סרטן כבד ראשוני: חידושים בתחום

(0)
לדרג

מדי שנה מתים מסרטן הכבד הראשוני כ-700 אלף איש בעולם. כיום קיימים מגוון טיפולים חדשניים שיכולים לשפר את מצב החולים, בתנאי שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם

מאת: פרופ' זיו בן ארי

עוד בנושא: בדיקת תפקודי כבד, מחלות כבד

סרטן ראשוני בכבד מקורו בתאים המרכזיים של הכבד והוא מתפתח בתוך הכבד עצמו. זאת בניגוד לסרטן משני לכבד (גרורתי), שמקורו באיבר אחר (המעי הגס לדוגמה) השולח גרורות לתוך הכבד.

מדי שנה מתים מסרטן הכבד הראשוני כ-700 אלף איש בעולם, ובשלושת העשורים האחרונים עלתה שכיחות החולים במחלה פי שלושה והיא עוד צפויה להמשיך לעלות עד שנת 2020. סרטן ראשוני בכבד הוא סרטן שכיח יחסית, והוא נמצא במקום השישי ברשימת הממאירויות העולמית. סרטן זה שכיח יותר אצל גברים מנשים, והוא נמצא במקום החמישי כגורם תמותה מסרטן אצל גברים.

גורמי סיכון

ישנם מספר גורמים המעלים את הסיכון לחלות בסרטן הכבד הראשוני: 75%-80% מכלל המקרים מיוחסים לזיהום דלקת כבד כרונית על רקע של נגיף כבדי. לרוב הזיהומים אחראי נגיף ההפטיטיס (B (50%-55%, אך שכיחות המחלה עולה במדינות המערביות עקב העלייה בשכיחות הזיהום הכרוני בנגיף ההפטיטיס (C (25%-30%. במקרים אלה, של דלקת נגיפית כרונית, מתפתחת עם השנים שחמת הכבד. משמעות השחמת היא שרקמת הכבד הבריאה מתחלפת ברקמה צלקתית. במרבית המקרים מתפתח סרטן ראשוני של הכבד בכבד שחמתי. עם זאת, רק אחוז קטן מכלל החולים בשחמת הכבד (כ-5%) מפתחים סרטן ראשוני בכבד.

גורמים נוספים המעלים את הסיכון לפתח סרטן כבד ראשוני בכבד שחמתי הם צריכת אלכוהול מופרזת וכבד שומני. לאחר אבחנה, פחות משליש מהחולים נותרים בחיים למשך שישה חודשים, ורק כחמישה אחוזים זוכים להישרדות של חמש שנים.

מחקרים שהתפרסמו לאחרונה בספרות הרפואית העלו כי בחולים שאצלם גורם הסיכון להתפתחות סרטן ראשוני בכבד הוא נגיפי ההפטיטיס, ניתן להקטין את הסיכון להתפתחות הסרטן על ידי מתן טיפול אנטי נגיפי. לכן חשוב ביותר שהחולים בזיהום כרוני נגיפי זה יהיו במעקב קבוע של מומחים למחלות כבד, על מנת שאלה יחליטו על העיתוי הנכון של מתן טיפול אנטי נגיפי זה. בנוסף יש לזכור שעבור נגיף ההפטיטיס B קיים חיסון יעיל ביותר.

חידושים בסרטן כבד
חידושים בסרטן כבד

גילוי מוקדם

לרוב, סרטן כבד ראשוני מתגלה בשלב מאוחר של המחלה, כאשר הטיפולים השונים אינם יעילים. קיימת אפשרות של גילוי מוקדם של סרטן כבד ראשוני, וזאת על ידי בדיקת דם לסמן גידולי הנקרא אלפה פטו-פרוטאין (שבחלק ממקרי סרטן ראשוני של הכבד הוא גבוה מאוד) ובדיקת אולטרה סאונד של הכבד. כל החולים בשחמת הכבד חייבים לעבור שתי בדיקות אלה לצורך גילוי מוקדם כל שישה חודשים. ככל שהאבחון נעשה בשלב מוקדם יותר, כך אפשרויות הטיפול מגוונות יותר, הטיפול מוצלח יותר ואחוזי ההישרדות גבוהים יותר.

באותם החולים שנמצא הסמן הגידולי ברמה מוגברת בדם ובנוסף או לחלופין נמצא באולטרה סאונד של הכבד גוש טיפוסי לסרטן זה, האבחנה הסופית של הסרטן תיעשה על ידי CT ייחודי עם הזרקת חומר ניגוד לכבד הנותן תמונה אופיינית ביותר לסרטן ראשוני זה, או באמצעות MRI.

על פי רוב, סרטן ראשוני בכבד לא יוצר תסמינים בשלבים הראשונים שלו. הסימפטומים האופייניים למחלה מתפתחים בשלב מאוחר יותר וכוללים ירידה במשקל, צהבת, חוסר תיאבון, חום, סימנים של כשל בתפקוד הכבד והצטברות נוזלים בחלל הבטן.

מגוון טיפולים

טיפול בסרטן כבד ראשוני מחייב שיתוף פעולה רב מערכתי בין צוותים משולבים של מומחים למחלות כבד, כירורגים, מומחים בהדמיה פולשנית ואונקולוגים, וזאת על מנת לתת את הטיפול המיטבי בחולים אלה. כימותרפיה קונבנציונלית אינה טיפול המאריך את חיי החולים עם סרטן ראשוני של הכבד, אולם קיימים מגוון טיפולים שיכולים לשפר את מצב החולים, חלקם ותיקים וחלקם חדשניים.

ניתוח הוא הטיפול היעיל ביותר לסרטן ראשוני בכבד. מדובר בכריתת כבד חלקית וסלקטיבית ביותר, המתבצעת רק על ידי כירורגים המיומנים בכך. עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ניתן לבצע ניתוח, בשל היקף הגידול הסרטני, מיקומו בתוך הכבד או בשל שחמת כבד מתקדמת וכשל בתפקוד הכבד. סיבה אחרת לכך היא התפשטות הגידול אל מחוץ לכבד. גם לאחר ניתוח להסרת הגידול הסרטני, תיתכן חזרה של המחלה ב-50%-70% מכלל החולים.

אופציה נוספת לטיפול במחלה היא השתלת כבד. עם זאת, פעולה זו עשויה להתבצע רק בחלק קטן מאוד מהמקרים כאשר הגידול קטן (פחות מ-5 ס"מ) או כאשר יש פחות משלושה גידולים קטנים מ-3 ס"מ. השתלת כבד, שהיא האפשרות הטובה ביותר להעניק הישרדות רבת שנים, מוגבלת מאוד בשל החוסר בתורמים, ולכן בשנים האחרונות משתמשים משתילי הכבד גם בתורמים מן החי במקרים אלה של סרטן ראשוני של הכבד. ככל שהגידול גדול יותר, או שיש מספר גידולים בכבד, האופציה הכירורגית פחות מתאימה.

בנוסף לכירורגיה, ישנם טיפולים חדשניים כגון אבלציה. טיפול האבלציה משמש למיגור גידולים קטנים, שקוטרם אינו עולה על 5 ס"מ, בחולים שאינם מועמדים לניתוח או להשתלה. בהליך האבלציה מוחדרת מחט המובילה מספר קרסים אל מרכז הגידול תחת הרדמה מקומית ובהנחיית אולטרסאונד או CT. דרך מחט זו מוחדרים גלי רדיו בעוצמה חזקה, ואלה מחממים את התאים הסרטניים עד לטמפרטורה של C-100°C °80 ובתוך כך משמידים אותם, באופן ישיר ומקומי ומבלי לפגוע ברקמה הבריאה השכנה. ניתן לחזור על טיפול זה במקרה של חזרת המחלה.

טיפול נוסף נקרא כימואמבוליזציה. במהלך טיפול זה נכנסים עם צנתר לעורק של הכבד, תחת הרדמה מקומית ובעזרת שיקוף רנטגן, ומזריקים ישירות לתוך העורק המזין את הגידול חומר כימותרפי. לאחר מכן חוסמים את העורק, ועל ידי כך גורמים לנמק של הגידול הסרטני. השילוב של התרופות עם חסימת העורק שמזין את הגידול גורם לכך שהתרופות נשארות בתוך הגידול הכבדי זמן ארוך יותר, ויעילותן עולה. במידת הצורך ניתן לחזור על הטיפול מספר פעמים.

כימואמבוליזציה יעילה להורדת נפחו וגודלו של הגידול ונחשבת מאריכת חיים, אולם אינה מביאה לריפוי. לאחרונה פותחה שיטה נוספת לכימואמבוליזציה, שבה משתמשים בחרוזים שהועמסו בתרופות כימותרפיות, ואלה פולטים את התרופות עם החדרתם דרך הצנתר לעורק הכבד וישירות לתוך הגידול. טיפול זה אינו כלול בסל התרופות. שיטות טיפוליות אלה יכולות להתאים במקרים של סרטן כבד ראשוני לא-נתיח שאינו מתאים לאבלציה, או כשלב גישור לקראת השתלת כבד.

שיטה חדשנית נוספת לטיפול בסרטן ראשוני של הכבד היא הרדיו-אמבוליזציה ((SIRT. דרך עורק הכבד מוזרקים כדוריות זכוכית קטנות המצופות בחומר הרדיואקטיבי איטריום-90 (yttrium-90), שהוא מקור לקרינת בטא. כדוריות אלה נעצרות בכלי הדם הקטנים של הגידול וגורמות להקרנה מקומית ולנמק של הגידול. הקרינה מתרכזת בגידול ללא מנה גדולה של קרינה לשאר הרקמה התקינה של הכבד. טיפול זה מאושר על ידי ה-FDA לטיפול בגידול לא-נתיח של הכבד. מדובר בטיפול עם פרופיל נמוך של תופעות לוואי, ועם נטייה לשיפור בהישרדות. גם טיפול זה לא כלול בסל התרופות.

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בחקר המנגנונים הגורמים לסרטן הכבד, והחוקרים מנסים ליצור תרופות חדשות המכוונות לפגיעה סלקטיבית בחלבוני מטרה על פני התא הסרטני. קיימת אופציה של טיפול ביולוגי, על ידי מעכבי גדילה המשפיעים על יכולתו של הגידול הסרטני להתפתח ולגדול. מחקרים חדשים הראו כי מעכב גדילה הנקרא סוראפניב (נקסוואר) יכול לסייע לחולי סרטן ראשוני של הכבד להאריך חיים. התרופה מגיעה בצורת כדורים, וניתנת כטיפול יחיד באותם המקרים של סרטן ראשוני מתקדם של הכבד שבהם לא ניתן להציע את אחת האופציות הטיפוליות המצוינות לעיל. נקסוואר רשומה בישראל כטיפול לסרטן כבד ראשוני וכלולה בסל הבריאות כטיפול להתוויה זאת.

כנס "תנו כבוד לכבד" יתקיים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, ב-2.2.12 (יום ה') בשעה 08:30.

פרופ' זיו בן ארי היא מנהלת המרכז למחלות כבד במרכז הרפואי "שיבא", תל-השומר ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - מחקרים קליניים לחולי סרטן כבד לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום