הריון: מדריך מקוצר ללידה ראשונה

(0)
לדרג

מתי להגיע לבית החולים? כמה זמן תימשך הלידה? מה פירוש המלים "השראת לידה"? מהי השפעת האפידורל? שאלות רבות, ולמרבה המזל לכל אחת מהן יש תשובה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ההריון הראשון הוא מקור לשמחה גדולה, אך גם לחרדה גדולה. לידה קלה היא כנראה משאת הנפש הנפוצה ביותר, אך היא נחלתן של יולדות מעטות בלבד. לרוב מדובר בנשים ולדניות, כאלה שילדו בעבר וגופן מורגל בחוויית הלידה. לדברי פרופ' דוד בידר, רופא בכיר במחלקת נשים ויולדות בבית החולים שיבא תל השומר, הלידה אורכת בממוצע 6-8 שעות.

ד"ר ליאורה אברמוב, גניקולוגית ומנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי תל אביב, מוסיפה: "השלב הסמוי, עד לפתיחה של 3 ס"מ, אורך בדרך כלל עד 20 שעות אצל אשה מבכירה (שזו הלידה הראשונה שלה); אצל אשה ולדנית הוא נמשך 14 שעות. השלב האקטיבי במהלכו נפתח צוואר הרחם מ-3 ס"מ עד לפתיחה מלאה, הוא שלב בו קצב ההתקדמות מהיר יותר. אצל אשה מבכירה קצב הפתיחה יהיה 1.2 ס"מ בשעה, ואצל ולדנית 1.5 ס"מ לשעה".

לדברי פרופ' בידר, "תהליך הלידה מורכב משלושה שלבים. השלב הראשון, הוא השלב הלטנטי, כולל מחיקה חלקית ופתיחה של צוואר הרחם עד ל-3 ס"מ. שלב זה מלווה לרוב בצירי לידה שאינם סדירים ואינם תכופים מאוד. בשלב השני, הפעיל, עוצמת צירי הלידה מתגברת והם נעשים תכופים וסדירים יותר וצוואר הרחם הולך ומתרחב עד כדי 10 ס"מ. בשלב זה נכנס התינוק לתעלת הלידה והיולדת מתחילה לחוש צירי לחץ. השלב השלישי והאחרון הוא שלב יציאת התינוק מהרחם ויציאת השיליה לאחר מכן".

בכל תהליך הלידה, מראשיתו ועד סופו, חשה האשה צירי לידה, אותם מתארת ד"ר אברמוב כהתכווצויות של שריר הרחם המופיעות בתדירות הולכת וגוברת. עם כל התכווצות של שרירי הרחם, השריר מתקצר ועל ידי כך נדחף התינוק החוצה. ד"ר אברמוב מדגישה כי לא כל ציר שחשה האם הוא אכן ציר לידה: "יש צירים מדומים הנקראים צירי 'ברקסטון היקס', אשר יכולים לכאוב ולהרגיש ממש כמו צירי אמת, אך אינם יעילים ואינם מקדמים את הלידה".

לידה
לידה

מתי להגיע בבית חולים?

רוב הרופאים והמיילדות ממליצים להגיע לבית חולים בשלב מאוחר ככל האפשר. למעשה, ההמלצה היא לעבור את השלב הלטנטי בבית ולהגיע לבית חולים רק כשמתחיל השלב הפעיל; אז גם ניתן לקבל זריקת אפידורל: זריקה מאלחשת המטשטשת את הכאבים העזים הנגרמים בשל צירי הלידה. הזמן הנכון להגיע לבית החולים הוא כאשר הצירים נעשים תכופים וחזקים יותר: הצירים מופיעים כל 2 עד 4 דקות ונמשכים בין 45 שניות לדקה.

עם זאת, ד"ר אברמוב מדגישה כי ירידת מים מחייבת הגעה לבית חולים, בלי קשר לתדירות או למשך הצירים: "ירידת מים מופיעה כאשר פקע שק מי השפיר, בדרך כלל לקראת לידה. במקרים מסוימים היא מתרחשת מוקדם יותר. מזהים ירידת מים כאשר חשים רטיבות והפרשת נוזלים. המים בדרך כלל צלולים, בעלי ריח אופייני להבדיל מריח שתן, המעיד על בריחת שתן.

ירידת מי השפיר יכולה להתחיל בטפטוף דק או להתרחש בבת אחת וברצף. כל מצב של ירידת מים ואפילו חשש לירידה כזאת מחייבים להגיע לבית החולים לבדיקה. ירידת מים יכולה להקדים תהליך של לידה ולהופיע לפני התחלת הצירים או לקרות במהלך הלידה. אם יש פתיחה של צוואר הרחם בעת התרחשותה, החשש הוא מהישמטות של חבל הטבור דרכו".

השראת לידה

לא כל הלידות מתקדמות בקצב הרצוי, וחלקן מתפתחות באיטיות או שאינן מתפתחות כלל. תהליך לידה שאינו מתקדם בקצב הרצוי יכול להוביל להחלטה על התערבות רפואית לביצוע "זירוז לידה". בלשון מקצועית ההתערבות זו מכונה "השראת לידה", והיא מתבצעת בכמה מצבים, כפי שמפרט פרופ' בידר: "השראת לידה מבוצעת כאשר יש אינדיקציה רפואית המעוררת צורך ליילד את האשה לטובתה או לטובת העובר. כך, למשל, אם הייתה ירידת מים מוקדמת ובחלוף 40 שעות טרם החלו צירים; אם היולדת סובלת מתנודות בלחץ הדם או מסוכרת; אם צוואר הרחם איננו מתרכך, נמחק ונפתח לרוחב הרצוי; אם העובר במצוקה ועוד.

"השראת לידה במצבים הללו תבוצע באמצעות מתן כדורים המשפיעים על התרככות צוואר הרחם ופתיחתו. לאחר מכן עירוי חומר בשם פיטוצין, הזהה להורמון אוקסיטוצין המופרש באופן טבעי בלידה וגורם להתפתחות הצירים והתכווצויות הרחם. הפיטוצין ניתן במינונים הולכים וגדלים. יש המשתמשים גם בטכניקה של הפרדת קרומי מי השפיר וגירוי צוואר הרחם באמצעות בלון או אצבע המוחדרת לצוואר הרחם. בדרך זו מפרידים את קרומי מי השפיר, שעקב כך מפרישים פרוסטגלנידים - הורמונים המסייעים בריכוך ובהבשלת צוואר הרחם. גם בעיסוי פטמות באמצעות מגבת חמה יש כדי לעורר הפרשת הורמונים מעוררי צירים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום לידה טבעית
פורום הריון ולידה הלל יפה
פורום הריון ולידה תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום