מרגישים חול בעיניים?

(3)
לדרג

כנראה אתם סובלים מיובש בעיניים. התופעה הנפוצה גורמת לתחושת אי נוחות אך ישנם פתרונות פשוטים להקלה על המצב

מאת: מערכת zap doctors

לדמעות יש תפקיד הרבה יותר חשוב ממה שרובנו מודעים לו. הדמעות מורכבות משלוש שכבות: שכבה שומנית, שכבה מיימית ושכבה מוצינית ותפקידן ליצור משטח חלק שיאפשר לקרני האור להיכנס לעין בצורה מושלמת ולאפשר סביבה מימית תומכת לחלק החיצוני של העין הנקרא קרנית.

הקרנית מהווה עדשה חזקה של העין ולכן היא חשובה בתהליך הראיה ומגינה על איברים פנימיים בעין.

תופעה נפוצה מאד היא יובש בעיניים שלרוב מתבטא בתחושה שגוף זרעין, צריבה, תחושת חול בעיניים ולעיתים אף גורמת לירידה וטישטוש בראיה. הסיבות לתופעה היובש רבות ובבדיקה אצל רופא עיניים ניתן לאבחן אותה ולהקל על המטופל.

יובש בעיניים
יובש בעיניים

שמירה על הגיינת העין

הגורמים ליובש רבים, אך אחד מהם קשור לאיכות "שיכבת השומן" של הדמעות. המרכיב השומני מופרש מבלוטות מיוחדות הנמצאות בעפעפיים. תופעה שכיחה היא דלקת בעפעפיים אשר גורמת לירידה באיכות ובכמות הפרשת השומן לדמעות. כתוצאה מכך המרכיב המימי מתאדה מהר לאויר והמצב גורם ליובש", מסביר ד"ר אליה לוינגר, מומחה בקרנית ורפרקציה של העין במרכז הרפואי ת"א (איכילוב). "פגיעה זו יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות וכדי להקל על המצב מומלץ טיפול בקומפרסים של מים חמים עם מגבת על העפעפיים, על מנת להסיר הפרשות שהצטברו על פני הריסים ולאפשר ניקוי הבלוטות והפרשה טובה יותר של השומן הנוצר בהן. שמירה על הגיינת העיניים מסייעת מאד בהקלה על המצב. בנוסף כדאי להשתמש בתחליפי דמעות ללא חומר משמר מכיוון שהחומר המשמר עלול לפגוע בקרנית כשמדובר בתופעת יובש. יש מגוון רחב של תחליפי דמעות ופשוט צריך למצוא את התכשיר המתאים".

לדברי ד"ר לוינגר, "אם יש דלקת בעפעפיים מלבד שימוש יום-יומי בקומפרסים ובתכשירים לתחליפי דמעות, ניתן להשתמש, במידת הצורך, גם בכדורים שיסייעו בשיפור צורת הפרשת השומנים של הבלוטות. כמו-כן, תוסף מזון מסוג אומגה 3 עשוי לעזור לשיפור איכות השומן".

ד"ר לוינגר מציין כי "יובש בעיניים עלול להופיע גם עקב מחלות שונות כגון מחלות עור שגורמות לתפרחת בפנים כתוצאה מבעיה בבלוטות החלב, כולל בלוטות החלב בעפעפיים. דוגמה נוספת היא מחלות ראומטיות (כגון לופוס ודלקת כרונית של המפרקים) שפוגעות בכמות הייצור של הדמעות". לדבריו, "חולים אלו נמצאים במעקב בדרך כלל של ראומטולוג שמטפל במחלה הראשונית ובמקביל עוברים גם בדיקות עיניים שגרתיות ומקבלים תחליפי דמעות על מנת להקל על מצב היובש".

פתרונות להקלה על המצב

יצור דמעות תקין מתקיים כל הזמן ואנחנו בעצם בולעים את הדמעות המיוצרות על-ידנו מבלי שנשים לב לכך. בתוך העפעפיים יש שני פתחים קטנים ותפקידם לנקז את הדמעות דרך צינוריות עדינות אל חלל האף והפה ושם מתבצעת בליעה שלהם. אם יש חסימה במערכת הזו הדמעות זולגות כל הזמן. ד"ר לוינגר אומר כי "לעיתים במצב של יובש ניתן לשמר את הדמעות טבעיות על ידי חסימת פתחים אלו באופן מבוקר. בטיפול במרפאת עיניים הרופא שם 'פלגים' (חסמים) שחוסמים את הפתחים - פעולה שעוזרת לשמר את הדמעות המיוצרות באופן טיבעי".

קיימים בשוק התרופות סוגים שונים של תחליפי דמעות כגון אופטיב, היילוקומוד, ג'נטיל ורפרש טירס, אלו מהווים הקלה ושכבה מימית ו\או שומנית, דבר שמגן על שטח פני העין מפני התייבשות. חשוב לציין שאלו אינם מכילים את כלל המרכיבים שיש בדמעות, ואינם שווי ערך לדמעה טבעית.

כיום ישנה הבנה הולכת וגוברת בנוגע להשפעת האוסמולריות הגבוה בסביבת שטח פני העין, מדובר בריכוז מומסים גבוה בסביבה של תאי הקרנית הגורם למצב סטרס מכיוון שהמים נמשכים לריכוז הגבוה יותר, ותאי האפיתל נמצאים במחסור מים, ופעילותם נפגעת עקב כך. ניתן להקל על הבעיה באמצעות תחליף דמעות חדש בשם אופטיב, שהינו בעל מרכיב פעילות שמגנה על תאי האפיתל מפני הלחץ האוסמולארי בנוסף לליחוך העין. "ישנן תרופות המנסות לכוון לאוסמולריות של משטח העין ולנסות לחקות את הדמעות כדי שהתחושה תהיה כמה שיותר טבעית", מסביר ד"ר לוינגר. "יובש בעין פוגע בקרנית ויכול לפצוע אותה ולפגוע באיכות הראייה ולכן חשוב מאד לטפל בבעיה, לשפר את איכות החיים ולמנוע החמרה".

ד"ר לוינגר מציין כי "אחת האפשרויות לטיפול בעין יבשה, למטופלים הסובלים מעין יבשה כרונית ומירידה ביכולת הייצור הטבעי של הדמעות (עקב תהליך דלקתי כלשהו שעשוי גם לנבוע ממחלות רקע כגון מחלות ראומטיות שונות), הינה תרופת מרשם בשם רסטזיס, שגורמת להפחתת התגובה הדלקתית בעין והגברה של ייצור הדמעות הטבעיות.

בואו לדבר על זה בפורום עין יבשה - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום