הפסקת מדיטציה, במקום סיגריה

(0)
לדרג

טכניקת מדיטציה מודעת עשויה לעזור נגד התמכרויות בכלל ונגד הכמיהה לניקוטין בפרט. לפי מחקר חדש השתתפות בסדנה קצרה הביאה להפחתה של 60% בעישון

מאת: מערכת zap doctors

שבועיים של מדיטציית מודעות עשויים להביא להפחתת עישון סיגריות ותסמיני גמילה, כך לפי מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

החוקרים מאורגון מצאו כי טכניקת IBMT (Integrative Body-Mind Training) סייעה בהפחתת צריכת סיגריות בהיקף של עד 60% במעשנים שעברו חמש שעות של מדיטציה בשבועיים. להשוואה, במשתתפים בקבוצת ביקורת שעברו טיפולי הרפייה אחרים לא נרשמה ירידה בהיקף צריכת סיגריות.

החוקרים מצאו כי במשתתפים בקבוצת ההתערבות נרשמה גם ירידה משמעותית בכמיהה לסיגריות. מאחר שמדיטציה זו מעודדת שליטה עצמית והוכח כי היא משפיעה לטובה על הקשב והפתיחות להתנסויות שונות, הם מאמינים כי השיטה עשויה לסייע בהתמודדות עם תסמיני התמכרות.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים מתנדבים מהם 27 מעשנים ו-33 לא מעשנים, שחולקו באקראי לשתי קבוצות. באחת מהן עברו המשתתפים הכשרה בת שבועיים, שכללה אימונים במשך חמש שעות. בכל המשתתפים נערכו בדיקות להערכת רמות פחמן חד-חמצני בתחילת המחקר ולאחר ההתערבויות במסגרת המחקר. החוקרים ערכו גם בדיקות הדמיה תפקודית בתהודה מגנטית להערכת מנגנונים במוח הקשורים בהפחתת עישון. מבדיקות ההדמיה עלה כי במעשנים לפני מדיטציה חלה ירידה בפעילות אזורים מסוימים במוח, כאשר לאחר שבועיים של תרגילי מדיטציה נרשמה עלייה בפעילות באותם אזורים. לאחר שבועיים ולאחר חודש, דיווחו חמישה משתתפים מעשנים שההשפעה נותרה לאורך זמן והם הפחיתו בצורה משמעותית.

החוקרים מציינים כי טכניקת IBMT עשויה להגדיל את השליטה העצמית והיא כלי שימושי להפחתת עישון וכמיהה לסיגריות, גם באלו שאינם מביעים כל רצון להפסיק לעשן. הם מוסיפים כי הטיפול עשוי להיות יעיל גם כנגד התמכרויות אחרות. עם זאת הם מדגישים כי מדובר בממצאים מוקדמים מאוד וכי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום