פילינג: לחשוף את יופי העור

(0)
לדרג

גם עור שהזדקן, צבר קמטים או כתמי שמש ניתן לחדש: פילינג רפואי, מבצע קילוף מבוקר בעור וגורם להתחדשות ולחשיפת שכבה צעירה, יפה ורעננה. מדריך

מאת: מערכת zap doctors

העור שלנו - אותה שכבה דקיקה של תאים - חשוף כל העת לפגעי הטבע והאדם: חשיפה לשמש, זיהום אוויר, עישון, תזונה לקויה, שינויי טמפרטורה, בעיות גנטיות ועוד. כל אלה גורמים להזדקנותו, ויוצרים בעיות רפואיות ואסתטיות. כיום המודעות לנזקים המצטברים הללו גבוהה יותר, ולצד ניסיון להימנע מהם, יותר ויותר אנשים נעזרים בפילינג ובפילינג רפואי כדי לשמור על מראה פנים בריא, צעיר ורענן.

אבל כדי שנבין איזה פילינג משמש לריענון העור ולנקיונו ואיזה פילינג מתקן פגמים בעור ומאפשר את חידושו, כדאי להכיר מעט את האיבר הגדול בגופנו. העור שלנו מורכב משלוש שכבות. הראשונה והחיצונית ביותר היא האפידרמיס, שעוביה אינו עולה על 0.2 מילימטר. האמצעית - דרמיס, מכילה שפע כלי דם ועצבים המעבירים גירויי חום, קור, כאב, מגע ולחץ. השלישית והעמוקה ביותר היא ההיפודרמיס, והיא עשויה רקמה המחברת את העור עם הרקמות שמתחתיו ומשמשת לבידוד ולשמירה על חום הגוף.

פילינג
פילינג

פילינג קוסמטי: ניקוי והסרת תאים מתים

קיים מגוון רחב של טיפולי פילינג להצערת עור, אך העיקרון הבסיסי זהה בכולם מבוצע תהליך של הסרת שכבות העור החיצוניות, המכילות תאים מתים, לטובת חשיפה של שכבות העור שמתחתיהן, המורכבות מתאים חדשים ורעננים.
"פילינג גרגרים או פילינג קוסמטי מסיר את שכבת התאים המתים בעור, משמש לטיפוח, ניקוי, אך אינו מסיר פגמים קשים", מסבירה ד"ר פנינה שמש-רוזנשפיר, רופאת עור מומחית במרכז לבריאות האישה ברמת אביב. "לפילינג גרגירים אין השפעה עמוקה, כי הוא רק מנקה את העור ומסיר שכבת תאים מתה, שממילא הייתה נושרת. זה לא פילינג שמסיר פגמים ומטפל בבעיות".

פילינג רפואי: פעולה עמוקה על העור

כשרוצים לבצע פעולה שהיא יותר מניקוי העור, יש לבצע פילינג רפואי, שלו שלוש דרגות של טיפול שטחי, בינוני ועמוק. לכל אחד מהטיפולים מטרות אחרות ותוצאות שונות, בהתאם לעור המטופל ולתוצאה הסופית שהוא מעוניין להגיע אליה.

פילינג שטחי: "פילינג שטחי מבוצע על ידי תמיסה חומצתית שמורחים על העור והיא גורמת להרס השכבה החיצונית של העור", מסבירה ד"ר שמש-רוזנשפיר. "השכבה הזאת מתקלפת, ובמקומה מתחדשת שכבה חדשה". בפילינג שטחי משתמשים בחומצות שונות כגון חומצת פירות, חומצה גליקולית וחומצה לקטית. הרופא מורח את התמיסה על הפנים והיא גורמת לקילוף השכבה החיצונית של העור.

"פילינג שטחי מטפל בין השאר באקנה הוא פותח את הנקבוביות, כל החלב יוצא והפצעים לא מצטברים בעור. הוא יעיל לא רק לנערים ונערות אלא גם לנשים בנות 30 ו-40", מסבירה ד"ר שמש-רוזנשפיר. "זה פילינג שיכול לטשטש כתמי שמש וכתמים הורמונליים, והוא מוריד את השכבה החיצונית ביותר של העור, שכבה שהיא עדיין חיונית וחיה אבל חיצונית ודקה מאוד".

כשמדובר בפילינג, רבים מצפים לקילוף עור הדומה למה שקורה אחרי שנשרפים בשמש, אבל לפעמים פילינג הוא מאוד שטחי, ומה שהמטופל חווה זה ירידה של שכבת עור יבשה ולבנה, בדומה לקשקשים שיורדים מהעור. אל חשש לאחר טיפול בפילינג שטחי אפשר להסתובב ברחוב בלי מסכה.

"לרוב זה פילינג שייעשה בסדרה ולא בטיפול אחד", אומרת ד"ר שמש-רוזנשפיר, "צריך שלושה-ארבעה טיפולים בהפרש של כשלושה שבועות בין טיפול לטיפול. בין הטיפולים הרופא נותן קרם שממשיך לעשות את הפעולה של הקילוף וההבהרה".

פילינג בינוני: "פילינג בינוני הוא פילינג שחודר יותר עמוק, הוא מוריד כבר למעשה את כל השכבה החיצונית של העור שנקראת אפידרמיס", אומרת ד"ר שמש-רוזנשפיר. "זה פילינג שמטפל בפגמים יותר משמעותיים כמו כתמי שמש כהים ונמשים. התמיסה היא כימית ובעלת ריכוזים שונים, לפי החלטת הרופא ובהתאם לטיפול. מורחים את החומר על הפנים אצל הרופא בקליניקה, לאחר יום העור משחים, מתייבש, ואז מתחיל תהליך של קילוף שנמשך כשבוע, שבו המטופלים מחלימים בבית. הטיפול חד-פעמי או כזה שמבוצע פעם בשלוש-ארבע שנים. לאחריו נוצר אפידרמיס חדש, בריא יותר וללא כתמים".

פילינג עמוק: "פילינג עמוק הוא פילינג שמטפל גם בקמטים, הוא ממש מגהץ קמטים כמו בניתוח חריצים שיש למעשנות מעל השפה העליונה, קמטים באזור העיניים ועוד", מסבירה ד"ר שמש-רוזנשפיר. "יש נשים שכדי להציל את העור הן הולכות למנתח פלסטי, והוא אומר להם שהן צריכות פילינג ולא ניתוח, משום שהבעיה שלהן היא בעור ולא בשרירים שנופלים. הפילינג העמוק מעלים קמטים, מטפל בצלקות אקנה, מסיר את כל כתמי השמש ומחדש את העור בצורה מדהימה".

ההחלמה מפילינג עמוק אורכת כשבוע, ובמהלכה מומלץ לשבת בבית ולא להיחשף לשמש. לאחר מכן יהיה עור הפנים של המטופלים אדמומי ויש לכסותו במייק-אפ.

פילינג שטחי ובינוני אפשר לעשות בפנים, בצוואר וגב כף היד, אבל את הפילינג העמוק יש לבצע רק על הפנים. "כל קילופי העור האלה מסירים פגמים בעור והופכים אותו לבריא יותר", מבהירה ד"ר שמש-רוזנשפיר, "וזאת בניגוד למחשבה המוטעית בקרב חלק מהאנשים כאילו פילינג מחליש את העור או הופך אותו לדק יותר. חשוב להדגיש לאחר הפילינג הרפואי העור מתחדש, הוא בריא יותר ושכבות העור מסודרות יותר יפה זו על גבי זו".

חשיבות האבחון והטיפול המקצועי

"אם אתם בוחרים לעבור טיפול של פילינג רפואי, מומלץ שייעשה על די רופא עור מומחה או כירורג פלסטי מומחה שמשרד הבריאות הסמיך אותו לטפל בבעיות של העור", מדגישה ד"ר שמש-רוזנשפיר, "זאת בכדי שאם תתעורר בעיה או תופעת לוואי רופא עור יידע לטפל בה, כי הוא מכיר את הביולוגיה של העור ותגובות העור".

האבחון לצורך סוג הטיפול נעשה על ידי בדיקה קלינית. הרופא מביט בעור ומאבחן איזו תמיסה נכונה למטופל. "אם ישנן צלקות אבצע פילינג עמוק, אם ישנם כתמי שמש קלים אבצע פילינג שטחי, ואם מדובר בכתמי שמש של אנשים מבוגרים אבצע פילינג בינוני", מפרטת ד"ר שמש-רוזנשפיר, "לפי הבעיה שאני רואה מולי אני קובעת את סוג הפילינג. בנוסף, צריך לדעת למי לא לעשות מטופלת שסובלת ממחלת עור נדירה שעלולה להתפרץ בעקבות הטיפול לא תטופל. אם יש מטופלת עם פסוריאזיס או לופוס, שהן מחלות יחסית נדירות אבל רופא עור יודע לאבחן אותן, אשקול היטב לפני שאעשה פילינג בפנים".

לייזר במקום תמיסה כימית

פילינג בתמיסות נפוץ מאוד, אולם בשנים האחרונות ישנם טיפולי פילינג נוספים אשר צוברים פופולריות. "אפשר לעשות קילוף על ידי שפשוף בנייר זכוכית רפואי, ואפשר לעשות קילוף בלייזר כלומר להמיס את העור על ידי קרן לייזר", מציינת ד"ר שמש-רוזנשפיר. "פילינג בלייזר ניתן לעשות באופן בינוני או עמוק. משתמשים באנרגיית אור קרן לייזר שגורמת לחימום הרקמה. השלבים הם פחות או יותר אותם שלבים מבחינת הריפוי. כמו עם התמיסות, שבהן מכוונים את הריכוז לפי הצורך, כך בלייזר מכוונים את העוצמה, וזה טיפול יעיל מאוד".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום