הפסקת הריון? הוועדה תחליט

(0)
לדרג

מבט בוחן: נושא ההפלות בישראל מוסדר על פי חוק משנות ה-70', המחייב כל אשה לעבור הליך ביורוקרטי מייגע כדי לקבל שוב את הזכות להחליט על גופה ועל חייה

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

אם חשבתם שבישראל 2012 זכות האשה להחליט על גופה ועל מספר הילדים שאותם היא מעוניינת לגדל שמורה רק לה, נכונה לכם אכזבה. לפחות לפי החוק היבש, הישראלית המצויה אינה נתפסת כסמכות מספקת כדי להחליט אם ברצונה או ביכולתה להפוך לאם, ולכן כל הפסקת הריון טעונה אישור, המתקבל בתום הליך ביורוקרטי בוועדה להפסקת הריון.


הפלות בישראל (אילוסטרציה)

הפלות בישראל (אילוסטרציה)

"נושא הפסקות ההריון עוגן בחוק, בלחץ המפלגות הדתיות בשנת 76'. הוא כלל בזמנו 5 סעיפים המאפשרים לאשה להפסיק הריון לא רצוי", מסבירה פרופ' רות לנדאו מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, מתמחה בסוגיות אתיות, לידה והפריות חוץ גופיות. "אחד מהסעיפים היה סעיף סוציאלי, כלומר חוסר יכולת כלכלית-חברתית לגדל ילד, אך הסעיף הורד ארבע שנים לאחר מכן".

סיבות להפסקת הריון

כיום כל אשה המעוניינת להפסיק את ההריון חייבת לקבל אישור מאחת הוועדות להפסקת הריון, המתכנסת מספר פעמים בשבוע בבתי החולים ברחבי הארץ. הוועדה מתכנסת גם במקרים שבהם ניתן אישור אוטומטי להפסקת הריון, הריון לא רצוי של צעירה עד גיל 17 ושל אשה מעל גיל 40.

סיבות נוספות לאישור הפלה הן הריון הנובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי, מגילוי עריות או שלא מנישואין; סיבות נוספות הן רפואיות - כשהילד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי, המשך ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי. בסך הכל אשה נשואה ובריאה שהריונה תקין צריכה להתאמץ לשכנע את הוועדה לאשר לה הפסקת הריון.

"תגידי שהילד לא מבעלך"

"הריון מחוץ לנישואין" הוא מעין פתח מילוט, שכן גם אשה נשואה באושר תמיד יכולה לספר שההריון אינו מבעלה כדי לזכות באישור להפלה. עם זאת, לדברי פרופ' לנדאו, דבר זה עלול לסבך את האשה בעתיד. בעיקרון, הנעשה בוועדה להפסקת הריון אמור להישאר בדלתיים סגורות, אך לא ניתן לדעת שהמידע שמסרה לא יוצג נגדה בהמשך, במקרה של הליכי גירושין.

הסעיף שדן בבריאות העובר מעורר שאלה מוסרית, האם כל מום מצדיק הפסקת הריון? מבחינה רפואית עדיף לבצע את ההפלה בשליש הראשון של ההריון, אך בפועל בישראל אין הגבלה של זמן. ככל שההריון מתקדם, נעשות בדיקות שיכולות לחשוף מומים חדשים. כמו כן יש לתת את הדעת על אישורים על מצב נפשי רעוע, שניתנים לעתים לנשים בריאות ונשואות רק כדי לגרום לוועדה לאשר את הפסקת ההריון.

קטינה לא חייבת ליידע את ההורים

דבר נוסף, המתקשר לפרשת רז אטיאס ז"ל, צעיר שנורה על ידי מתנדבי משטרה לאחר שתכנן לכאורה להתאבד לצד חברתו ההרה, הוא שרבים מהצעירים לא מכירים את החוק. דווקא בישראל, מסבירה פרופ' לנדאו, בשונה ממקומות אחרים בעולם, מאפשרים לקטינה לפנות לוועדה להפסקת הריון והיא יכולה לבצע הפלה ללא ידיעת ההורים. זאת כשאפילו במקרה של מתן אנטיביוטיקה לקטין, יש על פי חוק ליידע את הוריו. בנוסף לכך, צעירה עד גיל 19 זכאית למימון מלא של ההליך הרפואי.

הוועדה - חותמת גומי?

הוועדה ממונה על ידי מנהל המחלקה הגניקולוגית וכוללת שלושה חברים, גניקולוג, עובד סוציאלי ורופא נוסף. על פי החוק הוועדה חייבת לכלול אשה אחת לפחות, ולעתים קרובות זוהי העובדת הסוציאלית. בחלק מהוועדות נוהגים למנות פסיכיאטר בתור הרופא השני .

הנוהל משתנה ממקום למקום, ויש מקומות שבהם האשה חייבת להופיע בפני הוועדה, כשבאחרים העובדת הסוציאלית היא המייצגת את האשה לאחר שיחה עמה. חלק מהוועדות נחשבות למחמירות יותר וחלק לפחות, ובאופן עקרוני במקרה של סירוב ניתן לפנות לוועדה בבית חולים אחר. ככלל, ניתן לפנות לכל ועדה ללא תלות במקום המגורים. בפועל, כך נראה, מדובר בעיקר בהליך ביורוקרטי המקשה על נשים במצב נפשי רגיש ממילא, שכן לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 99% מהבקשות להפלה מאושרות.

מבחינה טכנית יש שתי דרכים להפסקת הריון: גרידה, ניתוח כירורגי בהרדמה במהלכו מנתקים את העובר מהרחם, ושיטת הכדורים: נטילת כדורים הורמונליים שגורמים לעובר להיפלט מגוף האשה וגורמים לכאבים דמויי כאבי וסת. היתרון של הכדורים הוא בכך שהם חוסכים את הצורך בניתוח הפולשני, אך ניתן ליטול אותם רק עד סוף השבוע השביעי, עד יום 49, כלומר כשיש איחור של שבועיים-שלושה במחזור.

ישראל מול העולם

לפי פרופ' לנדאו, נושא ההפלות בארה"ב הוא תמיד חלק ממערכת הבחירות, והדיון הוא בין התומכים בזכות האשה על גופה לבין המתנגדים להפלות, הנקראים כעת Pro Life, כלומר על דרך החיוב, התומכים בחיים. עם זאת, אף שהנושא לא יורד מסדר היום הציבורי, בפועל לכל אשה יש זכות לבצע הפסקת הריון אם בכך היא חפצה.

בהולנד למשל, זכות הבחירה היא של האשה, אך בבואה לרופא ניתנים לה חמישה ימים למחשבה, כדי להבין אם היא שלמה עם ההחלטה. מנגד, אומרת פרופ' לנדאו, ניסיון של אנשים זרים להשפיע על החלטה כה אישית הוא לא מתקבל על הדעת. "אנשים שמנסים להשפיע על נשים המחכות בתור לוועדה להפסקת הריון, תוך ניצול הלחץ הנפשי הקשה שהן נתונות בו, זה דבר שאינו אחראי בלשון המעטה".

ומה באשר למדינות שבהן הפלות אסורות כלל? "ההיסטוריה מלמדת כי כשאוסרים על הפסקות הריון, סביר להניח שנשים יעשו הפסקות הריון לא חוקיות, דבר שיכול לפגוע בבריאות האשה", מדגישה פרופ' לנדאו. מה שכן, היא אומרת, מה שצריך לעשות כדי להקטין את מספר ההפלות הוא לחנך למין בטוח. "במדינת ישראל מספר הפסקות הריון קטן יחסית וזאת בזכות ההסברה הטובה לגבי שימוש באמצעי מניעה. חינוך לשימוש באמצעי מניעה ולתכנון משפחה לבני נוער חשובים מאין כמותם, אך בכל זאת חשוב שנערות ידעו שבכל מקרה יש להן זכות להפסיק את ההריון".

בואו לדבר על זה בפורום הפלות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום