ילדים מרטיבים סובלים מעונשים

(0)
לדרג

ממצא חדש: הורים רבים בוחרים לטפל בבעיית ההרטבה של הילד באמצעות ענישה. מומחה מסביר: "ילד לא בוחר להרטיב, בדרך כלל זו בעיה רפואית"

מאת: מערכת zap doctors

מחקר שנערך בברזיל בקרב 149 נשאלים בגילאי 6 עד 18, הסובלים מבעיות של הרטבה לילית, מגלה כי כמעט כל הנשאלים חוו סוג של עונש כזה או אחר מהוריהם בעקבות ההרטבה.

המחקר, שמתפרסם בירחון לרפואת ילדים Journal of Pediatria, מגלה כי 88.6% מהנשאלים סבלו מעונש מילולי לאחר שהרטיבו בזמן השינה, וכמחצית מהם (50.8%) סבלו מעונשים פיזיים, שכללו מקלחת קרה, עמידה במשך הלילה, דרישה לכבס את הסדין הרטוב ועוד. במחצית מהמקרים (48.5%) סבלו הנשאלים מאלימות פיזית של ממש.

דווקא הילדים הצעירים בגילאים 6-9 סבלו יותר מעונשים אלימים - 49.6%. זאת, לעומת ילדים בוגרים יותר בגילאי 10-18 עם 16.7% בלבד.

רוב העונשים האגרסיביים (88.4%) התבצעו באופן יום יומי ורוב האלימות הגיעה מצד האם. בנוסף לכך, 100% מההורים או האפוטרופסיים של ילדים אלה הודו בחוסר סבלנות כלפי הילדים ובני הנוער המרטיבים.

ד"ר בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה לאורולוגיית ילדים מהמרכז הרפואי שערי צדק, התייחס לממצאים: "לצערנו הרב, גם בישראל יש הורים שמאמינים כי הרטבה לילית נעשית מתוך בחירה של הילד, כאילו יש לו שליטה עליה, והוא מעדיף שלא להפסיק להרטיב. חשוב שהורים ידעו כי רוב המקרים של הרטבת לילה נובעים מבעיה בריאותית של ירידת הורמון הווזופרסין. חומר זה אחראי על הקטנת ייצור השתן בשעות הלילה.

"לילד, אין כל יכולת שליטה בנושא, והדבר ניתן לטיפול רפואי בלבד על ידי מתן תחליף סינטטי. יש קבוצת ילדים הסובלת בנוסף מהרטבת יום וגם במקרים אלה מדובר בבעיה רפואית הקשורה להתנהגות לא תקינה של שלפוחית השתן, אשר דורשת טיפול ואבחון על ידי רופא מומחה ולא התערבות פסיכולוגית. הדבר האחרון שימנע מהילד להרטיב בלילה הם עונשים כאלה ואחרים שרק עלולים לפגוע בביטחון העצמי של הילד ולהעמידו במצב של חוסר אונים".

יש לציין כי הרטבת לילה בילדים היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בגינם הורים פונים לרופא לקבלת טיפול רפואי. כ-15% מהילדים בגיל 6 סובלים מהפרעה זו בדרגות חומרה שונות. אם הרטבת הלילה ממשיכה להתרחש מגיל 5 ואילך, הדבר דורש בירור וטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום הרטבת לילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום