האם גלולות גורמות לעלייה בסוכר?

(0)
לדרג

ידוע כי גלולת למניעת הריון גורמות לעלייה במשקל וירידה בצפיפות העצם. מחקר חדש מצא שהן גם מגדילות את רמות הסוכר בדם, אך לא מעבר לטווח התקין

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ידוע היטב כי לאמצעים למניעת הריון יש השפעה על משקל הגוף ועל צפיפות העצם. ואולם, במסגרת מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Obstetrics & Gynecology, מצאו חוקרים כי לטיפול בגלולות או בזריקות למניעת הריון אין השפעה משמעותית על רמות הסוכר או האינסולין בדם.

הממצאים הללו תומכים בתפיסה, לפיה טיפולים אלה אינם מגדילים את הסיכון להתפתחות סוכרת.

עלייה בטווח הנורמה

במסגרת המחקר נבחנו ההשפעות של זריקות וגלולות למניעת הריון, במהלך שלוש שנים, על רמות הסוכר והאינסולין בצום. המחקר כלל כ-700 נשים, מהן כ-250 שנטלו גלולות למניעת הריון, כ-250 שטופלו בזריקות למניעת הריון וכ-200 שנעזרו באמצעים לא הורמונליים.

במהלך תקופת המחקר חלה עליה של פחות מ-1 מ"ג לד"ל ברמות הסוכר בצום בקבוצת הנשים שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונליים ובקרב מטופלות בגלולות למניעת הריון, אך בקרב המטופלות בזריקות למניעת הריון נרשמה עלייה של יותר מפי 2.3 מ"ג לד"ל.

בדומה, רמות אינסולין בצום עלו בפחות מ-1 IU/mL בקרב אלה שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונליים, במעט פחות מ-2 יחידות למ"ל בקבוצת המטופלות בגלולות למניעת הריון ובלמעלה מ-3.4 יחידות למ"ל בקבוצת המטופלות בזריקות למניעת הריון. עיקר העלייה בריכוז אינסולין וסוכר בדם בקרב מטופלות בזריקות למניעת הריון חלה במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול.

החוקרים כותבים כי למרות העלייה שנרשמה, הן רמות סוכר והן רמות אינסולין נותרו בטווח התקין בכל המשתתפות בהן היו רמות תקינות בתחילת המחקר. יתרה מזאת, היקף העלייה ברמות הסוכר בצום היה נמוך יותר מכפי שדווח במחקרים קודמים.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום