האויב הסמוי של הלב

(0)
לדרג

רמת ה- Apo B בדם מעידה על מידת היעילות של טיפול בסטטינים יותר מאשר ירידה ברמת ה-LDL. אפו-ליפו-פרוטאין B - גורם סיכון למחלות לב וכלי דם שכדאי להכיר

מאת: מערכת zap doctors

רמה גבוהה של מדד אפו-ליפו-פרוטאין B בדם היא סמן מדויק יותר מרמת ה-LDL, ולכן הטיפול בסטטינים לאו דווקא מפחית את הסיכון למחלות דם וכלי הדם. כך לפי מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת של המרכז הרפואי Mayo Clinic.

מטרת המאמר, שפורסם בגיליון יולי 2011, היא להעלות למודעות גורם סיכון למחלות לב וכלי דם פחות מוכר אך משמעותי - אפו-ליפו-פרוטאין B. במסגרת המאמר בוצעה סקירת ספרות שבחנה איזו בדיקה מעבדתית טובה יותר לקביעת הסיכון למחלות לב וכלי דם LDL או Apo B.

מסקנות המחקר:

המידע האיכותי ביותר הקיים כיום בספרות מצביע על כך שרמה גבוהה של Apo B היא סמן מעבדתי מדויק יותר מה-LDL למידת האתרוסקלרוזיס (טרשת עורקים) בהיותו מודד את כל החלקיקים כולל: LDL, VLDL, ועוד. לפיכך, רמת ה- Apo B הינה סמן מעבדתי מדויק יותר למידת היעילות של טיפול בסטטינים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

הטיפול המקובל בסטטינים ידוע כיעיל להורדת רמת LDL ("הכולסטרול הרע"), הרבה יותר מאשר בהורדת רמת ה- אפו-ליפו-פרוטאין B, ולכן הטיפול עדיין מותיר חולים רבים עם סיכון משמעותי לתחלואה.

המשמעות המעשית היא שעל מנת להפחית למינימום האפשרי את הסיכון למחלות לב וכלי דם במטופלים עם כולסטרול גבוה בדם יש לשאוף לערך הנמוך ביותר האפשרי של Apo B.

המחברים ממליצים במאמר לשקול הכללה של מדידת Apo B בהנחיות שעוסקות בהפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם הן כמדד לסיכון שאר (residual risk), כמדד ליעילות הטיפול וכיעד טיפולי.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום ורידים וכלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום