יישור שיניים: עוזרים לגנטיקה

(0)
לדרג

עדיף לעבור יישור שיניים בגיל צעיר, אבל אף פעם לא מאוחר להתחיל. מלבד האסתטיקה, הטיפול חשוב מבחינה בריאותית, ובזכות השיטות המתקדמות הוא הפך לפשוט יותר

מאת: מערכת zap doctors

במפגש הכיתתי האחרון בכיתה ד' נושא השיחה החם של ההורים היה מתי להתחיל טיפול יישור שיניים לילדים. נראה היה כי כל ההורים מומחים ומבינים, אבל למעשה גם לא לכל רופאי השיניים יש את התשובה לכך. אם בעבר יישור שיניים היה נחלתם של ילדים בגילאי 13-17 בעיקר, היום אפשר לראות יותר ויותר מבוגרים שמבינים שעדיין לא מאוחר מדי לשפר את המצב.

ד"ר שרי שטיימן, מומחית בתחום האורתודונטיה, עושה סדר בדברים: "בגילאי 8-9 מומלץ לעבור בדיקה אצל אורתודנט ולפי סוג הבעיה מחליטים על תזמון הטיפול, הנמשך ברוב המקרים שנה וחצי-שנתיים. בדרך-כלל, מתחילים לטפל בבנות בגילאי 11-12 ובבנים בגילאי 13-14 (משום שגיל ההתבגרות מאוחר יותר אצל הבנים).

טיפול נסתר מהעין

הגורמים לבעיות אורתודנטיות נובעים מגורמים גנטיים ומגורמים סביבתיים כמו למשל מציצת אצבע או מוצץ עד גיל מאוחר. הסיבות הגנטיות לשיניים עקומות כוללות צפיפות הנוצרת עקב חוסר מקום בפה, וכתוצאה מכך השיניים צומחות בצורה עקומה. סיבות נוספות הן מרווחים גדולים בין השיניים, חוסר תיאום בקצב הגדילה בין הלסתות, או כאשר הלסת עליונה צרה ביחס לתחתונה.

גם אם בעיות אלו לא מפריעות מבחינה אסתטית, חשוב לטפל בהן משום שהן גורמות לבעיות בריאותיות. "מרבית הבעיות בשיניים משליכות על מערכת הלעיסה", אומרת ד"ר שטיימן. "המערכת בנויה כך שיש מגע בין כל השיניים, וכשיש בליטה או הצרות כלשהי המערכת עובדת בצורה לקויה. לעיתים גם בעיה חסימתית במערכת הנשימה עלולה לפגוע בהתפתחות הלסת, ולהשפיע על גדילת השיניים בצורה לא תקינה, לכן חשוב לטפל בבעיות אף-אוזן-גרון בגיל הילדות".

יישור שיניים, אסתטי וגם בריא (צילום: אילוסטרציה)
יישור שיניים, אסתטי וגם בריא (צילום: אילוסטרציה)

כשחושבים על יישור שיניים, האסוציאציה הראשונה שעולה היא טבעות כסופות ומנצנצות, אבל היום יש כבר שיטות מתקדמות ועדינות יותר. ישנם סדים שקופים, מכשור נסתר מאחורי השיניים, טבעות שקופות ושיטות מיוחדות המזרזות את משך הטיפול. בנוסף, אם בעבר כדי לבצע יישור שיניים היה נחוץ לעקור חלק מהשיניים שגרמו לצפיפות, כיום במרבית המקרים לא עוקרים שיניים, ובעזרת גשר מיוחד מצליחים לשפר את המצב ללא עקירות.

ד"ר שטיימן מציינת את חשיבות השמירה על ניקיון השיניים כמהותית בזמן תקופת הטיפול ביישור שיניים. "צריכה להיות הקפדה כפולה ומכופלת. אוכל שנשאר בין השיניים מהווה סכנה ולכן חשוב לצחצח פעמיים ביום ולעבור טיפול אצל שיננית אחת לשלושה חודשים.

כמו-כן, יש להימנע מלעיסת מסטיקים ומזון קשה כמו ביסלי, ולחתוך את האוכל לחתיכות קטנות כדי לא לפגוע במכשיר האורתודונטי עצמו, כלומר בגשר, ועל-ידי כך לפגוע באיכות הטיפול או להאריך את הטיפול מעבר למתוכנן".

מי לא יכול לעבור את הטיפול?

אנשים עם בעיות חניכיים צריכים לעבור קודם טיפול חניכיים" ורק אחר-כך יישור שיניים, משום שבעיית החניכיים אינה מאפשרת יישור שיניים. כמו כן, יש צורך בבגרות ושיתוף פעולה של המטופל. ישנם מצבים בהם הילד לא רוצה לשתף פעולה ולהקפיד על צחצוח השיניים והרכבת המכשיר, ובמקרים אלו נעדיף לדחות את הטיפול בשנה-שנתיים".

חשוב לדעת, בדיקה וטיפול ליישור השינים חשוב מאד לעבור רק אצל אורתודנט שעבר התמחות מתאימה במשך שלוש שנים וחצי לאחר סיום לימודי רפואת שיניים. אם אתם לא בטוחים שרופא השיניים עונה להגדרה זו, אפשר לבקש ממנו לראות תעודה (אל תתביישו, זו זכותכם המלאה), או לחפש את שמו ברשימת המומחים המופיעה באתר האגודה האורתודנטית בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום