סוכרת: הדיאטה לא תמיד עוזרת

(0)
לדרג

מחקר מקיף בחולי סוכרת הסובלים מהשמנת יתר הופסק מוקדם מהמתוכנן, כשנמצא כי עידוד המשתתפים לאורח חיים בריא לא הפחית את שיעור מחלות הלב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אין ויכוח על כך שאורח חיים בריא מועיל לטווח ארוך לבריאות הכללית, לגזרה ולהרגשה הטובה; עם זאת, לפי מחקר חדש לא תמיד יש תועלת בטווח הארוך, כמו למשל הפחתת הסיכון למחלות לב בקרב סוכרתיים.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, נמצא כי התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים לא הביאה להפחתה משמעותית בשיעורי מחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת מבוגרים, הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

במחקר השתתפו כ-5,100 חולי סוכרת מסוג 2, בעלי עודף משקל או השמנת יתר. הם חולקו לשתי קבוצות באחת עודדו את החולים לירידה במשקל, הפחתת צריכה קלורית והגברת פעילות גופנית, ובשנייה קיבלו המשתתפים טיפול תומך והדרכה בנושא סוכרת. אף שהמחקר תוכנן ל-13 שנים, הוא הופסק בשלב מוקדם לאור עדויות לחוסר תועלת לאחר מעקב של 9.6 שנים.

נמצא כי הירידה במשקל הייתה גדולה יותר בקבוצה שחבריה קיבלו עידוד לאורח חיים בריא (8.6% לעומת 0.7% לאחר שנה אחת; 6.0% לעומת 3.5% בתום המחקר). בקבוצת ההתערבות נרשם גם שיפור גדול יותר באיזון רמות הסוכר בדם ושיפור התחלתי גדול יותר בכושר הגופני ובכלל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, עלה מהנתונים כי אין שינוי משמעותי בשיעור מחלות לב וכלי דם לטווח הארוך.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום