בקרוב: בדיקת איידס ביתית

(2)
לדרג

ה-FDA צפוי לאשר בדיקה פשוטה שתגלה את המחלה באמצעות רוק. אף שאינה מדויקת כמו בדיקת דם, המטרה היא להגדיל את שיעור האבחון בקרב החוששים להיבדק

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

למרות מאמצי ההסברה הרבים, חלק מהנשאים עדיין נמנעים מלעבור בדיקת איידס, אם בשל החשש מחשיפה או בגלל חוסר היכולת להתמודד עם התוצאה.

במציאות כזו, בדיקה ביתית שתאפשר לכל החפץ בכך להיבדק בפרטיות מקסימלית בביתו עשויה אולי להעלות את שיעור האבחון. רק בשבוע שערב פורסם כי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) צפוי לאשר בקרוב בדיקה ביתית לאיידס , בהמשך לחוות דעת של צוות מומחים בנושא.

מדובר בערכת OraQuick, ערכת בדיקה המיוצרת בידי חברת OraSure האמריקאית. הערכה המהירה לבדיקות וירוס HIV נמצאת בשימוש הצוותים הרפואיים בארה"ב כבר שבע שנים במטרה לבצע אבחון ראשוני, לפני בדיקת הדם. כעת ההמלצה היא לאשר את השימוש גם לצרכן הפרטי, שיוכל לרכוש אותה בבית מרקחת, בדומה לבדיקת הריון פשוטה.

"הרעיון הוא שהבדיקה תהיה זמינה לכל מי שחושש לגשת באופן מסודר למרכז רפואי", מסביר ד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים "ביקור חולים". "הבדיקה תאפשר להם לבצע את הבדיקה בצנעה, מתוך ידיעה שאחר כך יצטרכו לקבל טיפול מסודר".

הבעיה בבדיקה היא שלמרות הפשטות שלה, לא כל אדם, ודאי לא מי שמתרגש כשהוא עומד בפני בשורה הרת גורל, יכול לבצע אותה באופן מושלם. "בעיקרון זו בדיקה מאוד פשוטה לוקחים דגימה מהרירית של הפה, מטפטפים חומר מסוים, ומחכים 20 דקות להופעת פסים על גבי הבדיקה", מסביר ד"ר הלפרין. "אבל למרות הפשטות של הבדיקה, הפרשנות עלולה להיות בעיתיית. אחד יפספס בדיקה חיובית, אחר ייכנס לפאניקה בגלל תוצאה שלילית שנראית לו כחיובית. היכולת לבצע את הבדיקה מוגבלת".

פחות מדויקת מבדיקת הדם

מעבר לפרשנות האישית, יש להודות, הבדיקה מדויקת פחות מבדיקת הדם. "גם אם המהימנות שלה תגיע ל-99%, המשמעות היא שמתוך 100 אנשים שיעשו את הבדיקה, אחד יקבל תוצאה שגויה", מוסיף ד"ר הלפרין. "חמור יותר הוא מצב של תוצאה שלילית שגויה הנשא יהיה רגוע נפשית וירגיש נוח לקיים יחסי מין לא מוגנים".

לפי ד"ר הלפרין, גם בדיקת הדם סובלת משיעור מסוים של טעויות, אבל לפני שמוסרים את התוצאה לנבדק מקובל לבצע בדיקה נוספת, כך שהאמינות הרבה יותר גבוהה. בנוסף, מסירת התוצאה לחולה נעשית על ידי איש מקצוע שמבין את ההשלכות של מסירת תוצאה שגויה.

חיסרון נוסף של הבדיקה יכול להיות גם מחירה הגבוה, שעל פי ההערכות, יעמוד על כמה מאות שקלים לכשתגיע לישראל. כך או כך, עד שהבדיקה תאושר ותיכנס לשימוש, חשוב לדעת כי גם בארץ יש אפשרות להיבדק באופן פרטי ואנונימי בכל עת.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום