בדיקת שומנים: אפשר לוותר על צום

(0)
לדרג

בדיקת שומנים בדם אצל ילדים הפכה לבדיקה שכיחה. מחקר חדש מצא כי לא הכרחי לצום לפני הבדיקה, מאחר שאין השפעה קלינית על הממצאים

מאת: מערכת zap doctors

צום של שמונה שעות לפני בדיקת שומנים בדם בילדים אינו משפיע באופן משמעותי על תוצאות הבדיקה. כך עולה מעבודה שפורסמה השבוע במגזין Pediatrics.

בעידן הנוכחי של השמנה מוקדמת ומחלות לב וכלי דם באנשים צעירים, יש המלצה לבצע בדיקות סקר של רמות שומנים בדם לכל ילד הנמצא בקבוצת סיכון להיפרליפידמיה (עודף שומנים בדם). בדיקת שומנים בדם היא בדיקה נפוצה בקרב ילדים ומתבגרים, אך מלווה בקשיים רבים, בעיקר לאור ההנחיות לבצעה לאחר צום של שמונה שעות. עובדה זו מקשה על ההיענות ומפחיתה את שיעור הילדים שנסקרים. יש מידע ראשוני ממחקרים באוכלוסייה בוגרת שמראים שאין הבדל משמעותי בין בדיקות המבוצעות בצום לכאלה שנעשו ללא הכנה.

שיטות

חוקרים מקרוליינה, ארה"ב, השתמשו במאגר נתונים עצום, שנאסף במסגרת מחקר גדול יותר שבחן את הרגלי הבריאות של קבוצת אוכלוסייה בין השנים 1999-2008. במסגרת המחקר רואיינו אנשים שעברו בדיקה גופנית, ובוצעו מספר בדיקות דם. החוקרים שילבו במחקר את כל הילדים בגילאי 3-17, ונטלו מהם לפחות אחת מתוך 4 בדיקות השומנים הנפוצות (LDL, HDL, triclycerides, total cholesterol). הילדים לא קיבלו הוראות מיוחדות לגבי צום לפני הבדיקה, ולאחר ביצועה נאסף מידע על תזונה או צום בתקופה שקדמה לבדיקה.

תוצאות

בסך הכל נכללו במחקר 12,744 ילדים.

הגיל הממוצע היה 11 שנים, 64% היו בעלי משקל תקין, 33% היו בעלי משקל עודף.

כ-50% מהילדים היו בצום של שמונה שעות לפני בדיקת HDL -ו-TC, ואילו 80% מהילדים היו בצום לפני ביצוע בדיקת LDL או טריגליצרידים.

לצום הייתה השפעה חיובית קטנה של 2-5 מ"ג/ד"ל על LDL, HDL, וTC. הבדל זה היה ללא מובהקות סטטיסטית, וללא משמעות קלינית.

לצום היתה השפעה שלילית מזערית של עד 7 מ"ג/ד"ל על רמות הטריגליצרידים.

מסקנה

צום של שמונה שעות משפיע בצורה קלה ביותר על בדיקת הליפידים, ואין משמעות קלינית לנוהל זה. בקרב ילדים, הצום מהווה מחסום להשגת היענות לבדיקה, ואם ותוצאות אלה ישוחזרו יש לשקול שנית את ההמלצות הקיימות. אם מתקבלות תוצאות של ילד אשר לא היה בצום, אין צורך לחזור על הבדיקה בשנית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר univadis ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום