ילדים בשלג: איך מתכוננים לחופשת סקי עם ילדים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתכננים חופשת סקי משפחתית? חשוב מאוד לדאוג מספיק זמן מראש להכין את הילדים הכנה גופנית ופסיכולוגית וגם להתייחס לכמה פרמטרים חשובים במהלך החופשה. 9 כללי זהב לחופשת סקי מוצלחת עם ילדים

מדריך ספורט וכושר
053-7271811

מדי שנה עשרות אלפי ישראלים נוסעים לחופשות סקי, בעיקר באירופה, חלקם מצרפים את כל בני המשפחה לחופשה משפחתית ספורטיבית. אחד הדברים החשובים לפני יציאה לחופשת סקי הוא הצורך בהכנה גופנית מראש, מה שיכול למנוע פציעות מיותרות ולתרום להצלחת החופשה. כדאי לציין כי הכנה פיזית של ילדים ומתבגרים לא תמיד זהה להכנה הנדרשת עבור של מבוגרים – אבל, כולם זקוקים להכנה זאת או אחרת, ולו בשל העובדה שחופשת סקי דורשת מיומנויות ויכולות מאוד ספציפיות שלא דומות לענפי ספורט אחרים. היתרון אצל ילדים הוא שהם לומדים במהרה מיומנויות ומשפרים את היכולות באופן מרשים ומהיר לעומת מבוגרים. כך, צפוי כי במהלך שבוע אינטנסיבי של חופשת סקי ילדים ילמדו באופן מצוין את עקרונות הגלישה וסביר מאוד להניח שמיומנויות אלה יישארו אצלם גם בחופשת הסקי הבאה.

כדאי לשים לב ולהשגיח כי הילדים לא בוחרים במסלול סקי שלא מתאים לרמתם. צילום: שאטרסטוק

איך נתכונן לחופשת הסקי הקרובה?

כך תעברו את חופשת הסקי בשלום!

סקי וסוכרת: מתכוננים מראש ונהנים

על מה חשוב לשים דגש בהכנת ילדים לסקי ובמהלך החופשה?

1. הכנה גופנית – מכיוון שבישראל מרבית חדרי הכושר לא מאפשרים כניסה לילדים (למרות שחוק מכוני כושר מאפשר כבר מגיל 6 להתאמן בחדר הכושר), חשוב למצוא פעילויות חלופיות שיכינו את הילדים למאמץ הגופני הנדרש בסקי. אחת האפשרויות היא לבחור בקבוצת אימון אישית או בקבוצת אימון קטנה של כמה ילדים, לביצוע 2-3 אימונים בשבוע עם התאמה של התרגילים לרמתו של כל מתאמן. משימות ותרגילים שיכולים להתאים להכנה לסקי: עלייה במדרגות במגוון צורות - כמו טיפוס רגיל; דילוג על 2 מדרגות בכל פעם; ביצוע מכרעים על גבי המדרגות במהלך העלייה; עלייה במדרגות וביצוע סקווט במפתח רגלים בכל מדרגה שנייה; עלייה בסללום ועוד.
אופציה נוספת היא לבנות בעזרת איש מקצוע, שמתמחה באימון לסקי, תכנית אימון אישית הכוללת תרגילים במתקנים השונים הפזורים בפארקים, בעיקר של רגליים, גב עליון, חזה ומעט שרירי בטן/זוקפי גב, בשילוב עם פעילות אירובית, כמו סטפר, קרוסטריינר, או ריצה.


2. הדרכה בקבוצות קטנות – ילדים צריכים יחס אישי ככל האפשר, לכן קבוצות גדולות של 10 ילדים ויותר הן פחות מומלצות. חשוב להקפיד כי הקבוצות באתר שאתם נוסעים אליו הן יחסית קטנות, כך שהילד זוכה לתשומת לב אישית במהלך כל ימי הגלישה.

3. מדריך מיומן בהדרכת ילדים – חשוב במיוחד לבחור עבור ילדים מדריך מקצועי ומנוסה בהדרכת ילדים, בעיקר כשמדובר בילדים ללא רקע קודם בגלישה (מתחילים). לא מספיק שהמדריך הוא מקצועי, צריך שיהיו לו גם תכונות המתאימות להדרכת ילדים, כמו: אינטליגנציה רגשית, יכולת הקשבה, הכלה ואמפטיות.

4. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז – הדרכת ילדים שמתקשים להתרכז היא משימה לא פשוטה ואף מאתגרת מאוד. ילדים עם בעיות קשב וריכוז עלולים לאבד ריכוז, להפריע, לקחת סיכונים מיותרים ועוד. חלק מהפתרונות האפשריים במקרה כזה הם: הדרכה פרטית, אחד על אחד; הדרכה לחצי יום בלבד; או בחירה בקבוצה עם מדריך בעל ניסיון בהדרכת ילדים עם הפרעות קשב וריכוז (אפשר לברר זאת מול אתר הסקי או בעזרת מפעיל התיירות שדרכו מזמינים את החופשה).

5. שפת ההדרכה – חשוב לבחור עבור ילדים ישראלים קבוצה עם מדריך בשפה העברית, אלא אם מדובר על ילדים/מתבגרים בעלי שליטה טובה בשפה אחרת. מדובר בכלל הכרחי וחשוב כיוון שההנחיות הניתנות בעת ההדרכה, מהוות את הבסיס להפנמה נכונה של תנועות הסקי. ילד שלא יקבל הדרכה מספיק ברורה בשלבים הראשונים של הלימוד, יתקשה במיוחד לתקן את תנועותיו השגויות.

6. מעשי קונדס וחוסר פחד – שני אלה שכיחים למדי בקרב ילדים, שלא תמיד מבינים את הסכנות שטומנים מעשיהם ורוצים להרשים את חבריהם או ללכוד תשומת לב. לביצוע מעשי קונדס בעת ספורט אתגרי, יכולות להיות השלכות הרסניות. כמו כן, חשוב להביא בחשבון כי ילדים ניחנים הרבה יותר ממבוגרים בתחושה של חוסר פחד, ולכן שיקול דעתם לא תמיד תואם את המוכנות הפיזיולוגית שלהם בפועל. לכן, כדאי לשים לב ולהשגיח כי הילדים לא בוחרים במסלול סקי שלא מתאים לרמתם, או מבצעים קפיצות מאתגרות במהלך הסקי שעלולות להסתיים בכי רע.

7. תזונה – חשוב לקבוע מראש עם הילד את מספר הארוחות ביום במהלך החופשה: 3 ארוחות מרכזיות + 2 ארוחות ביניים (חטיף בריאותי, יוגורט וכד'). חשוב במיוחד להקפיד על ארוחת הבוקר, כיוון שיש לה השלכות על היכולות הגופניות והקוגניטיביות במהלך היום וכן השפעה על יכולת הריכוז. כדאי להשתדל ולסייע לילד בהחלטה מה תכלול ארוחת הבוקר שלו, ולבחור יותר אוכל מזין מאשר פחמימות פשוטות מהסוג הירוד ביותר ומיצים עתירי קלוריות.



חשוב לבחור עבור ילדים ישראלים קבוצה עם מדריך בשפה העברית. צילום: שאטרסטוק

8. התאוששות במהלך הסקי – מנוחה חשובה גם לילדים וגם למבוגרים. במידה והילד מתלונן על עייפות, למשל לאחר יום סקי קשה במיוחד, לא כדאי להפציר בו לצאת ולגלוש. במקרים כאלה אפשר לגלוש רק חצי יום או אפילו לאפשר לילד לנוח יום אחד ולהתחזק. אל תשכחו כי עייפות קשורה גם להיארעות פציעות סקי שונות.

9. שעות שינה – מספר שעות השינה הוא קריטי במיוחד בקרב ילדים/מתבגרים. לכן, חשוב להקפיד על 9-10 שעות בממוצע בלילה, וייתכן שאף יותר. חוסר שינה משפיע באופן שלילי על התפקוד הגופני, הפסיכולוגי והקוגניטיבי.

לסיכום: הכנה לחופשת סקי חשובה בכל הגילאים, בטח ובטח כשמדובר בילדים או מתבגרים. כדאי להתייחס להכנה הנדרשת בכובד ראש, על מנת להבטיח לעצמכם חופשת סקי משפחתית מהנה, חווייתית ובריאה.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) יועץ ומרצה בתחומי פעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר, כ-35 שנה. הוציא לאור 3 ספרים: האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים"; "במשקל הנכון - פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, השילוב המנצח"; ו"ילדים בריאים כדרך חיים".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום