רק 70% מנשאי HIV מאובחנים

(0)
לדרג

נתוני משרד הבריאות מצביעים על עלייה בשיעור ההומואים הנדבקים ב-HIV. ד"ר רוני גמזו: "אסור שהשיפור בתרופות נגד הנגיף יביא לזלזול בקיום יחסי מין לא מוגנים"

מאת: מערכת zap doctors

נתונים חדשים מלמדים על שיעור ההיארעות HIV/איידס נמוך בישראל בהשוואה לעולם. ואולם, מדי שנה מצטרפים נשאים וחולים חדשים לרשימה הארוכה, בעיקר בגלל חוסר הקפדה במניעת המחלה. בישראל התגלו 6,147 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס בשנים 1981-2009 - מתוכם, 1,277 אנשים נפטרו או עזבו את הארץ. נכון לסוף שנת 2009 רשומים 4,870 אנשים (חולים ונשאים) החיים עם HIV/איידס בישראל, כאשר מספרים האמיתי מגיע ל-7,000. כך עולה מדו"ח אפידמיולוגי עדכני של משרד הבריאות שמתפרסם לקראת יום האיידס הבינלאומי שיחול ב-1 בדצמבר.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2009 דווח על 382 מקרים חדשים, ובשנים 2005-2009 דווח על ממוצע שנתי על 366 נשאי HIV/חולי איידס חדשים. שיעור ההיארעות HIV/איידס בישראל בשנת 2009 הוא 50.9 מקרים חדשים למיליון נפש - שיעור הנמוך מרוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה.

קמפיין להומואים: "כי אתה שווה בדיקה?"

למרות שיעור ההיארעות הנמוך, קיים פער גדול בין תת אוכלוסיות בישראל. מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר גמזו רוני, אמר בהקשר זה: "אני מאוד מוטרד מהעלייה במספר הגברים שהתגלו עם נגיף האיידס, לאחר שקיימו יחסים עם גברים. אסור שהשיפור בתרופות נגד הנגיף יביא לזלזול בקיום יחסי מין לא מוגנים, אפילו אם מדובר בבני זוג מוכרים".

בין מגוון ההסברים לעלייה במספר ההידבקויות מונה ד"ר גמזו את הירידה בתפיסת האיום מהמחלה בקרב הומוסקסואלים נוכח הצלחת הטיפול ב"קוקטייל" התרופות והשימוש בסמים בהזרקה.

ביום האיידס השנה יושק קמפיין חדש באתרי האינטרנט של קהילת ההומואים שהסלוגן שלו "כי אתה שווה בדיקה". מטרת הקמפיין היא לעודד בדיקות בקרב אוכלוסייה זו בכדי לזהות בשלב מוקדם את אלו שנדבקו בנגיף ולהציע להם טיפול, וכן להדריכם כיצד למנוע את העברת הנגיף לשותפים המיניים.

ערכה מהירה לזיהוי איידס - במהלך 2011

בדיקות דם לגילוי נגיף ה-HIV מבוצעות חינם לכל דורש, באמצעות מרפאות קופות החולים, וכן במרכזי האיידס. בשנת 2009 בוצעו בישראל כ-280,000 בדיקות איידס. ד"ר גמזו ביקש לזרז את אישור השימוש בערכה המהירה לזיהוי איידס במטרה להנגיש את הבדיקות ולצמצם את זמן ההמתנה עד קבלת התשובה. השימוש בערכות המהירות צפוי להיות במהלך שנת 2011.

זאת ועוד: מסקר שנערך בקרב 400 בני נוער במהלך 2010 עולה כי כחמישית מקבוצת גיל זו קיימו יחסי מין מלאים, אך 30% מתוכם לא השתמשו בקונדום. השנה יתמקד הקמפיין לבני הנוער בחשיבות השימוש בקונדום כאמצעי לצמצום התחלואה המועברת ביחסי מין, ויעסוק בהתמודדות עם המבוכה הכרוכה ברכישת הקונדום ובנשיאתו.

סיוע לאוכלוסיות בסיכון

בשנים 1981-2009 היה שיעור משתמשי הסמים בהזרקה 18% מכלל מקרי ה- HIV/איידס שדווחו. כידוע, השימוש בסמים בהזרקה מהווה גורם סיכון משמעותי להדבקה בנגיפים המועברים באמצעות דם כגון HIV, כמו גם דלקות כבד נגיפיות מסוג B ו-C. זאת, בשל הדפוסים ההתנהגותיים הנלווים לתופעה כגון שימוש משותף במחטים ובציוד הזרקה נלווה, וקיום יחסי מין בלתי מוגנים. השנה יימשך הקמפיין להחלפת מזרקים בחמישה מרכזי חלוקה בכל הארץ.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום