החל מבצע חיסוני בני 11-5 - האם תחסנו את ילדכם נגד קורונה?

(0)
לדרג

חיסוני הקורונה לילדים הצעירים כבר כאן ומעוררים סערה גדולה וחששות. גם הורים שהתחסנו בעצמם עדיין מתלבטים בהחלטה אם לחסן את ילדיהם. ד"ר יעל פארן, מומחית במחלות זיהומיות, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"איכילוב", מנסה להפיג את החששות

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

מחר (ג') יחל רשמית מבצע חיסוני הילדים בגילאי 11-5 בישראל. אלפי הורים כבר רשמו את ילדיהם לקבלת החיסונים נגד קורונה בקופות החולים, אך רבים עדיין מתלבטים וחוששים בעיקר מפני תופעות הלוואי ארוכות הטווח של החיסון וכן טוענים כי אין הכרח לחסן ילדים, כיוון שהמחלה אצלם, ברוב רובם של המקרים, היא אסימפטומטית. ד"ר יעל פארן, מומחית במחלות זיהומיות, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"איכילוב", נתבקשה על ידינו להשיב לשאלות ההורים המודאגים והמתלבטים אם לחסן את ילדיהם.

למה לחסן עכשיו?

סופי שלו, בת 32 מרמת גן, היא אמא לשני ילדים בגילאי 5 ו-7. למרות שהיא עצמה לא התלבטה והתחסנה שלוש פעמים, היא מצויה בקונפליקט פנימי. "למה לחסן עכשיו, כשאנחנו בסופו של גל והשפעת החיסון ממילא דועכת? לא עדיף לחכות ולראות אם יהיה גל חדש?", היא שואלת.

ד"ר פארן: "אנחנו רוצים להגיע לגל החדש, אם יהיה, כשהילדים כבר עם איזשהו בסיס חיסוני ולא לחכות ולחסן אותם במהלך גל, מה שכרוך כמובן בהיערכות לוגיסטית. מתן החיסון כבר עכשיו הוא גם דרך למנוע את הגל הבא. יש לנו אוכלוסיה מאוד צעירה בישראל, שנדבקת בקורונה. ראינו את זה גם בגל הקודם - צעירים שמדביקים מבוגרים. לגבי דעיכת החיסון - אנחנו לא יודעים באיזה קצב תדעך השפעת החיסון בקרב ילדים".

סיכון מיותר?

נדמה שגלית שמעוני, בת 35 מגבעתיים, כבר החליטה שלא לחסן את בתה בת ה–8. "ילדים מפתחים מחלה קלה וכמעט אין ילדים שמתו מקורונה", היא אומרת. "אני לא מבינה למה אני צריכה לחסן אותה ולהסתכן בתוצאות לא ידועות".

ד"ר פארן לא מסכימה עם שמעוני. "זה נכון", היא אומרת, "שהמחלה בילדים קלה יותר, אבל זה לא אומר שאין תחלואה. בארה"ב מתו כ-150 ילדים בגילאים האלה מהקורונה וכ–8,000 ילדים הגיעו לאשפוז. כדאי גם לזכור גם את ה'לונג קוביד' – ההשפעה ארוכת הטווח של הקורונה, שיכולה לגרום לילדים פגיעה משמעותית באורח החיים שלהם וגורמת לסבל לאורך זמן. בנוסף, תסמונת PINS, דלקת רב מערכתית שיכולה להגיע בעקבות ההידבקות, גרמה לילדים להגיע לאשפוז ועדיף להימנע מזה".

מה לגבי תופעות הלוואי?

לוטן אליאסי, בן 38 מבאר שבע, מתלבט אף הוא אם לחסן את התאומים שלו, בני 9. "מה אם יהיו לחיסון תופעות לוואי ארוכות טווח? איך אפשר לדעת אם בעוד 20 שנה פתאום יקרה משהו לתאומים?" הוא שואל.

"אנחנו לא רואים תופעות לוואי בעקבות חיסון אחרי שנים ארוכות. בדרך כלל תופעות הלוואי מופיעות בטווח של שישה עד שמונה שבועות מהחיסון. אם נוצר משהו בגוף אחרי 20 שנה, אין שום סיבה לחשוב שהוא קשור באיזושהי דרך לחיסון. זה כלל בחיסוניות", מסבירה ד"ר פארן.

חיסון נגד קורונה לילדים

אשתו של לוטן, נוי אליאסי, בת 35, מוסיפה ספקות משלה: "מה אם תופעות הלוואי בילדים יהיו מוגברות כי הגוף שלהם קטן משלנו?".

ד"ר פארן שוב מרגיעה ואומרת כי החיסון לילדים לא ניתן סתם כך, אלא אחרי מחקר רציני שנעשה ב–3,000 ילדים על ידי חברת פייזר, כשלמעלה מ-2,000 מתוכם קיבלו את החיסון וכ-1,000 קיבלו פלצבו. "עקבו אחרי הילדים האלה ואחרי תופעות הלוואי חודשיים אחרי החיסון, והמסקנה היתה שהוא בטוח. ההחלטה על מתן החיסון התקבלה אחרי התעמקות וניתוח של סיכון מול תועלת".

מה הם בכל בכל זאת הסיכונים?

"אנחנו יודעים כבר שיכול להופיע אחרי החיסון כאב מקומי, נפיחות וגם חום שעובר תוך זמן קצר. אלו תופעות שחולפות. תופעת הלוואי היחידה שעוררה דאגה היא דלקת שריר הלב, מיוקרדיטיס, שהופיעה באנשים בצעירים, בעיקר בנים, בשנות העשרה. נעשו עבודות משמעותיות בעניין הזה, כולל שתי עבודות גדולות בארץ – של פרופ' דרור מבורך מהדסה ושל שירותי בריאות כללית, כיוון שאנחנו היינו החלוצים של החיסונים. העבודות אספו את המקרים וניתחו אותם.

"מדובר בתופעה לא שכיחה, של אחת לכמה אלפי מנות חיסון, והמקרים האלה ברובם היו קלים ואפילו לא הצריכו טיפול תרופתי ולא השאירו נזק לשריר הלב. יתרה מזאת, בעבודה של קופת חולים כללית, הראו שמיוקרדיטיס שכיח הרבה יותר כסיבוך של קורונה מאשר בעקבות חיסון. במחקר של פייזר, אגב, מתוך 3,000 הנבדקים, לא אותר אף מקרה כזה, אבל זה הגיוני כי התופעה לא שכיחה ומופיעה אחת לאלפי מקרים. בהחלטה על חיסון הילדים לקחו את זה בהחלט בחשבון, אבל כשמשכללים את התועלות הרבות מול תופעת הלוואי הזו, אז ההחלטה היתה שהתועלת של החיסון בילדים גדולה בהרבה מהסיכונים החולפים והנדירים", מסכמת ד"ר פארן.

חיסוני ילדים יכולים למנוע את הגל הבא של הקורונה ולהגן על ילדינו מפני תופעות לוואי ממושכות ומשבשות חיים כמו כאבי ראש, עייפות, אובדן חוש טעם וריח וחולשה מתמשכת, במקרה של הידבקות במחלה. הם גם יכולים למנוע נזקים גדולים ומיידיים יותר. הסיכון כאמור, כמעט אינו קיים. כמו הרוב המכריע של הקהילה הרפואית והמדעית בישראל ובעולם, גם ד"ר פארן ממליצה לחסן את הילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום