סוכרת: עלייה חדה בקרב צעירים

(0)
לדרג

שליש מהמתבגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר, והדבר מתבטא בשכיחות מחלת הסוכרת בקרבם. המצב בארה"ב דומה. הפתרון: שינוי אורח החיים, אבחון מוקדם ותרופות

מאת: פרופ' משה קרפ

הכנס של האגודה האמריקאית לסוכרת שנערך ביוני השנה הציג מידע מדאיג על העלייה בסוכרת מסוג 1 ומסוג 2 אצל מתבגרים. לפי הנתונים, סוכרת מסוג 2 מתבטאת באופן אגרסיבי יותר אצל מתבגרים מאשר אצל מבוגרים, נתון המצביע על העובדה שקבוצה זו ככל הנראה צפויה לסיבוכים קשים יותר של מחלת הסוכרת, בשלב מוקדם יותר בחיים.

סיבוכים מגיל צעיר

כאשר דנים בתפוצת הסוכרת על סיבוכיה בקרב ילדים ומתבגרים, יש להבחין בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית (מחלת חיסון עצמי) על רקע גנטי, הגורמת להרס מלא של תאי הלבלב המייצרים את האינסולין, באופן מהיר או לאחר תקופה קצרה.

התפוצה של סוכרת מסוג 1 עולה בכל העולם מדי שנה. לדוגמא בפינלנד, בעלת התפוצה הגבוהה בעולם של סוכרת בילדים ומתבגרים, השיעור עלה מ-31 ל-100 אלף תושבים בשנת 1966, ל-65 ל-100 אלף תושבים בשנים האחרונות. בישראל התפוצה עלתה בשנים 1997-2003 מ-8.1 ל-10.7 על כל 100 אלף תושבים, עלייה של 34%. בשנים 2000-2008 עלתה התפוצה ל-11.09, כלומר עוד 5.8% במיוחד בגילאים צעירים.

לצד העלייה בשכיחות הסוכרת, ישנה עלייה בסיבוכי המחלה בגיל צעיר דוגמת פגיעות בעיניים, בכליות ובמערכת הלב וכלי הדם.

30% מהמתבגרים בעודף משקל

עם זאת, לא כך הדבר בסוכרת מסוג 2 אצל מתבגרים וצעירים. סוכרת מסוג זה בגילאים צעירים מלווה לרוב בהשמנת יתר או משקל עודף, נחשבת כיום למגפה עולמית. בישראל, שכיחות עודף משקל אצל מתבגרים מגיעה ל-30%, רבים מהם בגיל טרום-התבגרותי; כ-85% עתידים להפוך למבוגרים שמנים.

אחד ממרכיבי ההשמנה בגיל הצעיר הוא התפתחות סוכרת מסוג 2 בשיעור מוערך של כ-10% מהמתבגרים, מספר שמוכפל פי שניים ושלושה עם המעבר לגיל ההתבגרות והבגרות. בקרב צעירים ומתבגרים עם עודף משקל נמצאו תופעות נוספות דוגמת יתר לחץ דם, עלייה בכולסטרול, עלייה משמעותית בסיבוכים ואחוזי תמותה גדולים יותר בגיל המבוגר.

ממחקרים שהוצגו בכנס ה-72 של האגודה האמריקאית לסוכרת מסתמנת עלייה חדה בשכיחות הסוכרת אצל מתבגרים. מחקר ה-SEARCH, הניתוח הראשון שנעשה לגבי מגמות בתחלואה בסוכרת באוכלוסיית הצעירים בארה"ב, מראה כי בעשור האחרון נצפתה עלייה משמעותית בשכיחות סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 במתבגרים וכן עלייה מדאיגה בשיעור סיבוכי הסוכרת בשלב מוקדם של המחלה, דוגמת נזק עצבי ורמזים מוקדמים לפגיעה בכליות ומחלות לב. מחקר ה-TODAY, המחקר הגדול ביותר שבדק את היעילות והבטיחות של טיפול תרופתי בצעירים עם סוכרת מסוג 2, הראה כי ילדים עם סוכרת מסוג 2 סובלים מסיבוכים קשים יותר בסוכרת בגיל מוקדם יותר ממבוגרים, וכי הטיפול בהם בדרך כלל הוא פומי המשולב באינסולין.

לשמור על הנוער

עוד עולה מהנתונים כי בין השנים 2001 ל-2009 עלתה שכיחות סוכרת מסוג 2 בקרב צעירים בארה"ב ב-21% ושכיחות הסוכרת מסוג 1 עלתה ב-23%. על פי נתונים אלה, נראה כי יש למעלה מ-180,000 אמריקאים מתחת לגיל 20 עם סוכרת, מרביתם, (כ-168,000) עם סוכרת מסוג 1.

מאחר שגם בישראל אנו עדים לעלייה משמעותית בסוכרת, עלינו לנסות ולמגר מגפה זו ולשמור על בריאות הנוער והצעירים בישראל. נוכח המצב, קמה בישראל ועדת מומחים המורכבת מנציגי משרד הבריאות ורופאים מומחים באמצעות המועצה הלאומית לסוכרת. ועדה זו הציגה תכנית לגילוי מוקדם של הסוכרת, מניעתה והטיפול בה כבר בגיל הצעיר.

אין ספק שחינוך מוקדם מגיל ילדות ובמהלך שנות בית הספר לתזונה נכונה ופעילות גופנית עשוי להוריד את שכיחות השמנת היתר אך האם זה מספיק? נראה שלא. יש להילחם במגפה גם באמצעות טיפול תרופתי באינסולין או בתרופות נוספות, תוך סיוע במחקרים חדשים המצביעים על כך שתחילת טיפול באינסולין בשלב מוקדם למניעת סיבוכים עתידיים של הסוכרת, והמציגים תרופות נוספות בעלות שיעורי הצלחה מעודדים.

הכותב הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת, והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים בישראל

(המידע אודות מחקרים שהוצגו בכנס האגודה האמריקאית לסוכרת נסמך על אתר האגודה).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת והשמנה
סוכרת נעורים - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום