בעיות שמיעה: טיפול באוזן הפגועה

(0)
לדרג

ירידה בשמיעה מתרחשת בדרך כלל בגיל מבוגר כתוצאה ממחלה או מתאונה. ניתן לטפל בליקויי שמיעה באמצעות הזרקה של תרופות המכילות סטרואידים לאוזן הפגועה

מאת: פרופ' גלעד ברגר

ליקויי שמיעה מתאפיינים בלקות המתבטאת באובדן חלקי או מלא של יכולת השמיעה. חירשות תיתכן מלידה או תופיע בשלבים מאוחרים יותר בחיי האדם, כתוצאה ממחלה או מתאונה. מאות ישראלים עלולים לסבול מדי שנה מבעיות של ליקויי שמיעה.

ירידה בשמיעה יכולה להיות מלווה בסחרחורת, בחילה והקאה, צפצופים באוזניים (טינטון) והפרעות בשיווי המשקל. ברוב המקרים, ליקויי שמיעה מתרחשים באוזן אחת בלבד. התופעה עלולה לקרות בכל גיל, אם כי היא שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים.

יש שמייחסים ליקויי שמיעה לזיהום נגיפי, לחסימת כלי דם, לדלף נוזלים מהאוזן הפנימית, לתגובה חיסונית של הגוף נגד האוזן הפנימית או לגידול בעצב השמע. ב-90% מהמקרים הסיבה אינה ידועה.

הזרקת סטרואידים

בשליש עד שני שליש מהמקרים ההחלמה מבעיית ליקויי שמיעה היא עצמאית והיא נעה משיפור מועט ועד לחזרה מלאה של השמיעה באוזן. במשך השנים נוסו מגוון של תרופות וטיפולים. לקיחת תרופה ממשפחת הסטרואידים יכולה להשפיע לטובה על מצב של ליקויי שמיעה. מאחר שנטילת סטרואידים עשויה להחריף מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, כיב בתריסריון וגלאוקומה, ההמלצה הייתה לא ליטול סטרואידים במקרים אלה, אבל הימנעות מטיפול מקטינה את סיכויי ההחלמה.

בשנים האחרונות פורסמו בעיתונות הרפואית כמה מחקרים שתיארו תוצאות טובות של הזרקת סטרואידים ישירות לאוזן התיכונה. הטיפול ניתן גם לקבוצת חולים שיש לגביהם התווית נגד לקבלת סטרואידים, אלא שמספר המשתתפים ברוב המחקרים היה קטן ולא נכללה קבוצת ביקורת. הרעיון להזריק את התרופה לאוזן התיכונה מבוסס על כך שהתרופה נספגת היטב מחלל האוזן התיכונה אל האוזן הפנימית ושתופעות הלוואי מעטות יותר במתן מקומי לאוזן מאשר במתן דרך הפה.

במחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי מאיר מתנהל זה כארבע שנים מחקר שבו מטופלים בשיטה זו חולים שסובלים מבעיית ליקויי שמיעה פתאומיים ובמקביל גם ממחלה נוספת שיש לגביה התווית נגד יחסית לנטילת סטרואידים דרך הפה (כמו סוכרת ויתר לחץ דם).

הטיפול ניתן לחולים שפנו בתוך שבועיים מיום הופעת ליקויי שמיעה. הם מחולקים באופן אקראי לשתי קבוצות: המטופלים בקבוצה הראשונה מקבלים סדרה של שלוש זריקות סטרואידים לאוזן התיכונה בהרדמה מקומית ובמרווחים של שבוע. המטופלים בקבוצה השנייה מקבלים את התרופה דרך הפה, תוך ניטור קפדני של הרופא המטפל והמרפאה המטבולית של בית החולים.

שיפור בשמיעה

התוצאות מצביעות על מיעוט של תופעות לוואי בעקבות נטילת התרופה. תוצאות הניסוי אשר הוצגו לאחרונה מראות שלהזרקת התרופה לאוזן יש את אותה ההשפעה שיש לנטילת התרופה דרך הפה. גם חולים שסבלו מבעיית ליקויי שמיעה חמורה יכולים ליהנות מהטיפול ולצפות לשיפור משמעותי בשמיעה שלהם.

הטיפולים בקבוצת חולים זו זמינים לציבור אחרי הפניית רופא אף אוזן גרון והם מבוצעים במרפאות החוץ. החולים משוחררים בתום הטיפול לביתם ללא צורך באשפוז. לאחרונה, הוחלט להרחיב את הטיפול גם לחולים, שאין לגביהם התווית נגד למתן סטרואידים דרך הפה ואשר שמיעתם לא השתפרה עם טיפול דרך הפה. הטיפולים זמינים לאלה אשר פנו תוך שישה שבועות מיום הופעת בעיה של ליקויי שמיעה, בניסיון להציל את השמיעה.

פרופ' גלעד ברגר הוא מומחה אף אוזן גרון בביה"ח מאיר מקבוצת הכללית וחבר קליני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום