטריוזיס, משום שהגלולה מדכאת את התפתחות רירית רחם ואף מפחיתה את היווצרות גורמי הדלקת. במחקרים הוכח צמצום הנגעים האנדומטריוטיים. ויזאבל נלקחת באופן רציף למשך כל החודש. הטיפול הינו ממושך ויש ליטול אותו עד שרוצים להיכנס להריון. ויזאבל אינה מותווית למניעת הריון ומומלץ להשתמש באמצעי מניעה שאינו הורמונלי בנוסף.

טיפולים נוספים מומלצים הם התקן תוך רחמי כמו מירנה, המכיל פרוגסטרון, ועד טיפול לא שמרני ניתוחי, שבו מסירים את הנגעים. בנוסף, ישנו טיפול תומך לנשים שבעיה זו משפיעה על אורח חייהן, הזוגיות שלהן, יחסים אינטימיים והתפקוד המיני. גם טיפול אלטרנטיבי כמו דיקור או טיפולים משלימים נוספים בא בחשבון. יש לציין שהטיפול באנדומטריוזיס לא מעלים לגמרי את הבעיה, אלא בולם אותה ומצמצם את התפתחותה. ללא טיפול המצב מחמיר, והכאבים וחוסר הנוחות מתגברים.

תכנון הריון ואנדומטריוזיס: הביצה והתרנגולת

כאשר אישה הסובלת מאנדומטריוזיס מתכננת להיכנס להריון, העניינים מסתבכים. מצד אחד, מפסיקים את הטיפול ההורמונלי הקבוע, ואז עשויה להיות החמרה במצב. מצד שני, הרבה מהנשים הסובלות מאנדומטריוזיס מתקשות להיכנס להריון, וצריכות לקבל טיפולים הורמונליים, המחמירים את הבעיה. חלקן מצליחות להיכנס לבד להריון וכך הבעיה נפתרת מאליה.

בזמן הריון או בתקופת הנקה תסמיני האנדומטריוזיס פוחתים משום שאין דימום ווסתי. לאחר מכן, אם התסמינים מופיעים מחדש, מתחילים טיפול.

"חשוב לאבחן את הבעיה ולטפל בה מוקדם ככל האפשר", מסכם ד"ר שכטר. "מודעות לאנדומטריוזיס יכולה להדליק נורה אדומה אצל נשים הסובלות מתסמינים אופייניים ולמנוע שנים של חוסר אבחון וסבל. הטיפול הוא יעיל - לא מעלים, אך עוצר ומונע את הידרדרות המצב, ומאפשר לאישה לחיות ללא כאבים ולפתח זוגיות ואינטימיות טובה מבלי חשש".

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום