תאי גזע נגד קרינה

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש בבי"ח הדסה מעלה תקווה למציאת טיפול בנזקי קרינה לאחר אסון גרעיני, באמצעות תאים מהשליה. פרופ' רפאל גורודצקי: "ייתכן שהתאים יצילו חיים"

מאת: מערכת zap doctors

במחקר חדש של המרכז הרפואי הדסה באוניברסיטה העברית נמצא לאחרונה שהזרקה של תאי גזע מהשליה יעילה לטיפול בנזקי קרינה, כמו למשל במקרה של אסון גרעיני.

מהניסויים שנערכו על ידי פרופ' רפאל גורודצקי וצוותו עלה כי הזרקה של תאי גזע יעילה בטיפול בסיבוכים מסכני חיים במערכת הדם, הנגרמים כתוצאה מחשיפה לרמות קטלניות של קרינה רדיואקטיבית.

במסגרת אחד הניסויים הוזרקו לעכברים שנחשפו לרמה קטלנית של קרינה תאי גזע מהשליה שהתרבו במעבדות חברת פלוריסטם בחיפה. לקבוצת הביקורת הוזרק פלצבו. תשעה ימים לאחר הטיפול בתאים, נבדקו מח העצם והטחול של העכברים. ביום ה-23 נבדקו דגימות הדם ומח העצם של העכברים ששרדו. תוצאות המחקר הצביעו על עלייה של עד פי ארבעה בשיעור ההישרדות של בעלי החיים שלגופם הוזרקו התאים בהשוואה לעכברים שטופלו בפלצבו.

פרופ' גורודצקי, ראש מעבדת הביוטכנולוגיה והרדיולוגיה במכון שרת בהדסה: "מצאנו כי לתאי השליה יכולת ופוטנציאל להגדיל את שיעור ההישרדות של בעלי החיים הנחשפים למינון קטלני של קרינה. שיעור ההישרדות הגבוה של בעלי חיים שטופלו בתאים, בהשוואה לקבוצת הביקורת, מלווה בפרופיל המטולוגי טוב יותר, כפי שמשתקף מכל הפרמטרים של מערכת הדם וברמות ההמוגלובין. ממצאים אלו מעניקים חיזוק משמעותי להשערה לפיה תאי גזע מהשליה עשויים להפחית סיבוכים הקשורים בקרינה קטלנית ולהציל חיים".

לפי חברת פלוריסטם בחיפה, מספר ממשלות בעולם כבר הביעו את התעניינותן במיזם ולכן הוחלט להמשיך לחקור את הנושא. במסגרת המשך המחקר ינסו החוקרים להבין טוב יותר את מנגנון הפעולה של התאים כטיפול פוסט קרינתי שעשוי לשמש בעתיד לטיפול בחולים שנפגעו מנזקי קרינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום