כאבי ראש - סוגים וטיפולים

(5)
לדרג

על האבחון והטיפול בכאבי ראש בכתבה שלהלן.

כאב ראש הינו תופעה שכיחה בכל העולם, הגורמת לסבל ולפגיעה באיכות החיים. רבים מן הסובלים מכאב ראש סבורים שיש לחיות עם הכאב מאחר שממילא "אין מה לעשות".

הדבר היה נכון בחלקו לפני שנים לא רבות, אך לאחרונה חלה התקדמות ניכרת בהבנת הסוגים השונים של כאבי ראש, אשר הובילה לשיפור רב באבחון ובטיפול.
כאב ראש הינו אחד מסוגי הכאב הנפוצים ביותר, התוקף נשים, גברים וילדים. הוא יכול להופיע בצורות שונות, כגון: כאב בעל אופי לוחץ, חד, פועם, דוקר, שורף, מלווה בבחילה, סחרחורת או הקאה.

הבחנה בין כאבי הראש השונים

יש להבחין בין שתי קבוצות עיקריות של כאב ראש:

א. כאב ראש ראשוני - סוג זה של כאב ראש אינו קשור למחלות או פגיעות אחרות. זה החלק הארי של כאבי הראש ולרוב מדובר בכאב מתמשך, או כזה המופיע בהתקפים כדוגמת מיגרנה, כאב ראש לוחץ (tension headache) ועוד.

ב. כאב ראש משני - סוג זה של כאב ראש מופיע כתוצאה ממחלה או פגיעה. למרות שזו הקבוצה הקטנה של כאבי ראש, חשוב ביותר להכירה מאחר שלעיתים הופעה של כאב ראש מבשרת קיום של מחלה אחרת, שיש חשיבות רבה לטפל בה.

כאב ראש יכול להיות הסימן הראשון של מצבים כגון: גידולים מוחיים, מחלות כלי הדם המוחיים, דלקות, הרחבת חדרי המוח המכילים נוזל, מחלות באיזור הצוואר, העיניים, האוזניים ומערות הפנים ועוד.
חלק גדול מהמצבים הנ"ל ניתנים לטיפול בגילוי מוקדם. לכן חשוב לפנות לרופא בכל מקרה של כאב ראש חדש.

כאבי הראש הראשוניים הנפוצים הם:
א. מיגרנה.
ב. tension headache: כאב ראש לוחץ.
ג. כאב ראש עונתי המופיע בהתקפים.
ד. כאבים מסוגים אחרים, לדוגמא: כאב ראש הבא בסמוך לאחר או תוך כדי מאמץ, חשיפה לקור, יחסי מין, שיעול ועוד.

מיגרנה

מיגרנה הוא אחד מכאבי הראש השכיחים בקבוצה זו, שללא ספק גורם סבל ניכר ללוקים בו. האם כאב הראש ממנו אתה סובל הינו מיגרנה?

במידה וכאב הראש שלך עונה על המאפיינים הבאים- סביר מאוד שאכן מדובר במיגרנה:

א. כאב ראש הנמשך 4-72 שעות, כשאינו מטופל או כשהטיפול כושל.

ב. לפחות שניים מן המאפיינים הבאים: כאב פועם; מופיע בצד אחד של הראש; בעוצמה בינונית עד קשה, המגבילה את הפעילות היומית; מתגבר בעת פעילות גופנית.

ג. לפחות אחד מן המאפיינים הבאים: בחילה או הקאה; רתיעה מאור או מרעש. 10-15% מן הסובלים ממיגרנה חווים סימנים מקדימים לכאב הראש, המאופיינים בהפרעות ראייה, כגון: אורות בוהקים, איזורים חשוכים בשדה הראייה, קווי זיגזג ועוד. התקף מיגרנה מתפתח באופן הדרגתי, מכאב בעל עוצמה חלשה ומגיע לשיאו תוך כחצי שעה עד מספר שעות, ומערב בדרך כלל צד אחד של הראש.
הוא לרוב "פועם" או "הולם".

הטיפול במיגרנה מכוון לשני מישורים: האחד- טיפול בהתקף החריף של כאב הראש, השני- טיפול מניעתי.
סוגי הטיפול ובחירת התרופות תלויים בעוצמת הכאבים ובתכיפות ההתקפים.

במקרים של כאבים תכופים, יש מקום לטיפול מניעתי, לעומת מקרים בהם הכאבים נדירים שאז ניתן להסתפק בטיפול בהתקף עצמו. יצויין, כי בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בפיתוח תרופות כנגד מיגרנה.

קבוצה חדשה של תרופות שנועדה לטיפול בהתקף החריף היא קבוצת הטריפטנים, שכוללת גם את האימיטרקס הותיק יותר. תרופות אלה ואחרות שיפרו מאוד את איכות חייהם של חולי המיגרנה.

כאש ראש "לוחץ"

כאב ראש "לוחץ" (tension headache) הינו כאב ראש השכיח אף יותר ממיגרנה. כאב ראש זה נגרם ככל הנראה ממתח בשרירי הקרקפת. הכאב הוא לרוב קבוע בעוצמתו, לא ממוקם, דו- צדדי, לרוב לוחץ, ואינו מלווה בהפרעות אחרות כמו: הקאות או הפרעות ראייה.

כאב זה מופיע בשתי צורות: ההתקפי והכרוני, כאשר בסוג הראשון הכאב נמשך מספר שעות עד ימים ובשני- הכאב קבוע ומתמשך באופן יומיומי. לעיתים כאב ראש מסוג זה מופיע גם אצל חולי עם מיגרנה ואז מדובר על כאב ראש מעורב.

כאב זה ניתן לטיפול במגוון תרופות, הן לצורך מניעה והן לצורך טיפול בכאב עצמו. חשוב להדגיש, כי שימוש ממושך בתרופות נוגדות כאב שכיחות, כגון: אקמול, אופטלגין, אספירין וכו', עלול בעצמו לגרום לכאב ראש.

ברם, במקרים אלה, נוצר לעיתים "מעגל סגור" שבו החולה נוטל תרופות לצורך שיכוך כאביו וגורם בעצם נטילתן לכאב נוסף, עובדה המובילה אותו לנטילת משככי כאבים נוספים ובמינון גבוה יותר. במקרים אלה, הטיפול הוא "שבירת" המעגל, ע"י הפסקת נטילת משככי הכאבים והחלפתן בתרופות מסוג אחר.

כאב עונתי תקופתי

סוג הכאב האחרון, אותו נזכיר בקצרה, הוא כאב עונתי התקפי. כאב זה אינו שכיח ובניגוד למיגרנה תוקף בעיקר גברים באמצע חייהם.
הכאב לרוב חד צדדי וממוקם באיזור העין המצח והרקה.

הכאב בדרך כלל בעל אופי פועם ובעוצמה חזקה, בדומה למיגרנה. כמעט תמיד העין בצד הכואב דומעת, מגורה ואדומה והאף גדוש ומפריש. באופן טיפוסי, התקפים של כאב זה מופיעים בקבוצות בדרך כלל בעונות מסויימות.
במשך מספר שבועות מופיעים התקפי כאב בתדירות ובעוצמות עולות, עד הפסקתם. הקובץ הבא של ההתקפים עלול להופיע חודשים ואף שנים מאוחר יותר.

ההתקף הבודד קצר יחסית ונע בין חצי שעה לשלוש שעות. בדומה למיגרנה, הטיפול כנגד כאב זה מכוון אף הוא להתקף החריף או למניעה. חלק מהתרופות כנגד מיגרנה עוזרות לכאב זה, אך בנוסף קיימות תרופות יחודיות לטיפול בו.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום