"כל אחד עלול לשכוח ילד ברכב"

(0)
לדרג

למסקנה זו הגיעה ועדה שבחנה מקרים שבהם ילדים מתו במכונית לוהטת. במחצית מהמקרים בארה"ב - ההורה יצא לזמן קצר מכלי הרכב, כשהוא יודע שהילד בפנים

מאת: מערכת zap doctors

רק מחצית מהתינוקות שמצאו את מותם במכונית סגורה נשכחו, היתר הושארו שם בכוונה תחילה על ידי הורים שיצאו מכלי הרכב לזמן קצר, וקפצו לסידורים. בחלק מהמקרים הילדים נכנסו למכונית בכוחות עצמם ולא הצליחו לצאת. כך עולה ממסקנות ועדה להערכת גורמי סיכון הקשורים לשכחת ילדים בכלי הרכב, שכינסה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעקבות המקרים המצערים שהתרחשו לאחרונה בישראל.

על פי אירועים שתועדו בארה"ב, ב-54% מהמקרים מדובר בשכחה: ההורה או המבוגר המסיע שכח את הפעוט שנמצא ברכב ויצא לענייניו. ביותר מ-25% מהמקרים, הילד הושאר ברכב ביודעין, כנראה מתוך מחשבה שהשהות תהיה קצרה או שהפעוט מוגן בדרך כלשהי. בשאר המקרים - כ-20% - הילדים לא הושארו במכונית, אלא נכנסו לכלי רכב לא נעול ונלכדו בו. "מספר המקרים בישראל נמוך, ולא מצאנו תיעוד ברור של התפלגות הסיבות. עם זאת, נראה ששלוש הסיבות המתוארות תקפות גם לישראל", כותבים המומחים הישראלים, בריכוזו של הפסיכיאטר ד"ר אמיר מנדל.

הורים נורמטיביים

עוד עולה ממסקנות הוועדה כי למרות ההד שמעוררים המקרים הקשים, למרבה המזל מדובר בתופעה נדירה גם בישראל וגם בארה"ב, ואין בנמצא מחקרים מעמיקים על "אופי" השוכחים. מדובר במטפלים מסוגים שונים, כולל שמרטפים, עובדי מעון, עובדי הסעות, סבים וסבתות - אך הרוב הגדול הם הורים, ובניגוד לדעה האינטואיטיבית, לפחות בארה"ב, מדובר ביותר אמהות מאשר אבות. בכ-9% מהמקרים היו אלה שני ההורים יחד. ככל שנבדק, לא תוארו מאפיינים חריגים של הורים אלה, לא בהתנהלות הכללית שלהם, לא בקשר שלהם עם הילדים. מקובל התיאור שמדובר בדרך כלל בהורים נורמטיביים. המקצועות בהם עובדים הורים שהיו מעורבים במקרים כאלה מגוונים למדי. "האסון נגרם עקב תקלה והסחת דעת, ואת כל שידוע על אוכלוסיית הסיכון ניתן לסכם במשפט ככל הנראה במשפט אחד - 'זה יכול לקרות לכל אחד'", מסכמים חברי הוועדה.

בעקבות מסקנות אלו תמשיך הרשות במאמצים לנסות ולמקד מדדים אופייניים למצבים כאלו, ותיזום קמפיין לקראת הקיץ הבא, שבו יודגש שיש לוודא ככל שניתן על ידי בן הזוג השני שהתינוק הגיע ליעד. המלצות נוספות של הרשות כוללות הוראה לנעול את המכונית ולוודא שאין אדם או בעל חיים במכונית עם עזיבת המכונית, ולעודד בקרה בתוך המשפחה: כאשר הורה מסיע, ובמיוחד אם ההסעה עבורו היא חריגה מהשגרה, וכאשר יש הורה נוסף, מומלץ שההורה האחר יטלפן לברר האם הילדים הגיעו בשלום ליעדם.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום