מי זכאי לטיפול פסיכולוגי ציבורי?

(0)
לדרג

על פי החוק, כל אזרח זכאי לסבסוד של טיפולים פסיכולוגיים מקופת החולים. היעדר תקציב וכשלים בירוקרטיים מונעים מרבים לממש את זכותם לקבלת שירותים אלה

מאת: מערכת zap doctors

מאבקי כוח בין משרד הבריאות, קופות החולים והאוצר על הרפורמה בבריאות הנפש מונעים הסדרת תחום השירות הפסיכולוגי. "במקום לתת לבתי כסף לרכישת דירה, אני נאלצת להוציא הון עתק עבור ביקוריה אצל פסיכולוג", כך סיפרה אתמול (ג') בוועדה לפניות הציבור, אם שנתבשרה כי בתה לקתה במחלה כרונית קשה, שפגעה ביכולתה לתפקד. בעקבות זאת, הבת נכנסה לדיכאון ונזקקה לטיפולים פסיכולוגיים ממושכים.

עוד סיפרה האם כי היא מוציאה למעלה מ-3,200 ש"ח מדי חודש ויותר מ-40,000 ש"ח בשנה על טיפולים פסיכולוגיים, כאשר התעריף נמוך יחסית: 400 ש"ח תמורת 50 דקות אצל פסיכולוג.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, הזדהה עם מצוקתה וסיפר על פניות בנוגע לתעריפי ביקורים אצל פסיכולוג, שמגיעים עד ל- 800 ש"ח לשעה ואלפי שקלים בחודש. ח"כ מקלב אמר שהבעיה נובעת מהיעדר מענה בתחום הפסיכולוגיה במערכת הבריאות הציבורית: "יש קושי להשיג את הטיפול, ואם כבר זוכים לטיפול פסיכולוגי בשירות הציבורי, הוא מסורבל, לא נוח ולא ידידותי, כאשר דווקא בתחום הזה יש חשיבות רבה לרגישות כלפי המטופלים. בשונה מטיפולים אחרים, מדובר בסוג טיפול המייצר יחסי תלות שהופכים את המטופלים ללקוחות שבויים לאורך זמן".

לדבריו, אין כל בקרה ופיקוח בתחום, ואין בהירות לגבי משך הטיפול, מינון הביקורים אצל הפסיכולוג, התקדמות ושיפור הטיפול. "בפועל, הפסיכולוגים, כבעלי מקצוע, קובעים את משך הטיפול והמינון הרצוי, מתוך כך שיש להם אינטרס כלכלי ברור".

רכזת תחום בריאות הנפש בארגון 'בזכות' - המרכז לזכויות אדם של אנשים בעלי מוגבלויות - עדית סרגוסטי, אמרה בדיון: הבעיה היא שהאחריות בתחום, מתחלקת בין משרד הבריאות לקופות החולים בצורה לא מסודרת". סרגוסטי רמזה כי משרד הבריאות 'מייבש' את מערך שירותי בריאות הנפש הציבורי, כמנוף לקידום הרפורמה בבריאות הנפש: "לו היה שירות ציבורי איכותי ויעיל, פחות אנשים היו פונים לשירות הפרטי".

החוק מחייב, אבל אין כסף

נציבת קבילות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות, אתי סממה, הבהירה שעל פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כל אזרח זכאי לטיפול במחיר, בזמן ובמיקום סבירים, לרבות טיפול פסיכולוגי. אך לדבריה, התקציב מוגבל ואין יכולת להיענות לכל הנזקקים. סממה הודתה שקיימת חוסר בהירות בנוגע לשירותי בריאות הנפש - מה ניתן לקבל במערכת הציבורית ומה לא. במהלך הדיון התברר שקופות החולים אף אינן מודעות להנחיות משרד הבריאות בתחום, וכל קופה מתנהלת בצורה שונה. עוד עלה מהדיון, שכשליש מהאוכלוסייה נזקק לטיפולים פסיכולוגיים.

ח"כ מקלב קרא לקופות החולים ולמשרד הבריאות לפרסם הנחיות ברורות בנושא, לרבות זכויות המבוטחים בנוגע לטיפולים במסגרת השירות הציבורי.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום