ADHD: לא להפסיק טיפול בחופש

(3)
לדרג

הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים לוותר על הטיפול התרופתי במהלך חופשות, מתוך מחשבה שהילד לא זקוק להן כשהוא לא לומד. התוצאה - עלייה במספר התאונות

מאת: מערכת zap doctors

לא מעט ילדים ובני נוער סופרים את הימים לקראת חופשת הפסח, ושמחים לדעת שמעט מאחוריה החופש הגדול מתקדם לו בבטחה. בחודשי האביב והקיץ נרשמת עלייה של עשרות אחוזים ביחס לחודשי החורף בשיעור הילדים הפונים לבתי חולים לאחר שנפגעו בתאונה. בחופשות, הילדים משחקים בים, ברחוב, רוכבים על אופניים ועסוקים בשפע פעילויות החושפות אותם לפגיעות. קל וחומר כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב וריכוז. ילדים אלה חשופים יותר לפציעות וסכנות בתקופות אלה, מכיוון שלתפישת ההורים הטיפול התרופתי מיועד לשעות הלימודים שבהן הילד נדרש להיות מרוכז, ואילו בזמן החופשות ניתן להפסיק את הטיפול. זוהי מחשבה מוטעית, שמעלה את הסיכוי שילדים אלה יסבלו מפציעות, תאונות ופגיעות.

הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז

מדוע ילד עם הפרעת קשב חשוף יותר לסכנות?

"מדובר בילדים הסובלים מרמות אימפולסיביות ואי-שקט יותר גדולות, שני הגורמים המשמעותיים הגורמים לפגיעה בילדים, לכן הסכנה יותר גדולה", אומר פסיכיאטר הילדים ד"ר מרסלו שפיץ, מנהל היחידה להדרכת הילד בבית חולים הגליל המערבי שבנהריה. "חלק מהסימפטומים של הפרעת הקשב הם היפראקטיביות, אימפולסיביות גבוהה וצורך בסיפוק מיידי. לילד מתחשק פתאום לעשות דברים שחושפים אותו לסכנות. לדוגמה, הוא במגרש כדורגל ורץ אחרי כדור לכביש, בלי לשקול את הסכנה ולבדוק אם באה מכונית. הוא מרוכז בכדור ומחפש סיפוק מיידי".

טיפול תרופתי רצוף חשוב לשמירה והגנה על הילד, אבל למרות שההורים מודעים לכך, הם לעתים מוותרים על מתן התרופות בזמן החופשות. "אני חושב שההורים נוטים להתכחש למודעות הזאת, כי הרבה פעמים הרצון לראות את הילד בלי טיפול תרופתי גובר על הסכנות התיאורטיות", אומר ד"ר שפיץ. "ההורים רוצים לראות את הילד משוחרר יותר בזמן חופשה. רוב ההורים מקבלים הנחיה לא לתת את הטיפול בשבתות וחגים, כך שזה מאוד נפוץ. הנחיות מעין אלה ניתנות בדרך כלל על ידי רופאים נוירולוגיים, משום שרופאים פסיכיאטריים ממליצים לרוב לשמור על רציפות הטיפול".

האם האחריות על הפסקת הטיפול היא על ההורים?

"בעיקרון אין פיקוח. גם אם רופא אומר לתת תרופה כל יום, ההורה יכול להחליט שבחופש הוא לא נותן, וזה קורה הרבה. הרבה פעמים ילדים באים אליי למעקב וההורים אומרים 'כל השבוע אנחנו נותנים אבל בסוף השבוע החלטנו שלא', וזאת למרות המלצת הרופא המטפל. ההורים מחליטים על סמך התחושות שלהם, על סמך מה שהם שומעים מהורים אחרים או קוראים באינטרנט, ומגיעים להחלטות שלא תמיד מועילות לילד שלהם".

בעיה נוספת שמתעוררת במהלך החופשות היא העדר מסגרת קבועה. "המסגרות חשובות ומשמעותיות במיוחד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ולכן מומלץ להורים לבנות לילדים במהלך החופש מסגרת חלופית שתקל עליהם ותיצור המשכיות לסדר היום הקבוע שלו הם זקוקים", אומר ד"ר שפיץ. "בנוסף, אני בדעה שצריך לבדוק אצל כל ילד עד כמה יש בהפרעה מרכיבים של אימפולסיביות או אי-שקט. תרופות כמו קונצרטה או ריטלין משפרות את הריכוז, אך לא תמיד נותנות כיסוי מלא לאימפולסיביות או אי-שקט. לכן, כשיש גם סימפטומים של אי-שקט ואימפולסיביות, משלבים בדרך כלל מינון מאוד קטן של תרופות נוספות שמטפלות בסימפטומים האלה, והשילוב מספק את השקט הדרוש לילד".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום