אתרי בריאות מסייעים בטיפול רפואי

(0)
לדרג

ממצא: גלישה באתרי בריאות משפרת את תוצאות הטיפול הרפואי בחולי סוכרת. הסיבה: פורטלים רפואיים מהווים מקור מידע ותמיכה לחולים כרוניים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רשת האינטרנט הפכה למקור מידע חשוב בכל אחד מתחומי החיים, כולל מענה לסוגיות רפואיות ומקור לעדכונים לרופאים ולמטופלים. עם זאת, אין ספק כי הגישה לרשת האינטרנט והשימוש בה משתנה בין אנשים שונים.

ממחקר חדש, שפורסם ב-Journal of the American Medical Informatics Association, עולה כי בקבוצות אתניות מסוימות ובקבוצות עם רמת השכלה נמוכה יותר קיימת סבירות נמוכה יותר לשימוש בפורטל מידע בריאותי באינטרנט לטיפול במחלת הסוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פורטל רפואי המיועד לחולים הוא מקור לחולים עם מחלות כרוניות לקבלת תמיכה במאמצי הטיפול, ויש עדויות לפיהן פורטלים עשויים לשפר את הטיפול הרפואי. בנוסף, יש עדויות המעידות על תוצאות פחות טובות בכל הנוגע לטיפול בסוכרת בחולים מקבוצות אתניות מסוימות ובחולים עם רמת השכלה נמוכה יותר (אוכלוסיות בעלות זמינות נמוכה יותר של טכנולוגית אינטרנט).

העדר הכשרה לשימוש באינטרנט

החוקרים בחנו את השימוש בפורטלים בקרב קבוצת מבוגרים עם סוכרת בצפון קליפורניה. מדגם המחקר כלל למעלה מ-14 אלף משתתפים. לאחר תקנון לגורמים שונים החוקרים מצאו כי בהשוואה ללבנים, הסבירות כי שחורים ולטינים מעולם לא נכנסו לאתרי אינטרנט היא גבוהה יותר. מגמה דומה תועדה בחולים ללא תואר באוניברסיטה.

החוקרים מדווחים כי השימוש ברשת האינטרנט היה נמוך יותר בקרב קשישים, בקרב בעלי רמת השכלה נמוכה ובקרב שחורים, לטינים ופיליפינים. הם מציעים מספר הסברים אפשריים לממצאים: ייתכן כי מגבלות חברתיות הן אחראיות להבדלים, כולל העדר זמינות והכשרה לשימוש באינטרנט, העדר תמיכה חברתית והשכלה ירודה. אפשרות אחרת היא כי פורטלי בריאות דורשים כישורי ניווט מתקדמים יותר מאתרים אחרים. כמו כן, ייתכן כי שיווק לא הולם של הפורטלים לבני מיעוטים ואוכלוסיות בעלות רמת השכלה נמוכה יותר הוא האחראי להבדלים.

בואו לדבר על זה בפורום אתם ואנחנו (מכתבים למערכת אתר דוקטורס).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום