צליאק: הנקה מונעת תחלואה?

(0)
לדרג

מחקר שנערך בימים אלה בוחן אם תוספת גלוטן לחלב עשויה למנוע את המחלה בתינוקות בעלי נטייה תורשתית לכך. המועד המומלץ ככל הנראה - בין 4 ל-6 חודשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תזונת תינוקות היא נושא המטריד הורים רבים, החוששים בין היתר מאלרגנים ידועים שיכולים לגרום למחלות בעתיד. מסקירת מחקרים חדשה, אם מוסיפים גלוטן לתפריט של תינוק יונק, ייתכן שניתן למזער את הסיכון להתפתחות המחלה. בכל מקרה, כדאי לעשות זאת בגילאי ארבעה עד שישה חודשים.

בסקירה שפורסמה בכתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics, ביקשו חוקרים מפולין לבדוק אם ניתן למנוע את המחלה בתינוקות שיש להם נטייה גנטית למחלה באמצעות חשיפה לכמויות גלוטן קטנות בזמן תקופת ההנקה. תוצאות המחקר אמנם צפויות להתפרסם בשנה הבאה, אך הסקירה כוללת נתונים הקיימים כיום אודות הקשר בין הרגלי אכילה מוקדמים לסיכון למחלת צליאק.

בעוד ש-11 מחקרים מצאו כי הנקה קצרת טווח לא העלתה את הסיכון לצליאק, נמצא כי הנקה בעת החשיפה הראשונה לגלוטן הפחיתה במחצית את הסיכון להתפתחות מחלת צליאק בשלב מאוחר יותר. הקשר בין תזמון החשיפה הראשונה לגלוטן ומחלת צליאק אינו ברור, בין היתר מכיוון שמחקרים שונים התבססו על ערכי סף שונים בהערכת תזמון החשיפה. לדוגמה, מחקר אחד מצא כי חשיפה לגלוטן לאחר גיל ארבעה חודשים הפחיתה את הסיכון בכשליש, בעוד שמחקר אחר הדגים סיכון מוגבר כאשר החשיפה הראשונה לגלוטן הייתה לאחר שבעה חודשים (בהשוואה לגילאי 4-6 חודשים). מרבית המחקרים האחרים לא הדגימו קשר בין מועד החשיפה לגלוטן לסיכון למחלת צליאק.

לא להפריז בכמוית

במחקר היחיד שבחן את כמות הגלוטן, הסיכון להתפתחות מחלת צליאק היה גדול יותר כאשר החשיפה הראשונה לגלוטן הייתה לפני גיל שנתיים עם חשיפה לכמויות גדולות, בהשוואה לכמות בינונית. השפעה זו לא הייתה תקפה לילדים גדולים יותר.

ממצאי הסקירה עולים בקנה אחד עם מסקנות ארגון ה-ESPGHAN הבינלאומי לגסטרו, כבד ותזונת ילדים. עם זאת, החוקרים טוענים כי העדויות הן חלשות והנתונים התומכים בחשיפה לגלוטן לאחר גיל ארבעה חודשים ולפני גיל שבעה חודשים מבוססים על תינוקות יונקים בלבד.

בימים אלה נערכים ברחבי העולם מספר מחקרים אחרים שנועדו לבחון את הקשר בין מחלת צליאק למועד החשיפה לגלוטן בתינוקות. מחקרים אלה עשויים לשפוך אור על הנושא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום צליאק
פורום תזונת תינוקות וילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום