פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3675 הודעות
3194 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

04/10/2005 | 16:57 | מאת: רני

שלום לך ,יש לי ילד כבן3.5 שנים אנחנו הורים גרושים הילד מתנהג בצורה מוזרה זה מגיל שנה וחצי סמנו לב כי הוא מתענין בצורה הנטנסיבית במכונת הכביסה מיבש וכל דבר אשר מסתובב מאוררים מנועים אין לנו מושג למה הילד מתענין רוב הזמן רק בזה הינו איתו במכון לקשב וריכוז ונימסר לנו כי ישנה לילד בעיה רגשית האם על פי התנהגות זו אפשר לדעת אם הילד סובל מאוטיזם ישנה לילד עוד בעיה כשאנו שואלים אותו שאלה למשל איך היה בגן או מה שמה של הגננת ניראה כאילו הוא מתעלם או שלא יודע או שלא בה לו לענות אין לנו כל מושג אנחנו מאוד מודאגים אנה עני לנו בהקדם תודה.

תפנו לאבחון למכון להתפתחות הילד, דרך הרופא המטפל. בקופת חולים. בקשו פגישה ראשונה בדחיפות, כדי לעשות את המיון הראשוני. לא יודעת מה זה מכון לקשב וריכוז, אך חשוב לבדוק את ההתפתחות שלו, בכל התחומים. בהצלחה

29/09/2005 | 12:42 | מאת: לילי

צהרים טובים, בני בן 14.5 עם הפרעות התנהגותיות. מטופל ברטלין 20SR. בזמן האחרון יש לו הרבה בעיות בבית הספר (מריבות עם ילדים, כעס מצד המורים, הפרזה באוכל). הייתי רוצה להבין מאיפה זה נובע ומה עוד אני יכולה לעשות או איך אני יכולה לעזור לו. עוד אציין שאני ואביו גרושים. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בהתבגרות יש שינויים בכל התחומים: פיזיולוגיים, חברתיים, התנהגותיים ומיניים, בין היתרץ כדאי להתייעץ עם רופא המתמחה בטיפול בגיל הזה וכן, בפסיכולוג מומחה להתבגרות. בהצלחה

28/09/2005 | 07:14 | מאת: נאוה

בני בן ה אובחן עם בעיית קשב ורכוז.הוחלט על טיפול ברטלין מג (התחלנו עם חצי בוקר וחצי אחהצ והגדלנו את המינון ל-/ בכל פעם ,כמובן בהמלצת רופא). האם ישנם סוגי מאכלים שמהם כדאי להמנע עקב ההיפר אקטיביות?!

תתיעצי באתר תזונה או נאורולוגיה

02/01/2006 | 22:31 | מאת: עינת

בני בן 7 אובחן בבעיית קשב וריכוז המליצו לנו שיקבל רטאלין, אנחנו כמובן נעשה הכל בשבילו. אך אנחנו מעט חוששים, בכיתה המורה אומרת שהוא מאוד משתדל להתנהג יפה ולהכין את השיעורים והיא מרגישה ששיש לו קוצים, (הילד מקבל טיפול רגשי), בזמן האחרון כ חודש וחצי בערך הילד עושה בתחתונים קצת צואה , נראה כאילו הוא לא מספיק ללכת לשירותים. האם לדעתך אנחנו צריכים לתת לו את הרטאלין?

26/09/2005 | 23:51 | מאת: נוי

שלום, נכדה של המטפלת שלי בת חודשיים. במהלך החודש האחרון היא שמה לב שהילדה כל הזמן מסתכלת למעלה. בהתחלה חשבה שהילדה לא רואה , אבל לאחר בבדיקה שעשתה לה (לקחה צעצוע וניסתה לגרות אותה להתבונן בו )הילדה הסתכלה בדיוק שניה ושוב הסיטה את המבט כלפי מעלה( גם על אמא שלה היא לא מסתכלת ). יש עוד פרט קטן שהילדה כל הזמן רגועה ושקטה. במהלך היומיים האחרונים היא מוציאה לשון ומכניסה אותה והיא הבחינה גם בשינוי גודל העין (העין קצת גדלה) . לאור כל המידע שנתתי האם יש סיכוי שיש לילדה אוטיזם?

לקריאה נוספת והעמקה

לאור כל זאת, רצוי שתבדק אצל רופא הילדים והוא יחווה את דעתו!

10/11/2005 | 17:12 | מאת: אבא של

הכי קריטי וחשוב הוא האבחון והטיפול המוקדם באוטיזם. קיימת שיטה חדשה בבית חולים איכילוב לאבחון מוקדם. http://www.tasmc.org.il/main/siteNew/index.php?_vars_=action:article;langId:3;page:;stId:1834 הזהרו משרלטנים ומבטיחי ניסים, יש לא מעט בתחום.

26/09/2005 | 22:52 | מאת: אא

בני כמעט בן שש. עלה עכשיו לכיתה א. בערך מהחופש הגדול שמנו לב שהוא מדבר לפעמים עם כביכול נשימה באמצע המילה, מה שיוצר חוסר רצף בדיבור. זה לא קורה תמיד. אני אציין מספר דברים: הוא ילד נבון במיוחד בעל יכולת התבטאות מעל ממוצע הילדים בגילו אך עם זאת בעל דימוי עצמי נמוך וקושי מסוים בצד החברתי. בשנה האחרונה חווה הרבה ארועים שעברו עליו לא קל- לידת אחות קטנה, גמילה מאוחרת מטיטול ועליה לכיתה א. האם יש מקום לדאגה? האם מצריך טיפול ועד מתי לחכות לראות אם יעבור מעצמו? האם יש סיכוי שזה ישאר תודה

27/09/2005 | 06:28 | מאת: פרידה קורנברוY

השאלה החשובה, האם הוא מודע והאם זה מפריעה לתקשורת שלו? תעקבי אחרי התופעה ותדווחי לאחר שיסתגל לבית הספר.במידת הצורך יהיה מקום לאבחון רחב הקף, הכולל רקע רפואי, תפקוד השפש ועוד.

26/09/2005 | 12:07 | מאת: שרון

שלום לכולם אני קלינאית תקשורת, הייתי מעוניינת להתחיל לעסוק בתחום הפיגור שכלי אצל מבוגרים. אך אינני יודעת היכן לברר על מעונות או מוסדות רלוונטים. אשמח לעזרתכן... בתודה מראש

האם הינך בעל תעודת הכרה ממשרד הברנאות? האם הינך חבר באגודה הישראלית של קלינאי התקשורת? אם כן, תפנה אלי דרך האגודה ואשמח לסייע לך. לידיעתך, כמעת ואין תקנים לעבודה עם האוכלוסיה הזאת, אך אנו מתחילים פרוייקט ויהיה הרבה עבודה איתם. דרך הגב, מאיזה איזור בארץ?

25/09/2005 | 09:01 | מאת: עדן

שלום , בני בן 4 ושלושה חודשיים , ילד פיקח ונבון ם אוצר מילים גדול התחיל בערך לפני חצי שנה לחזור על מילים בתחילת משפט למשל { אני , אני ,אני רוצה : , ולפעמים ניתן לראות את התופעה הזו גם באמצע המשפט ברצוני לציין שזה מפריע לילד שמתי לב שהוא נמנע מלדבר עם זרים וכן שזה קורה לו הוא פשוט שם יד על הפה מה עליי לעשות ??

לקריאה נוספת והעמקה

מה עלשות? לעודד אותו, לדבר לאט לידו כדי להדגים דיבור מאורגן. אם לילד זה מפריעה, פנה לקלינאי תקשורת ליעריך את מצבו ויתן להם הדרכה. תעיינו באתר בנושא: שתף בדיבור ותלמדו שמדובר על תופעה רגילה בבני הגיל הזה ובד"כ היא חולפת עם הגיל. בכל מיקרה, אם לדעתכם הוא מודע ומפריע לו, תפנו לאבחון ויעוץ אישי... דרך קופ"ח.

21/09/2005 | 21:55 | מאת: תמר

בתי בת ה-6 התחילה ללמוד בכיתה א', וכפי שחששנו המורה מדברת על כך שיש לילדה הפרעות של קשב וריכוז. כבר בשנה שעברה, התחלנו את התהליך של הבדיקה, אבל רק באוקטובר תהיה לנו פגישה אצל נוירולוג של המרפאה. עכשיו כשגם המורה מאשרת את הבעיה, אני מאוד פוחדת ודואגת. אין לי בעיה עם הרטלין (אם יתברר שצריך), אלא עם ההתמכרות ופרק הזמן שנצטרך את התרופה, ובעיקר קושי נפשי (זאת בתי הבכורה) עם זה שזה קורה גם אצלנו... אני מרגישה שאני צריכה איזשהו עידוד מאנשים שעברו את זה... אשמח לקבל את העזרה הזאת.

בעקרון התרופות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מסייעות להם "להוריד את האנטנות" (ביטוי ששמעתי מילד שקיבל רטלין, בן 10) הרטלין "מתפנה" מהגוף כעבור מספר שעות... הוא ניתן בבוקר,לשיפור התפקוד בכיתה ובשעות אחה"צ כבר איננו פועל. ההשפעות הנוספות הינם בירידה בתאבון בעקר, יש לתת את הכדור יחד עם אוכל (לדאוג שיוכל ארוחת בקר, כי יתכן ולא יאוכל בבית הספר. הטיפול בהפרעת קשר הינה משולבת, זו איננה תרופת פלא, זו תרופה שמסייע לילד בהתנהגות בכיתה ובריכוז, אף צריך גם להמשיך ולתת עזרה לימודית!

21/09/2005 | 10:53 | מאת: רועי

שלום רב! בתי בקרוב בת 4 ויש לה בעיה של חזרה על מילים ולפעמים גם נתגעת וחוזרת על אותה מילה.היא יכולה להגיד"אם אם אם אם אבא" או לחילופין לחזור על אותה מילה שוב בהפסקות"אבא אבא אבא" ובין כל אבא אני אומר לה כן ואז היא שוב חוזרת אבא וזה חוזר כמה פעמים באותו רגע -נתקעת במילה אבא ואז היא ממשיכה להגיד את דבריה. ברצוני לדעת מהי הבעיה ואיך פותרים בעיה זאת? בברכה רועי

הינך מתאר מצב תקין, חלק של התפתחות נורמלית של השפה והדיבור. נקרא "חוסר שטף בדיבור" אין מה לדאוג... ככל שהיכולת השפתית תתקדם, כך התופעה תעבור לעולמה. אל תאיר את תשימת ליבה ותן לה לדבר ולארגן את עצמה, בנחת. שאלה זו עלתה מספר רב של פעמים לאורך השנים. עיין השאלות ותשבות מן העבר

20/09/2005 | 23:28 | מאת: אמא

ביתי בת ה 5 עדיין אומרת ס במקום צ .ז"א במקום להגיד לרוץ היא אומרת לרוס אוו סריכה במקום צריכה.ניסיתי לתקן אותה ע"י השמעת הצליל צדיק אך לא עוזר. האם התופעה תעבור מאליה או עלי לטפל בזה. ? האם חוסר יכולת להגיד צדיק אומר משהוא על הילדה.

רצוי שתאובחן על ידי קלינאי תקשורת, אשר תעשה הערכה של הקושי, תדריך אותה ואותכם, כיצד ללמד אותה. צריך גם להתרשם מהמנשך והמבנה של הפה, השיניים והרגלי המציצה.\

שלום לכולם! נפלא שיש פורום שכזה אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת ונתנה לנו תרגילים . אני הייתי רוצה רעיונות לתרגילים נוספים במשחק ובחידות. אשמח לקבל תרגילים לעזרה בביטוי האות ר. תודה מראש

התרגילים צריכים ליות מותאמים להתקדמות הטיפול, לכן זה לא יהיה נכון להמליץ על פעולות ספציפיות. אני ממליצה לחזור לקלינאי של ביתך ולבקש ממנה תרגילים בהתאם להתקדמות הטיפול. בכל מיקרה, המטרה של הטיפול להביא את הילד לשימוש תקין, כך שכל פעילות או משחק "רגיל" תוך הדגשת ההיגוי התקין, יקדם אותה. אפשר כבר להכליל את המילים שהיא אומרת נכון ביום-יום ובמילים השכיחות שהיא משתמשת בהן. בהצלחה

16/09/2005 | 16:03 | מאת: כרמית

שלום בני בן שנה וחודש. בני אינו משתמש בהברות כמעט למעט "א", לעיתים רחוקות "ד". יש לציין שאנו מבינים אותו והוא מבינים אותנו לרוב, כאשר הוא רוצה משהו הוא מצביע. הוא לא אומר עדיין שום מילה, כגון "אבא", "אמא". המטפלת שלו העלתה את הסברה שאולי שרירי הפה שלו לא חזקים מספיק, הוא לרוב בולע את האוכל במקום ללעוס. האם יש סיבה לדאגה? תודה בראש

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון אין סיבה לדאגה, למה אינו לועס? האם מקבל אוכל רגיל והזדמנות ללעיסה ופינוי של אוכל מהפה? למה שרירים רפויים, ולמה דווקא ביטו של העדר דיבור? בכל מיקרה, עדיין צעיר מדי. הוא מתקשר, מבין ושמח.... בשלב זה, ניתן להגיד שההתפתחות תקינה. אם יש להם שאלות ספציפיות, כדאי שקלינאי תבדוק אותו ותחווה דעתה, כולל מתן הדרכה ומעקב, לפי הצורך.

14/09/2005 | 06:16 | מאת: אמא של..

שלום, בני החודש יהיה בן 4. ילד חכם ונבון כנראה עם קשיים חברתיים. מסכום של השנה הקודמת עולה (ע"י הגננת), שקשה לו להתחבר לילדים אחרים בקבוצה. כמעט לכל ילד בגן יש חבר אחד או שניים ולבן שלי אין. אבל הוא אוהב חברה, אוהב שבא\ה אליו חבר\ה הביתה, אוהב ללכת לחבר\ה. אבל בקבוצה בגן הוא מוצא לו את העיסוקים שלו, ספרים, מכוניות, משחקי הרכבה, בנייה... כנראה שהוא לא יודע איך לתקשר. (הגננת, של שנה שעברה, סיפרה לי שילד אחד ניסה להראות לבני ציור שהוא צייר, והבן שלי ברח לפינת הקריאה, לקח ספר והתחיל לקרוא בו ומידיי פעם העיף מבט לנעשה בכיתה, והילד בינתיים הלך להראות את ציורו לילד אחר). השנה, גן חדש, וחלק מהילדים נמצאים בגן החדש. אבל הוא עדיין משחק עם עצמו ולא עם חברים או חבר/ה. אבל מבקש שנזמין אליו חברים הביתה, וכך אני עושה. גם אנחנו ההורים לא טובים במיוחד בתקשורת החברתית. מה אפשר לעשות? איך אפשר לעזור לו להתחבר לאחר מבלי לעשות מעצמו ליצן. תודה רבה רבה

השנה זו שנה חדשה והתחליה חדשה. \הוא גדל בשנה ואומר לך שאוהב לשחק עם ילד אחד כל פעם, ומתקשה להתמצאות בקבוצת הילדם... טוב, אז, הוא אומר מה הוא רוצה ומה הוא יכול מבחינה חברתית, מה השאלה? כהורים תפקידכם לטפח אותו ולתמוך באו, בדרכו, גם בקשרים החברתיים. ילדים מסויימים יהיו בעלי כישורים חברתיים גבוהים ואחרים לא, כך זה בחברה ה"רילה " של המבוגרים. אם הוא שמח, הולך לגן ברצון ומתמצא בנעשה סביבו, הוא ימצא את דרכו בתוך הקבוצה. לבעיות של הקשר חברתי, יש בגן פסיכולוג (במידה שמדובר על גן חובה). עד אז, בשוני בין הילדים רב, וכך גם קצב ההסתגלות לקבוצה. יהיו סבלנים, תומכים ואוהבים

10/10/2005 | 23:12 | מאת: הילה

שמי הילה ואני גננת במיקצועי . אני חיבת לומר שבעיתך היא בעיה שיש להרבה הורים ואני מאמינה שצריך לתת לילד את חופש הבחירה שלו לגבי יצירת תקשורת עם ילדים מחוץ לסביבה הבטוחה שלו . כל ילד לוקח את עניין החברויות באופן שונה כמו כל מבוגר . ולכן אין ללחוץ עליו או להלחץ מאיך שהוא מתנהג עם חברים בגן כל עוד הוא יוצר קשר עם אותם החברים בסביבתו הבטוחה . כלומר בבית . ילדים בני גילו לא תמיד צריכים את כל הבלאגן שכרוך בלהיות חבר של כולם מספיק שהוא יודע להעסיק את עצמו וכל עוד שהוא לא נראה בודד או אומר שהוא בודד אז זהו מצב בריא ביותר אל תשכחי שגם אתם כהוריו לא מאוד פתוחים עם אנשים ולכן אין סיבה לדרוש ממנו להיות משהו אחר שאותו הוא לא מכיר ויכול לחקות. בהצלחה הילה

13/09/2005 | 10:54 | מאת: כהן סימה

בני לקח במשך כ-3 שים ריטלין, דבר שגורם לו להיות עצבני, חוסר תיאבון ופרתוף של ילד עצוב ני היום בן 12 עקב כך אני מעוניינת להתחיל לו טיפול עם קונצרטה, האם כדור זה הוא יותר יעיל ועם פחות תופעות לואי. תודה מראש כהן סימה

בעניין תרופות פני לפורום רופא ילדים

11/09/2005 | 21:28 | מאת: דקלה

ערב טוב , אני אמא לשתי בנות האחת בת שנתיים והאחת בת שבעה חודשים אני פונה אלייך בנוגע לבת השנתיים , היא איננה מדברת משפטים שלמים -לא ארוכים וא קצרים וגם אוצר המילים שלה נורא קטן , היא אומרת מילים מועטות כגון : אבא , עינב, כדור , תא-סבתא , דה ילדה וזהו . היא ממלמלת המון אך שום מילים ברורות אחרות . האם עליי לנות לקלינאית תקשורת אני נורא מודאגת בתודה דקלה

כן, תפני ישירות לקלינאי תקשורת שתעריך את תיפקודה התקשורתי, שפתי, והיא תתן לך המלצות, הכוונה ותעקוב אחר השגיה. יכול להיות שמעט הדרכה ועידוד יספקו תמיכה מספקת בשלב זה. אך ברור שיש מקום לבדיקה, והדרכה אישית בהצלחה!

11/09/2005 | 08:08 | מאת: שירי

שלום רב! . בני בן שנתיים ו-3 חודשים. בעל אוצר מילים גדול מאוד ולמעשה יודע לדבר ולתקשר אם כל אחד. אחת לתקופה הוא נתקע עם המילים ומושך אותן. אני לא יכולה לומר שהוא מגמגם , כי עד כמה שאני יודעת גמגום זו "היתקעות" וחזרה על אותה אות (?) בכל מקרה, הוא מושך את המילים ונוצר מצב שלפעמים הוא אפילו "מתעוות" כדי להוציא את המילה מהפה. רציתי לדעת מה עושים? והאם ניתן לטפל בזה? אני מפחדת להזניח ואז התיקון יהיה קשה יותר. לפני חודשיים - שלושה שוב הופיע הגמגום ולפתע חלף ובימים האחרונים זה חזר אבל באופן חריף יותר לדעתי. תודה על תשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

התופעה מוכרת ושמה: חוסר שטף בדיבור. היא חלק של התפתחות הדיבור, יכולה להופיעה בצורה "קשה ופתאומית" או בצורה קלה של הארכות וחזרות, בעקר בתחילת המישפט. היא לרוב חולפת יחד עם הרחבת אוצר המילים והעשרה השפתית שמלווה את התפתחותו הכללית והשפתית. תני לו להתבטא, ללא התיחסות לצורה אןלה לתוכן דבריו. אל תכנסי לדבירו, תני לו זמן להתארגן ולהגיד מה שבליבו, ללא לחץ ומתח. אל תפני אליו בבקשות להרחיב את דיבורו כשהקושי מופיעה כי ה"תירגול" או חזרה על מילים רק מקשה עוד יותר! עייני בשאלות העבר בנושא זה, לאורך הפורום הזה, כח זהו נושא מתריד שחוזר על עצמו, כי הוא באמת שכיח. במרבית המיקרים התופעה נעלמת וחוזרת, עד הכניסה לבית הספר. אל תדביקי לו תארים של גימגום או כל דבר אחר. אל תנסי למצוא הסברים להופעה כמו פחד, טראומה או הולדת תינוק במשפחה..... זו תופעה נורמלית לחלוטין, בגיל זה! בהצלחה!

24/09/2005 | 23:43 | מאת: מאג'ד

10/09/2005 | 19:38 | מאת: שרונינה

שלום לך!!! בני בן עוד מעט 4.5 אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז שנה שעברה התחלנו לתת לו בהמלצת רופאה נוירולוגית של קופ"ח את הריטלין. בחודש אוגוסט לא נתנו לו כלל התחלנו את השנה בלי לתת בהתייעצות עם הגננת שלו (שזו שנה שניה אצלה-גן טיפולי!!!) אני בבית מרגישה שהוא חסר מנוחה הוא לא מסוגל לשבת איתי לשחק כלל הוא מתגלגל עולה/קופץ על הספות בבית הכל מלבד לשבת איתי ולשחק כל דבר קטן מסוגל להסיח את דעתו ואני רואה עד כמה קשה לו להתרכז מה עליי לעשות נ.ב. מקבל טיפול של ק.תקשורת אחת לשבוע ובהפסקה מטיפול שמ.בעיסוק אני נוראה חרדה לילד הזה אני מרגישה שהוא מסכן אומלל אני מאד רוצה שיתקדם ויצליח ללמוד ולהיות שווה ערך בהשכלתו ליתר הילדים (לתת את הריטלין אין לי בעיה) אך האם ישנם פתרונות נוספים לילד שכזה שלא יגיע עם פער עצום לקראת כתה א' התנהוגותו מעט ילדותית הינו מאד פגיעה אך מאידך חברותי מאד ורוצה לשחק עם כולם. מבחינתו הינו מעוניין כל היום לצפות בטלויזיה (זה מה שהוא עושה מזמן הגעתו מהגן ועד השעה 18:00) למה עליי לרשום אותו לאיזה חוג על מנת שיתפתח שכלית מוטורית (כפי שהסברתי לך קודם הינו מטופל אצל מ.בעיסוק) איך נותנים לילד כזה את המירב שיגיע למקסימום שבו???

לקריאה נוספת והעמקה

ענייני התנהגות וטיפול תרופתי נידונים בפורום פסיכולוגיה של ילדים ורפואת ילדים. יחד עם זאת, אם בעבר קיבל רטלין וזה עזר לו להתייצב בהתנהגותו, למה להפסיק? באיזה סמכות מיעצת לך הגננת, בעניין טיפול תרופתי? לדעתי היא מקשה על בנך לקבל את הסיוע שהוא זקוק ומפיק ממנה תועלת. במיוחד בתחילת שנת הלימודים ובחזרה למסגרת לימודים לאחר החופשה! הרטלין מופרש מהגוף,, כך שהוא לא מתאסף בגוף. יש מעט בעיה של ירידה בתאבון ודיאטנית יכולה להמליץ לך על דיאטה משופרת כדי שיקבל את התזונה הנכונה. הטיפול בבעיות קשב וריכוז נעשה ביחד, הטיפול התרופתי ותוכנית טיפולת/התנהגותית (כמו רב"ע, טיפול בדיבור וכו')

10/09/2005 | 18:59 | מאת: יוספה

שלום לכם! בני אותר דיסלקטי,והיום הוא גמר הנדסאי והשלים בגרות,ותמיד עודדתי אותו שהכל אפשרי ואף פעם לא להרים ידים.,אבל בנושא החלטות בקשר לימודים קשה לו מאד,וכן מבחינת אירגון. האם זה קשור לדיסלקציה? הוא בן 28 ואינו אוהב לדבר על זה,כמובן הצעתי לו שיש עזרה בתחום,אבל הוא לא מישם-איך עלי להתמודד עם המצב,למרות שהוא בחור גדול. בתודה מראש יוספה

בגיל זה ודאי רכש לעצמו כישורים שאת לא מודעת להם והם מסייעים לו, אחרת איך תסבירי כל מה שהשיג, עד היום? תסמכי אליו שהוא ידעה מה הוא צריך ותעמדי לצידו, לפי בקשתו. אם יחסיכם תומכים ופתוחים הוא יגעד לך מה הוא צריך!

08/09/2005 | 11:14 | מאת: צליל

יש לי ילדה בת 3 שלא הורגלה לחברת ילדים והיתה בטיפולי בבית במהלך כל הזמן הזה. לפני חצי שעה בערך כשהיינו בגן שעשועים בעלי אמר לי שיש בגן הזה המון ילדים מופרעים וכשהילדה שמעה אותה היא התחילה פתאום לפחד מאוד מילדים באופן כללי, היא מפחדת להיות ילדם,לשחק איתם,לתקשר איתם,ואם ילד בוכה או צועק היא מתחילה לבכות ולבקש שאני יקח אותה על הידיים ושנלך הביתה.השנה(לפני שבוע)היא נאלצה ללכת לגן בפעם הראשונה בחייה, בגן יש 28 ילדים, היא בוכה המון, התחילה לגמגם וממש קפואה מפחד בגן.הגננת הציעה לי להישאר איתה בבוקר שעה ואח"כ לקחת אותה ב-12:00 במקום ב-13:20,השאלה שלי היא: האם הדרך נכונה? האם אני צריכה להישאר איתה כל הזמן בגן? אודה לך על תשובתך הכנה והמהירה!

את צריכה לתת לה תחושת ביטחון, ולשקול היטב האם נוכחותך לידה בשעה שיתר ההורים אינם שם מחזקת או מחלישה אותה, אינני בטוחה שההימצאות שלך לידה באמת מחזקת אותה. אבל, בעניין פסיכולוגי והתנהגותי שלך איתה תפני לפורום פסיכולוגיה לילדים. מבחינת הדיבור.... חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית, תקראי בשאלות ותשובת של הורים אחרים. אם כרגע את מרגישה שזה הביטוי ללחץ, אז, אל תתני לזה חשיבורת כי ככל שהיא תסתגל לחברת הילדים, היא תדבר יותר, תפתחת את שפתה והתופע התחלוף מעצמה. בכל מיקרה ובמחשבה שניה, אולי רצוי להפגיש אותה, בשעות אחה"צ עם ילדים מהגן, אחד בכל פעם, ואז היא תוכל להרגיש בנוח ןלקבל מהם בטחון התנסות ביחסי חברה וחיברות. בהצלחה

04/09/2005 | 23:41 | מאת: אביטל

אני מתעייפת כשאני מקריאה למיקרופון טקסט אפילו כעבור 2 דקות. לפני שאני שואלת על עצמי קודם רציתי לשאול שאלות כלליות מאוד שהן: 1. איזה איברים בגוף מתאמצים כדי לדבר ? 2. מה מתעייף אצלנו בגוף אחרי שאנחנו מדברים הרבה? 3. האם קריין שמקריא טקסט מפעיל איזורים נוספים בגוף שמתעייפים בעקבות הקראה ממושכת? 4. מה מתעייף בגוף של קריין בעקבות הקראת טקסט ממושכת? 5. האם יש הבדל מבחינת המקומות בגוף שמתעייפים בינו לבין מישהו שלא קריין שמקריא טקסט המון זמן? אני מניחה שכל השאלות הכלליות האלה הן זהות כי אולי יש להן את אותן תשובה. עכשיו לגבי עצמי, אני בריאה אין לי לחץ דם גבוה ואין לי מיחושים בכלל וגם נבדקתי אצל קלינאית תקשורת והכל בסדר. גם נפשית הכל טוב. אבל לא יודעת מדוע כל טקסט גם המעניין ביותר, תמיד כעבור סך הכל 2 דקות אני לא מסוגלת יותר להמשיך להקריא למיקרופון וחייבת מנוחה של שעתיים אני מרגישה מותשת והשרירים בכל הגוף חלשים ורפויים וזקוקים למנוחה. מה הסיבה יכולה להיות ? ואנא השאלות הכלליות חשובות לי גם אם לדעתך אין בהם רמז לתשובה לשאלה האישית שלי אני מתחננת לדעת את התשובה מקלינאית מקצועית כמוך עליהן.

צב הקריאה איננו כמו מב של שיח מביחינת המתח הכללי והדריכות, לכן יכול להיות שאת "התעייפת בכל הגוף" בדיבור יש שותפות של כל הגוף, אבל האברים שמופעלים הם בעקר מערכת הנשימה, הראות, הגרון, אברי הפה, חללי התהודה (כמו חלל הפה, האף והלוע). במידה ועמדים יש עבודה של שווי משקל, הגב והגוף כולו.... בדיבור בשיבה יש חשיבות לאחיזת הכתפיים והגב, וכמובן לישבה הנכונה. לדעתי עליך לפנות לרופא אאג' אשר יכול לבדוק אם מערכת הפקת הקול אצלך עובדת בצורה יעילה ונכונה. לאחר מכן, תפני לקלינאי תקשורת העוסק ומנוסה בעבודה התחום טיפול הקול. תתארי את התחושות שלך ותכנסי לתהליך של למידה והכוונה כדי למנוע את העייפות הכללית, ליעול של הפקת הקול ובעקר להצלחה במטלות הקריאה שאת זקוקה להם. בהצלחה

01/09/2005 | 15:34 | מאת: מרב

יש לי ילדה בת 8 וקצת עם בעיות בתקשורת וקשב וריכוז מטופלת ע"י פסיכולוגית במשך שנתיים ישנה התקדמות בכל התחומים גם החברתית אבל עדיין אין פריצה בתחום החברתי הקבוצתי האם ישנם מטפלים שמתעסקים רק בתחום התקשורת החברתית

לקריאה נוספת והעמקה

ההבט שאת מתכוונת אליו נקרא, בשפב המקצועית: פרגמטיקה של השפה. הכוונה לשימוש בשפה לצרכי תקשורת.... יש כללים ושימוש בשפה שהם בהבט השימושי-תקשורתי של השפה. המלצתי, תפני לקלינאי תקשורת שמטפל בילדים והסבירי לה מה הבעיה של הילדה. אני בטוחה שתמצאי מי שמבין העניין זה ויכול לתמוך בשימוש בשפה ככלי לתקשורת. בהצלחה

30/08/2005 | 17:19 | מאת: יוסי

איזה בדיקות והיכן ניתן לעשות על מנת לבדוק את האפשרות שבעיית הגמגום נובעת כתוצאה מבעייה פיזיולוגית נוירולוגית? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

גמגום בלבד איננו סימן להפרעה נאורולוגית טהורה ולכן אין מקום שיבדוק זאת!

30/08/2005 | 10:42 | מאת: אילן

בתי בת שנתיים וארבעה חודשים, החלה לדבר בגיל שמונה חודשים. מדברת בשפה עשירה עם אוצר מילים רחב. מבנה הלשון שלה ארוך, בשנה הראשונה לחייה רוב הזמן הלשון היתה בחוץ. כיום הלשון בתוך הפה כמו כל הילדים. הבעיה היא שהדיבור אינו ברור: יש אותיות שקשות לה להיגוי לדוגמא האות ל. מילים בודדות ומשפטים פשוטים היא אומרת ברור אבל דיבור רציף ומהיר אינו ברור - היא בולעת את המילים ואינה מפרידה ביניהם במשפט. לאחרונה היא מודעת לבעיה ומאוד משתדלת להגות נכון. אבל במילים בודדות זה מצליח לפעמים ובמשפטים מהירים לא. האם לפנות לטיפול או שעדיין מוקדם? והיכן? האם הבעיה בגלל מבנה הלשון? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

נראה לי שהיא עדיין צעירה לטיפול מובנה, אך יכול להיות שיש מקום לאיבחון, הדרכה ומעקב אחרי התפתחות הדיבור. במידה ודיבורה לא יהיה ברור לאנשים שלא פוגשים אותה התדירות גבוהה לקראת גיל 3-שלוש וחצי, אז אולי כדאי לקשול טיפול מובנה... אך בינתיים כן כדאי לפנות לאיבחון ויעוץ.

29/08/2005 | 20:01 | מאת: סתיו

קרובת משפחתי היא נערה בת 16 אשר לוקה בבעיה שאינני יודעת להגדירה. היא החלה לדבר בגיל מאוחר וכיום יש לה בעייה קשה בדיבור: היא לא הוגה נכון את המילים, לא מטה פעלים בצורה הנכונה שלהם, לא משלימה משפטים בסדר הנכון וגם מחליפה בין מילים, לדוגמה, במקום לומר "סדר יום" היא אומרת "יום סדר". קולה נשמע שונה מהרגיל, דק וצפצפני. היא אמנם מדברת שוטף כיום, אך קשה מאוד להבין אותה. יש לה ליקוי למידה חמור והיא בקושי מסוגלת לקרוא. יש לציין שהשמיעה שלה טובה. למרות שמתקנים אותה מספר רב של פעמים, היא עדיין חוזרת על הטעות. לפי הנתונים הנ"ל, במה מדובר לדעתך? האם ניתן לטפל? האם יש סיכוי שהבעיה היא גנטית? לאור כך, האם יש צורך בבדיקות גנטיות מסוימות לפני כניסה להריון? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת מאפיינים של לקות למידה חמורה! אי אפשר לנתק הבט מסויים (כמו דיבור ושפה) מתפקודה בכל הבטי החיים. היא בודאי עברה איבחונים רבים העבר וחיפוש מידע גנטי לא תמיד נעשה כי לא תמיד הינו רלוונטי. לשאלות של גנטיקה כדאי לפנות לגנטיראי במכון גנטי של ביה"ח. על יתד השאלות אינני יכולה להשיב כי המידע חלקי כדאי להפנות את השאלות למכון להתפתחות הילד באו היא אובחנה בילדותה או לרופא שמטפל בה ומכיר אותה לאורך שנים.

29/08/2005 | 12:35 | מאת: אירית

בני בן השנתיים ו- 10 חודשים, נפרד ממני לראשונה ל- 5 ימים. בזמן זה שהה אצל סבתו ובמהלך כל התקופה לא הראה שום סימני מצוקה מיוחדים, ההיפך הוא הנכון. אמי דיווחה על ילד מאושר, שכלל לא מחפש את הוריו או את אחיו. עם חזרתו הביתה, החלו להתגלות סימני גמגום ראשונים, מה שלא היה בעבר. חשוב לציין שטרם שהייתו אצל הסבתא, דיבורו היה רציף, וגם בשלבי רכישת השפה הוא לא גמגם. האם יש צורך בהתערבות כלשהי, או כשם שהתופעה התעוררה, כך היא אמורה גם לחלוף? ברצוני לציין שתופעה דומה ארעה לאחיו שהיה בגיל דומה, כתוצאה מפחד. אולם, היא חלפה לבדה, מבלי טיפול כלשהו. לתשובתך המהירה אודה, אירית.

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינה תופעה שכיחה ביותר וחלק של התפתחות השפה ואוצר מילךים מועץ. יכול להיות שהתופעה הייתה מופ]יעה בכל מיקרה וגם יכול להיות שמה שהשתנה זה תשומת הלב שלך לדיבורו ולא דיבורו. בכל מיקרה, אין לייחס משקל מיוחד לתופעה של חוסר שטף בדיבור בגיל הצעיר, ובודאי לא לחפש "סיבות" להופעה של תקלות, חזרות או כל דבר אחר ברצף הדיבור. המלצתי, תתנהגי אליו כמו תמיד ותני להתפתחות הרגילה לעשות את שלה!

24/08/2005 | 13:03 | מאת: אמא

ביתי בת 3.5 אומרת ס במקום ש היא מוציאה את הלשון ניסיתי למד אותה לסגור שיניים ולומר ש אבל הש כיאלו יוצאת מהגרון ולא מהשניים שאלותי הם: האם אפשר כבר לבדוק אצל קלינאית תקשורת 2. האם כדאי לנסות ללמד אותה להגות את הש ע"י סגירת השיניים 3. יש לנה בדיקת שמיעה בעוד 3 ימים כי יש לי תחושה שהיא לא כל כל שומעת משתי סיבות הרבה פעמים היא אומרת מה מה כשאני שואלת שאלה וגם תמיד מבקשת להגביר את הקול בטלווזיה 4. הבנתי שאת הבדיקה עושה קלנאית תיקשורת האם לברר איתה או שאן קשר בו הדברים תודה

לקריאה נוספת והעמקה

1. אפשר להבדק אצל קלינאית תקשורת בכל גיל 2. לא כדאי לנסות ללמד אותה כי היא עדיין צעירה ומותר לה לדבר כך, הרכישה של ה "ש" התקנית נעשת בגיל מאוחר יותר, בשילוב עם צמיחת השיניים הקבועות והכניסה לכתה א'. 3.טוב לבצע את בדיבקת שמיעה 4. כדי להתייעץ כי זה אותו מקצועה, ומי שבודק שמיעה מבין גם בדיבור.

14/08/2005 | 15:36 | מאת: ענת

בתי בת 5.5 אובחנה כסובלת מ- ADHD, ועומדת לעלות לגן חובה הרופא שאיבחן אותה המליץ על ריטלין,הוא טען שהיא תרוויח את השנה הזו בגן. התחלנו לתת לת ריטלין ואני מוכרחה להגיד שזה עובד, אך לאחרונה שמעתי שניתן לעבוד עם הילדה ללא תרופות, אלא בעזרת תוכנית לימוד עצמי שמלמדת את הבת שלי ללמד את עצמה, האם מישהו שמע על זה? אני אשמח לקבל פרטים.

לקריאה נוספת והעמקה

רטלין מאפשר לדילד להיות מרוכז וקשוב לסביבה ולתפקד יותר טוב בלימודים ובגן. ילדים רבים מפיקים תועלת רבה מהטיפול אשר ניתן רק בשעות הבקור ולצרכי לימוד, 5-6 ימים בשבוע. הטיפול התרופתי הינו חלק מההתערבות אשר חייבת לכלול התייחסות התנהגותית ודרכי למידה והוראה מותאמים.... אף שיטה לא עובדת באופן עצמאי, אלה שהתוצאות הטובות נובעות מעבודה משותפת (רפואית, חינוכית, שיתוף המשפחה, מערכת החניכית וכו') יותר מדי הצעות והבטחות שלטיפולים נסיוניים "מבלבלים" את ההורים. אם התחלת הטיפול תרופתי והוא טוב בשבילה, תני לה להנות ממנו ותוסיפי את ההבט החינוכי... מבלי לגרוע ממנה את העזרה הביולוגית.

11/09/2005 | 00:08 | מאת: אפרת

בתי בת הארבע אובחנה במרכז להתפתחות הילד כבעלת בעיות קשב וריכוז . עם האינטואציה שלי כאם ועם כל הפעילויות שאני עושה איתה אני מרגישה שהבעיה העיקרית שלה היא בעצם דחית הסיפוקים שמונעת ממנה הקשבה וגורמת לה בעצם לא להבין אתהנדרש ממנה הם הדבר היחיד שגורם לה לא להצליח בהרבה דברים שהיא רוצה או שמישהו אחר רוצה לללמד אותה. יש לי מספר שאלות בהקשר זה: א.הכיצד לגרום לה להאזין לסיפור ולהבין את המסר בסיפור ?{כי זו לדעתי הבעיה העיקרית שלה} ב.מניסיון שיש לי איתה בהפעלות שאני עושה איתה ויש לה הצלחה בהן :ציור,כתיבת שמה,כתיבת מספרים ,עבודה בפלסטלינה תוך גלגול חתיכות קטנות באצבעות,גזירה גם של עיגולים וגם של קוביות וצורות שונות נוספות,ריקוד חופשי ומודרך מדוע דוקא מסרים של סיפורים איננה מבינה על אף שאני משתדלת לקרוא לה סיפורים קצרים ברורים וקרובים אל ליבה. ג.האם לאור הפרטים שנתתי בשאלה ב" ניתן להבחין מהי הפרעת הקשב ממנה סובלת בתי? ד.אילו פעילויות נוספות אוכל לעשות איתה לפתח את רמת הריכוז שלה בקריאת ספרים? עלי לציין שבאבחון שנעשה לבתי המליצה הרופאה שימוש בריטלין דבר שזעזע אותי ביותר ולפי דעתה של הפסיכולוגית ישנה גם בעית תקשורת שאינני מבחינה בה כלל כוון שהילדה מתוקה מאוד ומתחבבת על כל מי שנמצא בסביבתה ,מדברת ברור כבר מגיל שנה,מחקה יפה אף את אחייה.

11/09/2005 | 00:08 | מאת: אפרת

בתי בת הארבע אובחנה במרכז להתפתחות הילד כבעלת בעיות קשב וריכוז . עם האינטואציה שלי כאם ועם כל הפעילויות שאני עושה איתה אני מרגישה שהבעיה העיקרית שלה היא בעצם דחית הסיפוקים שמונעת ממנה הקשבה וגורמת לה בעצם לא להבין אתהנדרש ממנה הם הדבר היחיד שגורם לה לא להצליח בהרבה דברים שהיא רוצה או שמישהו אחר רוצה לללמד אותה. יש לי מספר שאלות בהקשר זה: א.הכיצד לגרום לה להאזין לסיפור ולהבין את המסר בסיפור ?{כי זו לדעתי הבעיה העיקרית שלה} ב.מניסיון שיש לי איתה בהפעלות שאני עושה איתה ויש לה הצלחה בהן :ציור,כתיבת שמה,כתיבת מספרים ,עבודה בפלסטלינה תוך גלגול חתיכות קטנות באצבעות,גזירה גם של עיגולים וגם של קוביות וצורות שונות נוספות,ריקוד חופשי ומודרך מדוע דוקא מסרים של סיפורים איננה מבינה על אף שאני משתדלת לקרוא לה סיפורים קצרים ברורים וקרובים אל ליבה. ג.האם לאור הפרטים שנתתי בשאלה ב" ניתן להבחין מהי הפרעת הקשב ממנה סובלת בתי? ד.אילו פעילויות נוספות אוכל לעשות איתה לפתח את רמת הריכוז שלה בקריאת ספרים? עלי לציין שבאבחון שנעשה לבתי המליצה הרופאה שימוש בריטלין דבר שזעזע אותי ביותר ולפי דעתה של הפסיכולוגית ישנה גם בעית תקשורת שאינני מבחינה בה כלל כוון שהילדה מתוקה מאוד ומתחבבת על כל מי שנמצא בסביבתה ,מדברת ברור כבר מגיל שנה,מחקה יפה אף את אחייה.

09/08/2005 | 21:28 | מאת: איציק

שלום , אני בן 27 מתל אביב ואני סובל מהפרעה בדיבור מאז שאני זוכר את עצמי. זה לא משהו קריטי , ואני מסתדר אם זה אבל זה ממש מפריע לי והייתי מאוד רוצה לתקן את זה. ההפרעה מתבטאת בכך שאני מדבר לא ברור ובולע מילים. כתוצאה מכך הרבה אנשים לא מבינים מה אני אומר ואליי לחזור על כל משפט כמה פעמים. הבעיה לא מופיעה תמיד אלא בעיקר כאשר אני נלחץ\מתרגש. השאלה שלי היא האם ניתן לטפל בתופעה? והאם הגיל המאוחר יחסית, לא מהווה בעיה? תודה מראש איציק

אם הינך מודע לבעיה וסובל, כן, סבל חברתי גם נחשב, מהקושי בדיבור יש לדעתי מקום לפני לטיפול אצל קלינאי תקשורת. בגילך הטיפול לא מכוסה על ידי קופת חולים ויהיה עליך לממנו מכסך. רשימת קלינאים שעובדים באופן פרטי ודרכה תוכל לאתר מיעבודת באיזור מגורך: www.ishla.org.il ו בטל' 03-9217815

09/08/2005 | 10:48 | מאת: אמא מודאגת

שלום, בני בן חודשיים, שמתי לב שהוא נמנע מלקיים קשר עין איתי. בזמן האכלה אני מנסה לתפוס את מבטו והוא ממש מתחמק. לעומת זאת הוא לא מוכן לשכב בנדנדה/עריסה/אוניברסיטה לבד יותר מ- 10 דקות הוא דורש ידים. מרבית היום אני מסתובבת עם מנשא. בנוסף הוא התחיל "לדבר". הוא מוציא הברות. הוא נרגע עם מגע ונענה לקול. האם יש סיבה לדאגה? שמעתי שהמנעות מקשר עין זה סימפטום לאוטיזם. אנא תשובתכם הדחופה תודה

לקריאה נוספת והעמקה
16/08/2005 | 20:45 | מאת: איציק

עוד לא גילו בדיקה שמגלה אוטיזם בגיל חודשיים לדעתי מערכת הראיה בגיל חודשיים לא מספיק מפותחת לכן החחשות שלך הם חששות לא מבוססות ילד אוטיסט בדרך כלל לא מבקש על הידיים המנעות מקשר עין זה סיפטום אחד מיני רבים שמופיע אצל חלק מהילדים האוטיסטים קצת חומר על אוטיזם http://stage.co.il/Stories/451199 מקווה שהרגעתי אותך ( אני גלתי שלבני יש בעיה רק בגיל 3 שנים )

על פי יתר התנהגותו המתוארת, לא נראה לי בעייה של קשר או אוטיזם... אבל בגיל זה מרבית התינוקות מייצבים את המבט, על כן, המלצתי: תפני לבדיקה של רופא ילדים מומחה בהתפתחות כדי לבדוק את הראיה ואם אינך נרגעת, אז תפני לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה לילדים בהצלחה

04/08/2005 | 10:05 | מאת: גבי

שלום, בני בן הארבע ילד מאוד מפותח בעל אוצר מילים גדול, אבל יש דבר אחד שמציק לי יש לו נטייה לדבר לאט לפעמים ולמשוך את המילים, במיוחד בשאלות. האם זאת בעייה שדורשת טיפול? אני לא בטוחה שזאת הפרעה בתקשורת אבל אני מאוד מעוניינת לדעת אם צריך לדבר איתו על זה? להעיר לו? להסב את תשומת ליבו לכך שהוא מושך את המילה? בכל אופן כל עצה תתקבל בברכה. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

עדיף בגיל זה לא להתיחס לצורת הדיבור, אשר יכולה עדיין לעבור שינויים רבים. בכל מיקרה, אם צורת הדיבור מפריעה לו לתקשור באופן יעיל עם הסביבה, אז, יש מקום לאבחון אצל קלינאי תקשורת ולקבלת חוות דעת, אולי גם למעקב.... אבלבכל מיקרה, ניראה לי מוקדם מדי לטיפול. אם הוא מתפקד בחברה והדיבור אינו מהווה בעיה בלשבילו, אז ודאי שגם בשבילך לא צריכה להיות בעיה! ויכול להיות שזהו סיגנונו האישי!

02/08/2005 | 21:22 | מאת: אוולין

כיצד ניתן לדעת עם ילד שהוא לקוי שמיעה אם הוא pdd ? ומה זה pdd לא על רקע של אוטיזם אלא על רקע של וויסות? אם מישהו יכול לעזור לי בשאלות אלה תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

PDD הינה תופעה הקשורה ליכולת לתקשר בצורה יעילה, יש ילדים עם ליקוי בשמיעה (נזק הקשור לקליטת גירויים שמיעתיים) הסובלים בנוסף להפרעה בתקשורת עם הסביבה (PDD), אין למעשה קשר ישיר בין שתי התופעות... התפקוד התקשורתי הבין אישי של הילד עוזר להבחין בין שתי התופעות. האבחנה מבדלת נעשת בד"כ בצוות רב מקצועי במכון להתפתחות הילד או במסגרת המחנכת/משקמת

02/08/2005 | 13:16 | מאת: דורון

אני זקוק לעזרה בנוגע לגני תקשורת בראשון לציון. האם הרמה שלהם טובה? איזה מביניהם הכי טוב?

תפנח לאגף החינוך בעירית ראש"צ. אין לי ידע ספציפי, תוכל גם לשאול הורים ששלחו את ילדיהם לגנים בעיר.

26/07/2005 | 19:58 | מאת: דורית

בני בן 4.5 מטופל אצל קלינאית תקשורת מכיוון שהוא לא יודע לתאר מצבים ולספר סיפורים. שמתי לב שבזמן האחרון הוא שוכח הרבה מילים, שגם מקשה עליו לתאר ולספר מצב. האם אפשר ישנה איזשהו תרופה טבעית כדי להעזור לשיפור הזכרון או בכלל איך ניתן לשפר את הזכרון אצל ילדים? בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

ניתן לשפר את הזכרון על ידי חיזוקו, כלומר, לשוחח על חוויות מתושפות, בתווך קצר וארוך, בקשי מהקלינאית לתת לך הדרכה ספציפית באשר לתרופות, תתיעצי עם הרופא המטפל. בהצלחה

26/07/2005 | 13:43 | מאת: דידי

בני בן שנתיים וארבעה חדשים, מאז גיל שנה וכמה חדשים הבחנתי כי בנוסף לעובדה שהוא אינו אומר אף לא מילה אחת (כולל אבא/אמא), ישנה גם בעיה של הבנה. הוא לא הבין ולו את הדבר הבסיסי ביותר. נתקלתי כמובן בהערות קשות ומעצבנות מצד הסובבים אותי בטענה שאני הסטרית, אך למרות זאת פניתי לרופא המשפחה, בדיקת שמיעה ובסופו של דבר התחלנו לפני חצי שנה בטיפול במכון להתפתחות הילד אצל קלינאית תקשורת בתדירות של פעם בשבוע 45 דק' בכל פעם. אין ספק שחל שיפור מהפעם הראשונה שביקרנו אצלה , אך ההתקדמות מאוד מאוד מאוד איטית! בני אומר כבר מס' מילים (אמנם חלקן בשיבוש לשוני קשה, אבל העיקר שאנחנו מבינים אותו), מחכה קולות של חיות אבל כמובן אינו יכול להעביר מסר ברור ברוב המקרים. יאמר לזכותו שהוא פיתח לעצמו שפת ג'יבריש מעלפת ומורכבת מאוד, אשר ברור לנו שיש בה משמעות רבה מפני ש"מילים" חוזרות על עצמן שוב ושוב , למרות שאנחנו שוברים את הראש ולא מצליחים להבינו. מבחינת ההבנה, היא עדיין בעייתית הוא מבין הרבה יותר מלפני 1/2 שנה אך עדיין יחסית לגילו ההבנה נמוכה מאוד. ראוי לציין שהוא חברותי בצורה בלתי רגילה שדורש תשומת לב רבה בכל דבר שיעשה, הוא גם יודע להעסיק את עצמו לבד ודורש חברת ילדים (במכון נשללה אפשרות לאוטיזם). לפני כשבוע בשיחת הבהרה במכון, עדיין לא יכלו לתת לנו דיאגנוזה לגבי מה יש לו בדיוק ומה יהיה איתו בעתיד. הוזכר גן שפתי ורציתי לשאול מאיזה גיל ניתן להצטרף לגן כזה והאם תוכלו לעזור לי להגיע לאיזושהי מסקנה לגבי מה יש לו. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

גן שפתי מופעל מתוקף חוק החינוך המיוחד ומכליל בתוכו מערכת חינוכים ייחודית מגיל שלוש עד עשרים ואחד שנים. מיועדת לילדים בעלי צרכים מיוחדים וגן שפתי כמובן מופעל בחסות החוק הזה. היתרון בגן שפתי הינו בהמצאותו של הילד במסגרת טיפולית אינטנסיבית, עם קלינאית תקשורת מספר פעמים בשבוע ובעקר, עם גננת וצוות המקבלים הדרכה שותפת ומפעילים את התוכנית של קלינאית התקשורת במשך כל פעילויות הגן. ההגדרה של שם לתופעת ההתפתחות שלו אינה עקרית, מכוון שהתמונה יכולה עדיין להתבהר, בכל מקום, במרבית המקרים קשיים ברכישת השפה הינם סימנים מוקדמים לקשיי למידה בביה"ס, לכן ההתערבות חייבת היות מוקדמת ואולי בכך לצמצם או למנוע פתח\יחת פערים משמעותיים בינו ובין בני גילו של בנך. ההפניה לגן שפתי דרך מערכת החינוכית במקום מגוריך והפניה לועדת השמה. בנוסף, האם קלינאי של בנך מתווה לך תוכנית התערבות והמשך טיפול בבית, על ידי הצבת מטלות והדרכה ספציפית? האם היא הפנתה אותך לרכישת ספר הדרכה להורים "HANEN" אשר מיועד להוריםש ל ילדים עם עיכוב ברכישת הפשה? אם לא, תפני לרכישת הספר דרך אגודת קלינאי התקשורת 03-9217815/ בהצלחה!

25/07/2005 | 11:45 | מאת: ח.ר.ע.

הייתי מעוניינת לקבל פרטים נוספים בכל הקשור לני אלוטף. בני בן השנה ושמונה חודשים אובחן כבעל הפרעה בתקשורת ובדיבור ויילמד בשנה הבאה במסגרת זו. טרם התקיים מפגש עם צוות הטיפולי ולכן הייתי מעוניינת לקבל פרטים כגון: סדר היום בגן, המי מממן?, מהו הצוות? וכ"ו

25/07/2005 | 20:06 | מאת: איציק

גני אלטף הם מסגרת נהדרת לילדים עם בעיות תיקשורת רוב הילדים מאוד מתקדמים המימון הוא של משרד הרווחה הצוות כולל גננת סיעות ובנות שירות לאומי הילדים מקבלים גם טיפולים פרא רפואיים קלנאית מר"פ ועוד הגנים פועלים עד שעות אחרי הצוהריים והם פעולים גם ברוב החופשות ממליץ לבקר בפורום תפוז יש שם קבוצה גדולה של הורים בוגרי אלוטף http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=612

בהצלחה!

23/07/2005 | 14:44 | מאת: הילה

היי לכולם רציתי להצטרף למאבק של הורים נגד הריטלין ובעקבות כתבה שקראתי במאמר שריטלין נרשם על ידי דו"ח קונורס של המורה ושניגשתי לבדיקה נוירולוגית הסביר לי שאחד על אחד לא רואה שום בעיה אך מאמר ונתתי לו את דו"ח המורה בלית ברירה הוא הרי צריך לשתף פעולה וכמובן ריטלין שהסברתי לו שקיימים אצלו טיקים וידוע שריטלין מגביר אותם בנוסף אמר אפשר לתת תחליף לריטלין ז"א בני לא קיימת אצלו שום בעיה אחד על אחד בכיתה של 34 ילד המורה לא יכולה על כיתה כל כך עמוסה וילדים נופלים בין הכסאות ותובעים תוויות לילדים אלו ועל ידי כך נוצר דימוי עצמי נמוך לילד אני חושבת שעל כל ההורים לפעול נגד כל שיטות האגרסיביות לילדינו במתן תרופות אנחנו לא שולחים את ילדינו לבריאות הנפש אלא למוסד חינוכי ועל אחריותם למצוא פתרונות חינוכיים התירוץ אין תקציב ועל ההורים לתת תרופות לא צריך לספק אותנו ובזה לסיים את הנושא הילד נוטל ריטלין והולך לביה"ס שריטלין לא מרפא את הבעיה ולפי מחקר שילדים אלו אמורים ליטול סמים הרי ברור לכולם שאם המערכת אינה יכולה לקחת אחריות עליהם מרגילים את הילד מגיל גן להשתמש בתרופות ממריצות את המוח שאין כל הוכחה שיש חוסר איזון כימי במוח בואו נעשה ונפעל למען ילדינו הנופלים לתרופות ממריצות דחוף ביותר

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה להגיד, הבעיה תמיד בהתלהבות גורפת בעד ונגד, במקום שמירה על ראש פתוח וקבלת עזרה לפי כל מיקרה ומיקרה.

22/07/2005 | 19:25 | מאת: RONI

שלום לכם יש בעייה של ל' ו ש באיזה גיל את לדעתך מתחילים לטפל בנושא ( תמיד האימהות אחרונות בלשמוע זאת? ) בתודה

החל מגיל 5.

22/07/2005 | 15:14 | מאת: אביגיל

שלום רב בתי בת 15 ומאז שהיא נולדה הובחן אצלה חיכ קצר שגרם לדיבור מוזר שנישמע כביכול מהאף ובריחת אויור מהאף כשהיא מדברת בכיתה א ועד כיתה ו לצערי הילדים בכיתה והכל מקום לעגו לה ברגע שהיתחילה לדבר וכל לאט איבדה את הביטחון העצמי ולאט אפילו חדלה לדבר גם בשיעור בכיתה וכן ירדה בלימודים הכאב שלי כאם הוא רב ועל כמה וכמה הכאב שלה בחברה ואפילו בחוג המישפחה היא נימנעת מלדבר אני רוצה לציין שטיפלנו בה עיי קלינאית תיקשורת במשך כל השנים אל ללא תוצאות ממשיות היה על הפרק גם לעבור ניתוח להשתלת חיך להעריך אותו אך הרופא קבע שכדאי לחכות עם זה ובנתיים לקחנו אותה לביקורת בבית חולים ועיי בדיקה של מצלמה שמוחדרת לתוך האף לגרון הותענו לגלות שהחייך היתארך מעצמו לשימחתנו ושימחת הרופא אין צורך בניתוח אלה להמשיך אצל קלינאית תיקשורת לטיפול בהרגל הדיבור על מנת להרגיל אותה לדבר רגיל. לצערי גם זה לא הועיל והילדה היום בת15 ללא ביטחון כימעת בלי חברות מיתביישת עדיין לדבר בפני אנשים וגם פעולות פשוטות של היום יום שניצרך לדבר היא לא עושה לבד המצב כואב מאוד ואני ובעלי דואגים לה מה יהיה לעתיד. למעשה עליי לציין שאכן הדיבור שלה עדיין לא רגיל ונישמע שונה וכששומעים אותה שואלים למה יש לה דיבור ילדותי כזה מפונק במרכאות אחת הרופאות יעצה לנו לקחת אותה לפיתוח קול ואמרה שיש מצב שזה יכול לעזור מה את מציע לנו לעשות כואבים ומיואשים ההורים.... והאם בעייה הזאת ידועה בכלל האם טיפול נגד דיכאון יכול לעזור לה להעלות את הביטחון והמצב רוח כי היא כל הזמן עצבנית ומדוכאת ונדיר לראות אותה שמחה לעיתים שהיא מצליחה לשוחח עם מישהו היא כל כך שמחה ומיתלהבת כמו תינוק שאמר בפעם הראשונה אבא אנא עיזרו לי דחוף ושוב תודה מראש

למיטוב ידעתי החך לא "מתארך" אלה שיש צורך שהחך יסגור את המעבר לאף ובכך ימנע את בריחה האוויר לאף. יכול להיות שבגילה של ביתך הבעיה כו מושרשת שטיפול תיפקודי אצל קלינאית תקשורת רק תחמיר את תחושת הכישלון. יכול להיות שיש מקום לביצוע ניתוח של הלוע האפי, להקטנת המרחב בין החך ללוע, וכדי לסייע בהעברת האוויר לחלל הפה בלבד, ללא בריחת אוויר לאף. ברבים מבתי החולים בארץ יש מערך לטיפול בחך שסוע ובתפקוד החך. תתיעצי במחלקה לחך שסוע, בבית החולים הקרוב לביתך. באיזה איזון את, בארץ? בהצלחה

05/08/2005 | 14:30 | מאת: אביגיל

אני גרה בנתניה ואת הבדיקה עשו לה באיכילוב ושם אמרו שאין צורך בניתוח שפשוט היום הכיך מתאים לגיל שלה אבל היא עדיין מדברת מוזר ואני רוצה לעזור לה מה עוד ניתן לעשות אשמח לקבל ממך תשובנה נוספת ותודה על היתיחסותך

שלום כתבתי לך הודעה לגבי בתי, אך לא נענתי.. בבקשה האם תוכלי לשלוח לי את הלינק שבקשתי, בעברית,( ABR - Auditory Brainstem Response) והאם יש את מרכז HANEN בעיר טורונטו, תודה עבור תשובתך.

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי ליקנ למה שביקשת - זהו שם של בדיקת שמיעה! מרכז הנן במונטראל, אני בטוחה שיש להם מרכז גם בטורונטו, עייני באתר שלהם... לדעתי יהיה זה hanen.org.ca ואם לא, תנסי דרך google.com

20/07/2005 | 15:22 | מאת: דורון

האם זה נכון שריטלין לא מתוקצב מטעם קופת חולים לאנשים מעל גיל 18?

שאל את הרופא או הרוקח

בני בן 13 ,אנחנו הופננו לאבחון כשהיה בן 5.5 מאז הוא מוגדר כADHDוקיבל ריטלין .3 שנים הוא לקח את התרופה הזו וכל מה שיצא מזה זה ילד מסוגר שלא מצליח ללמד עם עיגולים שחורים מסביב לעיניים .בסוף ג הפסקנו לא את הריטלין כי ראינו שחוץ מסבל היא לא תורמת לו כלום ,ציונים גרועים כתב יד בלתי קריא וחוסר יכולת לקרא סיפור של כיתה א'..בני סיים את היסודי בקושי רב מערכת החינוך דרשה שוב ושוב "ריטלין" ואני לא הסכמתי לדחוף לבני משהו שאינו מועיל.השנה הוא נכנס לחטיבה ,סוף סוף החלו לעזור לו ,גם אנחנו פנינו לאבחון נוסף ולאחר מכן נתנו לו תרופה חלופית במקום הריטלין ,כדור בשם "ניטן" הוא קיבל עזרה במיומנויות למידה ומתמטיקה אשר היו מותאמות לרמתו והוא הצליח להביא ציונים יפים במקצועות הנ"ל אך בכל שאר המקצועות המצב נישאר כשהיה המורה התלוננה שהוא מרחף בשיעור ואינו קשוב לנעשה בו ביחד עם פסיכולוג ביה"ס הוחלט להפסיק עם הכדור ולראות מה לעשות .שוב ניגשנו לאיבחון (האיבחונים הללו כלכך יקרים) והיום האיבחון אומר להעברו לכיתה קטנה שאין באזור מגורינו,לבחון אותו הע'פ ועוד ועוד דברים אנ.אני לא יודעת מה לעשות האיבחון ממליץ לגשת לעוד נאורולוג לנסות למצוא תרופה מתאימה (אני לא מסכימה שבני יהיה שפן ניסיונות)מה יהיה אני לא יודעת אבל המקרה שלו מאוד מאוד מציק לי ,אני מאבדת ילד בגלל חוסר ידע של רופאים שמחפשים פיתרון ,בגלל מערכת חינוך שפותחת מעט מאוד כיתות ללקויי למידה ולכן אין מקום או שאין בבי"ס הקרוב אלינו כיתה כזו ,איבחונים שוניםכל מאבחן מוצא עוד ועוד בעיות שכאשר אתה קורא את האיבחון פשוט בה לך לבכות ממצבו של הילד על פי הם מה עושים

לקריאה נוספת והעמקה

אין שאלה?

20/07/2005 | 13:44 | מאת: אתי

האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון

28/11/2008 | 03:09 | מאת: אורן

שלום אני סטודנט בן25 התחלתי לקחת רטלין לפני 4 ימים, לאחרונה אני מרגיש קושי בשמיעה האם יש קשר לזה שאני לוקח רטלין(20 מ"ג). אשמח לקבל מכם אם ישנם עוד תופעות לוואי בטיפול רטלין חשוב להזכיר שאני בן 25. תודה

20/07/2005 | 13:44 | מאת: אתי

האם ניתן לתת ריטלין לילדה שהיא בתת משקל(מאחר ונולדה פגית)הרי ריטלין פוגע בתיאבון ואם לא ניתן האם יש תרופה שכן ניתן לתת בלי שתשפיע על התיאבון

שאלי את הרופא המטפל או הממליץ על התרופה.

פעם שליית הודעה ריקה?! תתיעץ כיצד להכניס את פניתך, בהצלחה

19/07/2005 | 17:33 | מאת: הגר

שלום! בני בן שבע עדיין לא מדבר ( תסמונת לא ידועה),כשהיה קטן יותר עבר כל הבדיקות האפשריות (bera;נוירו,mri ,מטבולי וכדומה) אך לא נתגלה כלום. האם יש עוד בדיקות חדשות כיום שניתן לברור שידוע לך לבירור מקיף? יש בעיות של קשב וריכוז והרופא במכון להתפתחות הילד המליצה על "נאונפטיל" (מקווה שלא שגיתי בשם). האם יש תופעות לוואי לתרופה? ריטלין אינו בא בחשבון כי הילד רזה מאוד (אך אוכל נהדר). אשמח לתשובה , הגר.

לקריאה נוספת והעמקה
20/07/2005 | 21:57 | מאת: איציק

כדאי לקחת אותו לאבחון פרטי לפני שאת הולכת לאבחון תבררי עם עצמך מהם הקשיים מעבר לשפה הילד מתקשר לא בצורה מיילולית-גסטות האים בעיות גריה עצמית ( נפנופי ידיים וכד ) אלי PDD כדאי לעבוד עם הילד אם קלנאית תקשורת למהר ליפנה שהיה מאוחר מדי בהצלחה

שאלי את הרופא בקשר לתרופות, זה כלי העבודה והמומחיות שלו!

19/07/2005 | 16:13 | מאת: מוטי

המחקר שהתפרסם וטוען כי ילדי ADHD צפויים להתמכר לסמים בבגרותם הוא הונאה מוחלטת. כל מה שהוא מוכיח הוא שהריטלין הוא סם ממכר הגורם לילדים להמשיך להיות מכורים לסמים אחרי שקיבלו אותו. מה שגורם את ההתמכרות לסמים הוא ההתמכרות לריטלין, שהוא סם ממכר. כשמפסיקים לתת לילד את הסם, הוא רוצה עוד ולכן עובר לסמים אחרים. המחקר שנערך הוא הונאה, מכיוון שהוא לקח קבוצה אחת של ילדים שאובחנו כ-ADHD וקיבלו ריטלין ממכר, ומולה לקח קבוצת ביקורת של ילדים שלא אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין. אילו החוקרים היו בעלי יושר מדעי, הם היו לוקחים קבוצת ביקורת של ילדים שכן אובחנו כ-ADHD ולא קיבלו ריטלין או סם אחר, ואז התוצאה היתה שילדים שקיבלו ריטלין מתמכרים לסמים, וילדים שלא קיבלו ריטלין לא מתמכרים לסמים. אבל תוצאה כזאת היתה פוגעת ברווח הכלכלי של חברת התרופות (שמן הסתם מימנה את המחקר), ולכן זייפו את המחקר ולקחו קבוצה של ילדים שאינה שייכת לעניין בכלל כדי להגיע למסקנה המזוייפת והמטעה שהגיעו.

20/07/2005 | 07:02 | מאת: פרידה קורנברוט

יש הרבה מיקרים שמתפרסמים מדי יום, חלקם חזקים וחלקם חלשים בשיטתם. העובדה שיש יותר ילדים עם ליקויי למידה ברקע שהם בהתבגרות מנסים ואף צורכים סמים היא עובדה קיימת. הרטלין לעתים עונה על איזה חוסר איזון פיזיולוגי, והוא הרקע לצריכת הסמים, כי לידים האלה יש כניראה איזה מנגנון שזקוק לאיזון תרופתי. בכל מיקרה, כשאתה מתיחס למחקר מסויים ורצה להביעה ביקורת פומבית, עשה זאת עם המקורות כדי לאפשר לנו עיון במחקר והתיחסות עניינית. יותר ילדים עם קשיי למידה מגלים קשיי הסתגלות ורגשיים בהתבגרות.

גם אני קראתי כמו איריס על שיטת הביו פיטבג, האם משהו ניסה את זה כבר ויכול להעיד מנסיון אישי? היכן יש מכון באזור חדרה?

לקריאה נוספת והעמקה

ביופידבק הינה שיטת עבודה של חיזון חוזר על כל פעילות ונמצא בטיפול בהמון שיטות עבודה, במגוון רחב של תחומים. זו רק דרך עבודה.

19/07/2005 | 10:35 | מאת: איריס

קראתי את הכתבה של הריטלין ונכתב גם שיש שיטה של עד 60 טיפולים שנקראת שיטת הביופידבק - איך ניתן לקבל פרטים יותר מעמיקים על השיטה האם יש מישהוא שמטפל באיזור חיפה?

לקריאה נוספת והעמקה
19/07/2005 | 16:44 | מאת: אתי

שלום רב, קראתי את המאמר על השיטה שנקראת ביופידבק. האם השיטה הזאת טובה גם ילד שאובחן כ-pdd-nos בסקלה של אוטיזם ומטפל בשיטת aba בגיל 4.1/2 .כמו כן למי אפשר לפנות לקבל פרטים נוספים? בתודה אתי

לא קראתי את המאמר ולא יכולה להפנות אותך. פני לעורך האתר.

19/07/2005 | 08:47 | מאת: תומר

שמעתי שכן,מה הטיפול,תזונה אולי,נטורופטיה ? תודה מראש

26/07/2005 | 15:24 | מאת: פרידה קורנברוט

דיסלקסיה הינו ביטוי של קושי בשלידה, המתאר קושי ברכישת הקריאה..... זו לא מחלה שעוברת, זהו קושי ביכולה הלמידה, לא עובר ולא מדבק! טיפול והתיחסות לדרכי למידה, הקניית הקריאה בשיטה המתאימה לקשיים המזוהים ומוטיבציה יכולים לשפר את התפקוד של הילד ואף לאפשר לו קריאה תפקודית. שום תזונה ושום נטורופטיה לא יעבירו את הקושי הבסיסי!

19/07/2005 | 08:36 | מאת: קרן

שלום רב, בני בן השבע נוטל ריטלין 10 מ"ג פעם ביום. בשבתות ובחופשים, אני נמנעת מלתת לו את התרופה. האם זה בסדר??? תודה מראש, קרן

תשאלי את הרופא