לידה: קיסרי או טבעי?

(0)
לדרג

תחום הלידות בישראל מתאפיין בשתי מגמות סותרות: יותר נשים מתעקשות על לידה טבעית, אך גם הניתוח הקיסרי פופולארי. מבולבלים? קחו אפידורל (או בעצם לא)

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בעולם מציינים החודש את יום המיילדות העולמי, וזו הזדמנות מצוינת לבחון את המגמות החדשות בקרב יולדות בישראל. ד"ר עידו שולט, גניקולוג בכיר במרכז רפואי רמב"ם מספר: "השינויים לאורך השנים רבים. הבולטים ביותר הם השימוש הנפוץ בהרדמה מיילדותית והזמינות המלאה של האפידורל לכל יולדת, אשר שינו לגמרי את חוויית הלידה; העלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים, שחלקם נובעים מרצון היולדת, דבר שבעבר לא היה מקובל כלל; והמעורבות הגדולה הרבה יותר של מלווה שבוחרת היולדת בתהליך הלידה.

לדברי ללה שפיר, אחות אחראית בחדר לידה במרכז הרפואי רמב"ם, "תחום הלידות בישראל מתאפיין בשתי מגמות סותרות. מחד, יש נשים המתעקשות על לידה טבעית, ומאידך יש נשים שבוחרות ללדת בניתוח קיסרי גם כשלא קיימת כל אינדיקציה רפואית שתצדיק את הניתוח" .

ישראל אינה המדינה היחידה שבה עלתה, אולי יותר מדי, הפופולאריות של הניתוח הקיסרי. ד"ר שולט: "בברזיל נחשפתי לאחוזים עצומים של נשים, אשר מסיבות כאלה ואחרות מעדיפות, בעידוד הרופאים, ללדת בניתוח קיסרי, ללא שום הצדקה רפואית. גם בארה"ב יש אחוז גבוה של לידות בניתוח קיסרי, כאשר חלק מהניתוחים הם אלקטיביים. גישה זו הגיעה גם לארץ וכ-4% מהנשים שעברו לידה קיסרית, עשו זאת בשל רצון היולדת ללא כל נחיצות רפואית.

שפיר: "ללידה קיסרית אלקטיבית יש השלכות שליליות לא מעטות: בלידה בניתוח קיסרי סיכונים גבוהים יותר; ההחלמה, על פי רוב, קשה יותר; רחם מצולק בעקבות הניתוח אינו יכול לשאת יותר מארבעה הריונות; לידה לאחר ניתוח קיסרי עלולה להיות מסובכת ולעיתים נאלצים להימנע ממנה לאחר ניתוח אחד".

לידה
לידה

לידה טבעית

לצד הטרנד של ניתוחים בהזמנה, נפוץ טרנד הלידה הטבעית. שפיר: "נשים רבות רואות בלידה חוויה של העצמה נשית. רבות מהן לומדות המון על הלידה בזמן ההיריון, קוראות, שומעות, משתתפות בסדנאות וחוגים, מתייעצות ומגיעות לחדר הלידה מוכנות. הן שואפות ללדת לידה טבעית, כלומר לידה ללא כל התערבות".

ד"ר שולט סבור כי המונח "לידה טבעית" מטעה, ויש להעדיף עליו את המונח המדויק יותר "לידה במינימום התערבות". הוא מסביר: "מהי למעשה לידה טבעית? בעבר הרחוק אשה שכרעה ללדת סטתה הצידה, ובשעה שכל השבט המתין לה, היא ילדה, חתכה את חבל הטבור באמצעות שיניה או באמצעות אבן. בתקופה הזו היו אחוזי תמותה של האם והתינוק גבוהים ביותר. עם התקדמות הרפואה אחוזי התמותה כמובן ירדו. ברור כי אף אשה לא שואפת ללדת באופן האמור. לכן כשנשים מבקשות ללדת 'לידה טבעית' הן מתכוונות, למעשה, ללידה נרתיקית שאינה מערבת שימוש באפידורל, שימוש במכשירים או ניתוח קיסרי".

שפיר רואה במגמה זו דבר לגיטימי ומקובל, אך מדגישה את הבעייתיות שעלולה להתעורר בקרב נשים השואפות ללדת ללא כל התערבות. שפיר: "נשים רבות מגיעות לחדר הלידה עם ידע נרחב ותוכנית לידה מפורטת. הן החליטו טרם הלידה בדיוק רב כיצד הדברים אמורים להתנהל ולהתפתח. למרבה הצער, לא תמיד הדברים מתפתחים כמתוכנן והנשים מתאכזבות נורא. נשים צריכות להבין ולקבל את זה שלידה היא דבר בלתי צפוי ולחלקן הוא אף איננו מוכר. ישנו 'פורס מז'ור' כוח עליון שמוציא את השליטה מידינו ולעיתים נדרשת התערבות בלידה. ישנן גם נשים רבות שאינן מצליחות לשאת את הכאבים ומבקשות אפידורל ולכן חשות שנכשלו ואולי אינן חזקות מספיק. נשים אלה מקבלות את חוויית הלידה כחוויה קשה ושלילית. הן מרגישות אכזבה והחמצה ואף כועסות על עצמן. לכן, חשוב להדגיש שזה מבורך לשאוף ללידה ללא התערבות, אבל צריך גם להיות מוכנים לכך שדברים ישתבשו ולקבל זאת בהבנה".

לא על תקן מתעלף

מגמה מבורכת נוספת שנפוצה בקרב הזוגות היולדים בישראל היא מעורבתו של הבעל. כיום, כל יולדת בוחרת מלווה שיהיה מעורב בתהליך הלידה. לרוב, מדובר בבעל. שפיר: "בעיניי זה נפלא, ואני נרגשת מחדש כל פעם לראות שהבעל הישראלי כבר אינו רק על תקן המתעלף. הבעל הוא שותף מלא בתהליך הלידה ובתהליך קבלת ההחלטות, והוא תומך מאוד ביולדת. בני הזוג עוברים יחד את החוויה ונראה שזה עושה פלאים ליולדות ותורם רבות לחוויית לידה חיובית".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מיילדות
פורום לידה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום