בגידות: למה זה קורה?

(0)
לדרג

בעבר גברים בוגדים היו מתפארים על הבגידה באוזניי חבריהם, ואילו הנשים הבוגדות ראו בניאוף מעשה שפל ומביש שיש להסתירו. תפיסה זו השתנתה

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

מערכת יחסים כושלת, שגרה זוגית משעממת, משבר בחיי הנישואין, חוסר סיפוק מיני ורצון לחיזוק הדימוי העצמי מביאים אנשים רבים לבגוד בבני זוגם. מסקרים שנערכו בתחום עולה כי מרבית הגברים בישראל דיווחו כי בגדו בבנות זוגם לפחות פעם אחת. בנוסף עולה מהסקרים כי מחצית מהבגידות מתרחשות עקב היכרויות שנערכו במקום העבודה.

בגידה בבן או בת הזוג מהווה נקודת שבר בחיי הזוגיות. נקודה שממנה ניתן לצמוח ולהתעצם או מנגד להביא לסיומה הכואב של מערכת היחסים.

בגידות
בגידות

בגידה: שבירת האינטימיות הזוגית

"זוגיות מורכבת מבלעדיות שמשמעותה היא שאין אף אחד אחר בסיפור", מסביר ד"ר אילן בירן, פסיכוסקסולוג המנהל את מרכז "מיניות" מרכז משולב לבריאות מינית. "הבלעדיות מאפשרת לאינטימיות להיווצר. אין מדובר דווקא בקיום יחסי מין, אלא בתחושת קירבה והיכרות קרובה שמורכבת מבלעדיות ואמון הדדי. כאשר הם ביחד יכולים בני הזוג להוריד מסכות ולהיות הם עצמם, לעשות טוב ולקבל טוב זה מזה. בגידה היא למעשה שבירה של הקשר הטהור והעדין שנקרא אינטימיות.

"בעבר התפיסה השמרנית היתה שגברים בוגדים התפארו על הבגידה באוזניי חבריהם, ואילו הנשים הבוגדות ראו בניאוף מעשה שפל ומביש שיש להסתירו. תפיסה זו השתנתה. בהקשר דומה מוכרת האמירה שגברים חושבים עם איבר המין ואילו נשים מקיימות סקס עם הלב. על פניו יש בזה אמת, כי גברים ונשים מחונכים אחרת. אולם כיום ניתן למצוא בגידות אצל שני המינים וקשה לקבוע מי בוגד יותר. הסטיגמה היא כמובן שגברים בוגרים יותר, אולם למעשה אין מחקר סטטיסטי רציני שיכול להוכיח את נכונותה של סטיגמה זו".

שחיקה, שעמום ורצון להרפתקנות

מדוע אנשים בוגדים בבני זוגם?

"הסיבה העיקרית היא ככל הנראה שחיקה ושעמום בחיי מין עם בן זוג אחד מתמשך וקבוע", מסביר ד"ר בירן. "בהתחלה יש התלהבות ותשוקה, ואחר כך נכנסים לשגרת החיים שכוללת לרוב טיפול בילדים, עבודה וכדומה. יחסי המין הופכים מסערה רגשית למטלה שגרתית והשגרה היא האויב מספר אחת של התשוקה. לזה מצטרפת בעיה יותר חמורה כשהמיטה הזוגית הופכת לזירת התכתשות. למרבה הצער, זוגות רבים מיישבים במיטה נושאים שכלל אינם קשורים למין. אם למשל היה יום נפלא ובן הזוג התייחס יפה, בלילה חוגגים. אבל אם היתה בעיה ובאמצע היום מתפתח ריב, הוא גולש גם למיטה ופוגע ביחסי המין. עלולה להיווצר דינמיקה שלילית. כך, הגבר חושב: 'אני לא אבקש שמא היא תדחה אותי'. ואז האשה עלולה לחשוב: 'אה... הוא כבר לא רוצה אותי'.

"לכן, לפני הבגידה, שהיא מהלך מכריע במערכת היחסים, חשוב יותר לדבר על זוגיות רעה מאשר על אנשים בוגדניים מלכתחילה. סביר שאנשים משני המינים חשים חוסר ביטחון וצריכים חיזוקים ואישוש שהם נאהבים ונחשקים. בסופו של יום ההגדרות הן בשחור לבן: או שיש קשר זוגי בלעדי או שהבלעדיות נפרצת ואז יש כל מיני השלכות".

אפשר גם אחרת

אנשים רבים אינם מבינים כי חיי מין טובים ומערכת יחסים זוגית בריאה מחייבים קשר טוב בין בני הזוג והשקעה מתמדת", קובע ד"ר בירן. "זוג רוצה שרוצה להכניס חיים חדשים וריגושים למיניות שנכנסה לשגרה צריך לגוון, להעשיר, לנסות דברים חדשים וכל הזמן לעבוד על היכולת להיות ביחד. אין שום דבר שהוא מובן מאליו בזוגיות. צריך להמשיך לחזר ולהפתיע. אותם יחידי סגולה שיודעים לפנק יזכו לזוגיות טובה ולא יזדקקו לריגוש שבבגידה ובחיפוש אלטרנטיבה לזוגיות".

בואו לדבר על זה עם ד"ר בירן בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום