סרטן השד: גילוי מוקדם מציל חיים

(0)
לדרג

גילוי מוקדם של סרטן השד מגדיל את סיכויי ההחלמה עד ל-95%. בדיקת ממוגרפיה מומלצת לנשים מגיל 50, ולנשים בקבוצת סיכון החל מגיל 40

מאת: מערכת zap doctors

על-פי נתוני הרשם הלאומי לסרטן, מאגר מידע של פרטי חולי הסרטן, המנוהל במשרד הבריאות, עולה כי כ-4,000 נשים מאובחנות מידי שנה בישראל כחולות סרטן השד. עוד עולה מהנתונים כי כ-76% מחולות סרטן השד מאובחנות בגיל 50 ומעלה, 17% מהן מאובחנות בגילאים 40-49 ו-6% מהחולות הן מתחת ל-40 שנה.

ממוגרפיה
ממוגרפיה

סיכויי החלמה גבוהים

הגורמים למחלה רבים ומגוונים. סיפור משפחתי של סרטן השד אצל אם או אחות מכפיל את הסיכוי לחלות בסרטן השד. כמו-כן, הגיל מהווה משתנה מובהק. ככל שקרובת משפחה מדרגה ראשונה חלתה בגיל צעיר יותר כן גדל הסיכון לבנות המשפחה לחלות. עם זאת, ל-70% מחולות סרטן השד אין קשר תורשתי למחלה. גורם נוסף שמעלה את הסיכון לסרטן השד הוא פוריות. נשים שלא ילדו או כאלו שהחלו ללדת רק אחרי גיל 30 נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה. גורמים סיכון נוספים הם אורח חיים וגורמים אישיים כגון משקל יתר, צריכת אלכוהול ותזונה.

"גילוי מוקדם של סרטן שד הוא קרש ההצלה העיקרי של חולות סרטן שד", אומרת ד"ר אהובה גרובשטיין, מומחית לרדיולוגיה במרכז רפואי רמת-אביב. "כשמגלים את המחלה מוקדם סיכויי החלמה וההבראה המלאה יכולים להגיע ליותר מ-95%. לעומת סיכויים נמוכים בהרבה כשהמחלה מתגלית לאחר שהגוש גדול ונמוש (ניתן לחוש בו) או כשהמחלה מפושטת לבלוטות הלימפה בבית השחי".

בדיקות תקופתיות

ד"ר גרובשטיין מציינת כי "בקרב נשים שעוברות בדיקת סריקה בממוגרפיה, התמותה מסרטן שד פוחתת לכ-30%. שיעורי ההצלחה של טיפולים כימיים, קרינתיים או כירורגיים למניעת תמותה הם נמוכים במידה רבה".

בדיקת הממוגרפיה היא צילום רנטגן להדמיה של השד, שמטרתו לגלות את סרטן השד בשלב המוקדם, שבו יש שינויים ממאירים התחלתיים בשד כגון גושים קטנים או הסתיידויות שאינם ניתנים למישוש. הבדיקה אורכת מספר דקות ובמהלכה לוחצים את השד בין שני משטחים. בדיקת ממוגרפיה של השד מומלצת לנשים מגיל 50 פעם בשנתיים. נשים בקבוצת סיכון, להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה (אם או אחות) שחלתה בסרטן השד, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה פעם בשנה, החל מגיל 40.

דיוק הבדיקה בהתאם למבנה השד

חשוב להתייחס להמלצות ולא לעשות את הבדיקה ללא צורך או מוקדם מדי. "הבדיקה בטוחה כאשר היא מבוצעת באינדיקציות הרפואיות המתאימות ואינה כרוכה כמעט בסיכונים", מסבירה ד"ר גרובשטיין. "אין המלצה לבצע את הבדיקה באופן שגרתי לאוכלוסייה שאינה בסיכון מתחת לגיל 40, בשל רקמת שד סמיכה המורידה מרגישות הבדיקה, ובשל רגישות הרקמה הבלוטית הצעירה הרגישה יותר לקרינה מייננת". עוד היא מוסיפה, כי "קיימים גם דיווחים נדירים ביותר של פגיעה בשתלים בשדיים בשל הלחיצה על השד המהלך הבדיקה".

דיוק הבדיקה תלוי במבנה השד של הנבדקת. "באישה בעלת מבנה שד שומני, דיוק הבדיקה יכול להגיע ל-95%", אומרת ד"ר גרובשטיין. "ככל שמבנה השד בלוטי רגישות הבדיקה יורדת. הבדיקה אינה מומלצת לנשים בהריון, נשים מניקות ונשים מתחת לגיל 40, אלא בהתוויות מיוחדות הנשקלות בהתאם למקרה".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום