סוכרת מסוכנת יותר בקרב נשים

(0)
לדרג

מחקר חדש, שבדק נתונים מלמעלה מ-73,000 משתתפים, מצא כי בנשים עם סוכרת קיים סיכון מוגבר יותר לתמותה בהשוואה לגברים עם סוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים עם סוכרת קיים סיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לגברים עם סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת אפריל של כתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למחלות לב וכלי דם השפעה גדולה יותר בנשים עם סוכרת, במיוחד כשהמחלה מאובחנת אצלן מאוחר. במחקר עצמו הם ביקשו להשוות את הסיכון לתמותה ואשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם, אוטמים לבביים ואירועים מוחיים, וכן את הסיכון לאשפוזים ותמותה מכל-סיבה בגברים ובנשים עם ובלי סוכרת. בנוסף, להבחין בין חולים עם אבחנה מוקדמת ואבחנה מאוחרת של המחלה.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על מספר מאגרי נתונים וכלל למעלה מ-73,000 משתתפים בגילאי 25 שנים ומעלה. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 60.1 שנים, כאשר שכיחות סוכרת הייתה דומה בגברים ובנשים (כ-20%). מבין כ-15,000 המשתתפים עם סוכרת, כ-9,500 אובחנו עם סוכרת בשלב מאוחר, כפי שהוגדר לאור נוכחות תחלואות נלוות לסוכרת במועד האבחנה.

הן בגברים והן בנשים עם סוכרת סיכויי התמותה היו גבוהים יותר, עם תמותה בגיל צעיר יותר, משך הישרדות קצר יותר וסיכון מוגבר לאשפוזים בבתי חולים, בהשוואה לגברים ונשים ללא סוכרת. עם זאת, הסיכונים הללו היו בולטים יותר בנשים.

הסיכון לתמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת היה גבוה ב-85% והסיכון לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היה גבוה בכ-150%. לשם השוואה, הסיכון לתמותה מכל-סיבה בגברים עם סוכרת עלה ב-60% והסיכון לאשפוז עקב מחלות לב וכלי דם עלה ב-90%.

אבחנה מאוחרת של סוכרת לוותה בסיכון גדול עוד יותר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם ואשפוזים בנשים. בהשוואה לנשים ללא סוכרת, כאשר הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בנשים עם אבחנה מאוחרת של סוכרת היה גבוה פי 6.5 והסיכון לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היה גבוה פי 5. בנוסף, בהשוואה לגברים ללא סוכרת, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בנשים עם אבחנה מאוחרת של סוכרת היה גבוה פי 3.5 והסיכון לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היה גבוה פי 3.3.

החוקרים מציעים להתאים באופן אישי את גישות הטיפול בגברים ובנשים, בהתאם לגיל החולים, משך הסוכרת, הסיכון להיפוגליקמיה ונוכחות או היעדר מחלות לב וכלי דם. הם מקווים כי המחקר הנוכחי יגביר את המודעות לסיכון המוגבר לאשפוזים ותמותה בנשים עם סוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום