אירובי מקל על תסמיני מנופאוזה

(0)
לדרג

פעילות גופנית ארבע פעמים בשבוע עשויה להקל על הזעות הלילה, גלי החום והשינויים במצב הרוח. כך לפי מחקר חדש מפינלנד, שבו השתתפו נשים בגיל המעבר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תרגילים אירוביים למשך חצי שנה, זמן קצר לאחר התחלת המנופאוזה, עשויים להקל על התסמינים הלא נעימים של גיל המעבר; הזעות לילה, שינויים במצב הרוח ותחושת אי-שקט. כך עולה ממחקר חדש מפינלנד שפורסם לאחרונה בכתב העת Menopause.

במחקר השתתפו 74 נשים בגילאי 45-63, זמן קצר לאחר מנופאוזה, שסבלו מתסמינים שונים בעקבות הפסקת המחזור החודשי. הנשים חולקו לשתי קבוצות, אחת מהן השתתפה בשיעורי אירובי במשך 50 דקות ביום, בשנייה ניתנו הרצאות בנושאים בריאותיים.

בקבוצת העוסקות בפעילות גופנית נערכו פעילויות שונות דוגמת הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, תרגילים אירוביים וכדומה. הנשים דיווחו על תסמיני מנופאוזה פעמיים ביום, באמצעות שאלונים ששלחו בטלפונים הניידים.

לאחר שישה חודשים, שיעור הנשים שעסקו בפעילות אירובית שדיווח על שינויים במצב הרוח ואי-שקט ירד מכ-20% ל-10%. שיעור הנשים שדיווחו על הזעות לילה ירד גם כן, מ-60% בתחילת המחקר ל-50% לאחריו.

שינויים אלו היו משמעותיים יותר מהשינויים שנרשמו בקבוצת הביקורת נשים ששמעו הרצאות בלבד. עם זאת לא חל שיפור בתסמינים אחרים, דוגמת דיכאון, כאבי ראש, הפרעות במתן שתן ויובש בנרתיק.

החוקרים מציינים כי ההשפעות של פעילות גופנית על מצב הרוח היו ברורות וכמעט מיידיות, וזהו ככל הנראה ההסבר לשיפור המדווח בתסמינים. עם זאת, לא ניתן לשלול כי לפעילות גופנית השפעה פיזיולוגית, כאשר פעילות גופנית עשויה לסייע לנשים לשלוט טוב יותר בחום הגוף, ולהקל במידה מסוימת על הזעות הלילה או גלי חום. חוקרים מזהירים כי עם תחילת האימונים, עשוי המאמץ לעורר התגברות של גלי חום, אך במהלך הזמן יורגש שיפור.

בנוסף, מהתוצאות עולה כי פעילות גופנית עשויה לשמש כחלופה לטיפול הורמונלי חליפי להקלה על תסמיני מנופאוזה. למרות שלא כל המחקרים תמימי דעים בנושא, מחקרים קודמים נוספים הראו כי פעילות גופנית עשויה להקל על תסמיני גיל המעבר בנשים.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום