אבעבועות רוח וחיסון נגד וריצלה

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: מתן חיסון כנגד וריצלה לאחר חשיפה לחולה עם אבעבועות רוח, עד 5 ימים מרגע החשיפה, הוא אמצעי יעיל למניעת הדבקה משנית

מאת: מערכת zap doctors

למרות שאבעבועות רוח היא מחלה שכיחה ובמרבית המקרים קלה, ידוע כי עד 5% מהילדים שנדבקים בווריצלה מפתחים סיבוכים מקומיים וסיסטמיים. ילדים גדולים ומתבגרים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מסיבוכי המחלה דוגמת זיהומי רכמות רכות, דלקת ריאות ואנצפליטיס. בנוסף להיות המחלה קשה יותר, קבוצת אוכלוסיה זו אף לא מוגנת מהדבקה על-ידי החיסון שהוכנס לסל רק בתקופה האחרונה. מטרת המחקר הנוכחי, שבוצע בספרד ופורסם בגליון ינואר של ה-Pediatric Infectious Diseases Journal, היתה לבדוק האם מתן חיסון לילד שהיה חשוף לחולה ווריצלה, לאחר המגע, יעיל במניעת התפתחות המחלה.

שיטות

במסגרת מחקר קוהורט פרוספקטיבי נבדקו 67 ילדים מעל גיל שנה, שהיו חשופים במשך חמש דקות לפחות למגע קרוב עם חולה וריצלה ראשוני בעל נגעים מפרישים. כל הילדים נבדקו לנוכחות נוגדנים כדי לאמת שאכן הם לא חלו בעבר ולא קיבלו חיסון (susceptibility). כולם חוסנו במנת חיסון תוך חמישה ימים מהחשיפה. 4-8 שבועות לאחר החשיפה נערך ראיון טלפוני עם הורי הילדים. הדבקה משנית נחשבה אם הופעת הפריחה היתה בין 10-21 ימים לאחר החשיפה לחולים. אבחנה נעשתה על סמך תיאור קליני של ההורים והרופא המטפל. הילדים שפתחו וריצלה חולקו לדרגות חומרה לפי סקלה מקובלת של וריצלה קלה (עד 50 נגעים), בינונית (50-500 נגעים) וקשה (מעל 500 נגעים או צורך באישפוז). כקבוצת ביקורת שימש קוהורט היסטורי ממחקרים קודמים.

תוצאות

היעילות של מתן חיסון משני (post exposure prophylaxis) לאחר חשיפה לחולה אבעבועות רוח היא 62.3% למניעת כל מחלה.

היעילות במניעת מחלה בינונית או קשה היא 79.4%.

לא היה הבדל ביעלות החיסון לאחר חשיפה בין קבוצות גיל, מין או משך הזמן שעבר עד קבלת החיסון (עד 5 ימים).

מסקנה
מתן חיסון כנגד וריצלה לאחר חשיפה לחולה עם אבעבועות רוח, עד 5 ימים מרגע החשיפה, הוא אמצעי יעיל למניעת הדבקה משנית.

דיון

המחקר הנוכחי הוא הראשון שבודק בצורה פרוספקטיבית את הנוהג של מתן חיסון וריצלה לאחר חשיפה לחולה. התוצאות מעודדות ובהחלט מצדיקות את מתן החיסון. יש לזכור שלאחר חיסון תיתכן פריחה דמויית וריצלה בעד 5% מהמתחסנים, כך שייתכן שחלק מהילדים שדיווחו על כשלון החיסון בעצם רק הציגו תגובה לחיסון - זאת אומרת שסביר שיעילות החיסון אף גבוהה יותר מהמדווח. בהתחשב בעובדה שהדבקה משנית בווריצלה נוטה להיות בעלת מהלך סוער יותר, עלינו לשקול בחיוב להציע למשפחות את האפשרות של post exposure prophylaxis.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום