בנות למעשנות חשופות לסוכרת והשמנה

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בשבדיה מצא כי בנות לאימהות מעשנות, שנחשפו לעישון בהיותן ברחם, נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת הריונית ולהשמנת יתר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בבנות לאימהות מעשנות, שנחשפו לעישון עוד בהיותן ברחם, נמצא סיכון מוגבר להופעת סוכרת הריונית, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בהמדורת מאי של Diabetologia. כמו כן, בנשים אלו גם תועדה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר.

לדברי החוקרים, רק מחקר אחד בחן את הנושא בעבר והמחקר הנוכחי מתאר את הממצאים במחקר מבוסס-אוכלוסיה גדול. במסגרת המחקר שנערך בשבדיה, הקשר בין חשיפה לעישון במהלך החיים העובריים סווג לשלוש קטגוריות: אלו שמעולם לא נחשפו לעישון סיגריות, חשיפה מתונה (1-9 סיגריות ביום) וחשיפה ניכרת (למעלה מ-9 סיגריות ביום).

מבין הבנות שנבחנו, 7,300 סבלו מהשמנת-יתר בהמשך ו-291 פיתחו סוכרת הריונית כאשר הרו בעצמן. הסיכוי לסוכרת הריונית היה גבוה יותר בנשים עם חשיפה מתונה (עליה של כ-60%) ועם חשיפה ניכרת (עליה של כ-50%) לעישון סיגריות במהלך החיים התוך-רחמיים. גם יחסי הסיכון להשמנת-יתר היו מוגברים ועמדו על 1.36 ו-1.58, בהתאמה.

השפעות ידועות אחרות של חשיפה תוך-רחמית לניקוטין כוללים שיעורי תמותה גבוהים יותר של תאי ביתא מייצרי אינסולין בלבלב וביטוי גנים מוגבר, העשויים להיות מעורבים בהתפתחות סוכרת והשמנת-יתר.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי למרות שלקחו בחשבון משתנים רבים, הם לא הצליחו להתייחס למספר גורמים נוספים בעלי השפעה אפשרית על הקשר, כולל רמת השכלה, הכנסה ומשתנים סוציו-אקונומיים אחרים העשויים להשפיע על המצב הבריאותי.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום