נקע בקרסול עלול לפגוע בזיכרון

(0)
לדרג

ממצא מפתיע: פציעה של ספורטאים בקרסול או בברך עלולה לגרום להם להפרעות קשב וזיכרון. הסיבה: תסכול מהפציעה או תגובה רגשית עלולה לפגוע בחשיבתם הצלולה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש מצא כי לא רק חבלת ראש פוגעת בתפקוד קוגניטיבי של ספורטאים. מתברר כי גם נקע בקרסול או פציעה בברך עלולים לגרום לפגיעה נוירו-פסיכולוגית.

נמצא כי ספורטאים עם פציעה בקרסול או בברך השיגו תוצאות פחות טובות בסדרת מבחנים להערכת קשב, זיכרון וזמני תגובה, המשמשים להערכת זעזוע מוח.

בשנים האחרונות, רופאים החלו לחשוש יותר מהשלכות זעזועי מוח, בעיקר המדובר בספורטאים צעירים. חבלות ראש עלולות לגרום לסחרחורות, הפרעות זיכרון והפרעות קשב, החולפים לרוב בתוך שבועות. אך כאשר ספורטאים מנסים להתאושש מהפציעה מהר מדי, הם נמצאים בסיכון להתפתחות תסמונת נדירה אך מסוכנת שזכתה לכינוי Second Impact Syndrome, המופיעה כאשר אדם נפגע בראשו פעם שנייה, בטרם הספיק להתאושש לחלוטין מהפגיעה הראשונה.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על סדרת מבחנים ממוחשבת בת 20 דקות, ומדגם שכלל 72 ספורטאים, כולל שחקני פוטבול, הוקי ולקרוס. 18 מהספורטאים חוו זעזוע מוח בשלוש השנים האחרונות, ו-18 נוספים חוו לאחרונה פציעה בשריר או בגיד. יתר 36 המשתתפים (קבוצת הביקורת) לא סבלו מפציעות.

כצפוי, בקרב הספורטאים עם חבלת ראש התוצאות היו גרועות יותר, בהשוואה לאלה ללא פציעות, עם זמני תגובה איטיים יותר וירידה בתפקודי זיכרון וקשב. אך גם בקרב נפגעי שרירים או גידים תועדו תוצאות פחות טובות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, והתוצאות שלהם נפלו בין אלה שחוו חבלת ראש לבין אלה שלא נחבלו כלל.

החוקרים כותבים כי גורמים שונים עשויים לקחת חלק בתהליך, כולל תסכול מהפציעה, או תגובות רגשיות אחרות לפציעה. אפשרות נוספת היא כי כאב ואי-נוחות עקב פציעות שרירים וגידים עשויות למעשה לפגוע בחשיבה הצלולה של הספורטאים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום