מחקר: תרופה לעיכוב קרישת הדם עשויה להועיל כנגד סרטן

(0)
לדרג

מחקר שהתפרסם השבוע מעלה את האפשרות שהתרופה הנפוצה הפארין עשויה לעכב התפתחות גרורות. בינתיים רק בעכברים.

מאת: ד"ר עמיר פרומן

חוקרים מן המרכז לסרטן של אוניברסיטת סאן דייגו בקליפורניה הצליחו להראות כי מתן הפארין, תרופה לעיכוב קרישת הדם, לעכברים האטה אצלם באופן משמעותי את התפתחות הגרורות של סוגי סרטן מסוימים.
מנגנון קרישת הדם מבוסס, בין היתר, על היצמדות תאי דם בשם טסיות זה לזה. ההפארין, הניתן בהזרקה, מונע את ההיצמדות ולכן הוא נמצא בשימוש רב בבתי חולים במטרה לעכב את קרישת הדם לאחר אירועים לבביים או שכיבה ממושכת.

המחקר התפרסם בגיליון האחרון של כתב העת : Proceedings of the national academy of sciences . עורכי המחקר אמרו, לאחר פרסומו, כי הממצאים מספקים דיים על מנת להתחיל בהקדם ניסויים קליניים בהפארין על חולים שאובחנו לאחרונה כסובלים מסרטן.
"הרעיון להשתמש בנוגדי קרישה כדי לעכב התפשטות גרורתית של סרטן אינו חדש", הסביר החוקר הראשי, ד"ר אג'ית וארקי, "עם זאת, ממצאינו שלנו מצביעים על כך שיש לבדוק שוב נושא זה בבני אדם".
ניסויים על בעלי חיים בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת הראו כי הפארין מעכב התפשטות גרורתית. אך בניסויים שנערכו לאחר מכן על בני אדם לא השתמשו בהפארין אלא בנוגדי קרישה שניתן לתיתם דרך הפה (ולא בהזרקה), כמו קומאדין (וורפארין). ניסויים אלו לא הביאו לתוצאות המצופות והמחקר בתחום לא נמשך.

הניסוי הנוכחי מתאר, לראשונה, את מנגנון הפעולה של הפארין כנגד סרטן ומסביר מדוע הניסויים שהשתמשו בנוגדי קרישה שניתנו דרך הפה לא צלחו. ד"ר בורסיג, מעורכי המחקר, מסביר: "ממצאינו מראים כי עיכוב התפשטות הגרורות אינו קורה בשל העיכוב בקרישת הדם, כמו שנהוג היה לחשוב עד היום, אלא בשל עיכוב ההיצמדות בין תאי הגידול לבין הטסיות (תאי הדם הקשורים, בין היתר, לקרישה). נוגדי קרישה הניתנים דרך הפה פועלים במנגנון שונה לחלוטין על הקרישה ואינם חוסמים את ההיצמדות של תאי הגידול לטסיות".

כשתאים סרטניים נפרדים מן הגידול המקורי ונכנסים לזרם הדם הם נצמדים לטסיות ויוצרים אשכול של תאים שבו הטסיות מגינות על תאי הסרטן מפני מערכת החיסון של הגוף. כך נוצר גידול חדש באזור אחר של הגוף (גרורה). ההפארין מפריע ביצירת אשכול זה וכך חושף את תאי הגידול לפגיעתם של תאי הדם הלבנים, מנגנון החיסון הטיבעי של הגוף.

במחקר הנוכחי קיבלו העכברים מנה אחת של הפרין, בטיפטוף איטי לווריד, במשך מספר שעות בלבד. אך בבדיקתם מספר שבועות לאחר מכן התברר כי גם מנה אחת שכזו הורידה את שרידות תאי הסרטן ואת מספר הגרורות. לדברי ד"ר בורסיג "זה מראה כי הפארין יכול לעכב את ההיצמדות בין הטסיות לתאי הגידול, היצמדות שמתרחשת בשלב המוקדם של יצירת הגרורות והכרחית ליצירתן".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום