שנה חדשה: טיפים לבריאות טובה

(0)
לדרג

מומחי zap doctors נותנים לכם טיפים לרפואה מונעת, תזונה בריאה, פעילות גופנית, בריאות הפה ועור הפנים, וטיפוח היחסים במשפחה. פרויקט מיוחד לשנה בריאה

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

כולנו שואפים לחיים בריאים, מלאים וטובים: לאכול בריא ולהתעמל בקביעות, לא להחמיץ אף ביקורת אצל רופא השיניים או המשפחה וכמובן שלהגיע (ולשמור!) למשקל הרצוי עבורנו זה שיגרום לנו להרגיש יפים ונמרצים וייראה נפלא בתמונת חיינו, בה אנו מחייכים חיוך כובש וחושפים שני טורי שיניים בריאות וצחורות, תוך שאנו מחבקים בסיפוק ובאושר גדול את בן או בת הזוג שלנו, כשלמרגלותינו ילדינו המאושרים והאהובים. הנה - קיבלנו תמונה מושלמת וממוסגרת בזהב, לעיטור תקוותינו הטובות והצחורות מהשנה החדשה שבפתח.

כיצד נוכל, בפועל, לשנות את אורחות חיינו ולחולל שינוי בתזונה, בכושרנו הגופני, ולשפר את בריאותנו? האם השנה החדשה שבפתח תהיה השנה בה נצליח, על אף שגרת ימינו התזזיתית והטרופה, לבסס מערכת יחסים בריאה עם ילדינו ולהפיח חיים וניצוץ של תשוקה באינטימיות החבוטה עם בן או בת זוגנו?

אכן, הדרך ארוכה, אך הצעד המתבקש הראשון יהיה "לעלות על השביל" ולהתחיל לצעוד בו! הנה: קבלו את ידם המושטת של מיטב מומחי zap doctors שזיקקו עבורנו, מניסיונם ומידיעותיהם הרבות, את מיטב הטיפים לבריאות טובה בשנה החדשה.

לאתחל את מערכת העיכול. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לאתחל את מערכת העיכול. אילוסטרציה: שאטרסטוק

רפואה פנימית: מקור רוב המחלות במערכת העיכול

"לרגל השנה החדשה אני ממליץ לכל אחד ואחת לעשות RESET אתחול מחדש, לבריאות שלו/ה כי הרפואה המונעת היא הרפואה הטובה ביותר. הרפואה הקונבנציונלית אינה יודעת לרפא מחלות, אלא רק לטפל בסימפטומים. אורח חיים בריא הכולל אכילה נכונה, באופן הנכון ופעילות גופנית הוא המפתח לבריאות טובה וזה עובד!" אומר בנחרצות ד"ר יוסף דיין, מומחה לרפואה פנימית, ומסביר: "עודף משקל, חוסר פעילות גופנית וחלק מהמזון המעובד שאנו צורכים, מסוכנים לבריאות לא פחות מעישון סיגריות".

1. מחקרית וגם על פי הרמב"ם מקור רוב המחלות הוא במערכת העיכול: יש לאכול 3-4 ארוחות ביום הכוללות גם חלבון, לא לנשנש בין הארוחות, לאכול בישיבה ליד שולחן, ללעוס היטב ולהימנע משתייה בזמן הארוחה.

2. חשוב להימנע מאכילה לילית מאוחרת. אכילה לאחר השעה 20:30 בערב, פוגעת מאוד באיכות השינה ומזיקה לבריאות.

3. יש לקבל החלטה להיות פעילים גופנית ולהתחייב לביצוע פעילות גופנית יזומה כגון הליכה בת חצי שעה, כהתחלה. כמו כן, לבצע בכל הזדמנות פעולות יומיומיות שונות ברגל.

4. שתו רק מים והרבה. 6-8 כוסות מים ביום יספיקו בהחלט. יש לוותר באופן מוחלט על שתיית מיצים, שתייה ממותקת או דיאט אחרת.

5. גשו פעם בשנה לרופא המשפחה ובצעו בדיקות דם (תפקודי כבד, כליות וספירת דם). במקרה של מחלות סרטן במשפחה יש להקפיד על ביצוע בדיקות שנתיות מתאימות החל מגיל 30.על גברים מגיל 50 להקפיד לבדוק מדי שנה סמנים של סרטן.

חשוב לדעת: 70% מהקשישים המאושפזים סובלים ממצב תת תזונה. לתת התזונה גורמים רבים הקשורים, בין היתר, לחוסר תיאבון ולדכדוך ולבעיות ספיגה הקשורות בתרופות הרבות אותם נוטלים הקשישים לטיפול במחלותיהם.

שתפו את הילדים בתפריט המשפחתי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שתפו את הילדים בתפריט המשפחתי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תזונה בריאה: לשמש דוגמה אישית לילדים

תזונה בריאה, הכוללת את כל בני הבית, שיתוף הילדים, הימנעות מאיסורים ושימת דגש על מתן דוגמה אישית, הם העקרונות המובילים בהם מאמינה עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית מהמרכז לטיפול בסוכרת DMC. הקפדה על מספר כללים תתרום לכל בני המשפחה לאכול בריא, להימנע מהשמנה ובמקרה הצורך גם לרדת במשקל:

1. יש חשיבות רבה לארוחת בוקר קטנה עוד בבית, טרם היציאה לעבודה ולמסגרות הכוללת, למשל, פרוסת לחם עם ממרח בריא, מאפינס גזר או בננה העשויים מקמח מלא, יוגורט טבעי עם חתיכות פרי או בננה לדרך. ארוחת הבוקר תורמת לקשב וריכוז אופטימליים של הילדים וחיונית גם לירידה במשקל אצל ילדים ומבוגרים כאחד. זכרו: לא מומלץ לפתוח את הבוקר עם מאכל מתוק כמו עוגייה או קורנפלקס מתוק.

2. שתפו את הילדים בקביעת התפריט המשפחתי - הכינו איתם מראש טבלה שבועית ובה תכנית שבועית לארוחת הבוקר, לכריכים לגן או לבית הספר, לארוחת הצהריים (כאשר רלוונטי) ולארוחת הערב. נסו כמובן לנתב את הבחירות לבריאות יותר על ידי שילוב ירקות, פירות, לחם מלא ועוד.

3. מרגע לידתם תינוקות מחקים את הוריהם. שמשו דוגמה אישית בכל הנוגע לאכילה נכונה ומסודרת ופעילות גופנית. הדבר חיוני במיוחד כאשר רוצים לסייע לילד בעודף משקל להפחית ממשקלו. במקרה כזה, כל שינוי בתזונתו צריך להיות בתזונתה של המשפחה כולה. זכרו את הפתגם נאה דורש, נאה מקיים.

4. אל תמנעו מילדיכם ממתקים ונשנושים. הגדירו את המינון והכמות של ממתקים אותם ניתן לאכול בביתכם. מומלץ לאפשר לילדים פעם ביום לאכול מנת צ'ופר קטנה כמו כוס חד פעמית מלאה בחטיף, שורת שוקולד מריר או ארטיק טבעי על בסיס פרי וכדומה. ואם חשקה נפשכם בנשנוש כדאי שיהיה בריא: שיפודי פירות, שייק פירות או צלחת פירות אטרקטיבית וצבעונית.

5. לשתייה בכמות מספקת: עקבו אחר צבע השתן ואם אתם שוכחים לשתות, שימו בקבוק מים גדול על השולחן בעבודה, ובבית הכינו קנקני שתייה עם עשבי תיבול (לימונית, לואיזה). הצמידו לכל ארוחה שאתם אוכלים 2 כוסות מים לפני ואחרי האוכל.

חשוב לדעת: הסיכוי של ילד בעודף משקל בגילאי 6-10 להיות מבוגר שמן הוא כ-70%. ככל שמספר שנות ההשמנה עולה, כך עולה בהתאמה הסיכון להשמנה בגיל המבוגר.

דלגו! אילוסטרציה: שאטרסטוק
דלגו! אילוסטרציה: שאטרסטוק

פעילות גופנית: להגדיר לעצמנו את המטרות

אז החלטנו השנה לדאוג לעצמנו ולשפר את כושרנו. לתהייה היכן מומלץ להתאמן בחדר כושר או בחוץ, עונה אורי לאוגומר, מאמן כושר אישי ומנהל פורום אימון, כושר גופני ותזונה ב-zap doctors כי "התשובה תלויה בכם ובתקציבכם. לחדר כושר יתרון גדול בזכות מגוון הפעילויות הרבות שהוא מציע, אך אם התקציב מוגבל ניתן לבצע פעילויות כגון הליכה בחוץ ואימוני כוח בבית ויש אפילו חדרי כושר "מקוונים" באינטרנט.

להלן מספר טיפים כיצד לעשות זאת:

1. התחילו מעט ולאט. מתאמנים רבים המתחילים תכנית אימון חדשה, מתחילים מהר מדי והרבה מדי. הסוד הוא להתחיל בהדרגה ולבנות נכון את המשך תכנית האימון. כניסה הדרגתית נכונה יותר לגוף, מפחיתה סכנת פציעות ושומרת על מוטיבציה גבוהה יותר להמשך אימונים.

2. הגדירו לוחות זמנים ריאליים: אנו חיים בתקופה בה לוח הזמנים צפוף, לפיכך חשוב שאימוני הכושר יכנסו ללוח הזמנים ביחד עם שאר המשימות ובצורה ריאלית. למרבית האנשים 2-3 אימונים בשבוע הם יעד ריאלי ולכן חשוב להגדיר במדויק את הימים והשעות.

3. נכנסתם לתקופה לחוצה בעבודה, קצרים בזמן? שלבו פעילות אירובית וכוח באימון אחד. לדוגמה: שלבו תרגיל מכרע ולאחריו ניתורים בדלגית, שכיבת שמיכה וריצה במקום. בצורה זו ניתן גם לשמר מסת שריר, לשרוף שומן , לשפר את הכושר ואת חילוף חומרים.

4. העלו את איכות הפעילות באמצעות אימון אינטרוולים המשלב עצימות אימון משתנה. למשל: דקה הליכה ולאחר מכן 30 שניות ריצה, כאשר זמני הריצה או ההליכה משתנים בהתאם לרמת הכושר. זכרו כי גם פעילות אירובית קצרה עשויה לשפר את כושרכם ואת בריאותכם.

5. לאלו המתאמנים בתכנית אימון קבועה: לפני החגים מומלץ להעלות את עצימות האימון בימים של לפני החג, מעבר לעצימות הרגילה. העלאת העצימות תגרום להוצאה קלורית גבוהה יותר ותצריך מנוחה ארוכה יותר, אותה תקבלו בחג.

חשוב לדעת: אנשים שאינם פעילים גופנית מאבדים בין 3% ל 8% מסת שריר בעשור, תהליך זה מלווה בפחיתה בחילוף החומרים.

שימרו על שיניים טבעיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שימרו על שיניים טבעיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

רפואת שיניים: לשמור בכל מחיר על השיניים הטבעיות

"כיום תעשיית השתלים הדנטליים כה משגשגת כך שאנשים נוטים לוותר בקלות על שיניים טבעיות לטובת שתל, ובכך להימנע מטיפולים משמרים מורכבים דוגמת טיפול שורש וזו טעות גדולה" אומר ד"ר איתן בלומר, מומחה לרפואת שיניים. חשוב לשמור על השיניים הטבעיות בכל מחיר ולהגן בכך על בריאות החניכיים ומסת העצם. כדאי לחנך לשמירה על בריאות השיניים כבר מהילדות המוקדמת. הנה הטיפים שלו לבריאות השיניים:

1. לא למהר לוותר על שיניים טבעיות ולהחליפן בשתלים דנטליים, משום שבכל הנוגע לשתלים אלו עדיין רב הנסתר על הגלוי. מנגנוני ההגנה של השיניים הטבעיות ותרומתן לבריאות החניכיים טובה יותר מאלו של השתלים.

2. הלבנות שיניים אינן פוגעות בחוזק השן ובהחלט תורמות לחיזוק ההערכה העצמית. חשוב לבצע הלבנת שיניים בעזרת תכשירים המכילים פלואוריד.

3. ביקורת וצילומים תקופתיים, אחת לחצי שנה, של כל בני המשפחה חיוניים לאיתור מוקדי עששת, מחלות חניכיים ונגעים טרום ממאירים.

4. חשוב להימנע ממוצרי מזון הנדבקים לשיניים ומשתייה חמוצה הממותקת בסוכר. השילוב של חמוץ ומתוק הרסני ומזיק ביותר לשכבת האימייל המגינה על השן.

5. בססו בין ילדכם לרופא השיניים יחסי אמון וקרבה החל מן בקיעת השן הראשונה. חשוב לבקר במרפאה לבדיקה וכן לקבלת הדרכה לצחצוח שיניים נכון בכדי למנוע חרדה דנטלית.

חשוב לדעת: שכיחות מחלת העששת בגילאי 12-19 כ-59% ובגילאי 6-11 כ-25%, למרות היותה מחלה הניתנת למניעה!

קרם הגנה, לא רק בקיץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק
קרם הגנה, לא רק בקיץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק

רפואת עור: קרם הגנה בכל יציאה מהבית

גם בסוף הקיץ כשהסתיו כבר בפתח, חשוב להזכיר את נזקי השמש. "מחקר שנערך באמסטרדם מצא כי גם במזג אוויר מעונן וסגרירי 70% מקרינת השמש מצליחה לחדור את שכבת העננים". אומרת ד"ר בתיה דוידוביץ, מומחית לרפואת עור ומין, ומוסיפה כי: "חשוב לדעת שגם בזמן נסיעה ברכב, באוטובוס או בנסיעה ברכבת אנו חשופים לקרינת ה-UVA של השמש החודרת את השמשות. קרינה זו אינה בטוחה כלל וכלל, מעודדת את הזדקנות העור ובאופן לא ישיר גם לסרטן העור"

1. צמצמו ככל שתוכלו חשיפה ממושכת לשמש והימנעו מביצוע פעולות בשמש שאינן חיוניות. הסתפקו בחשיפה לשמש באופן מצומצם ומבוקר בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים.

2. מומלץ למרוח קרם הגנה בעל מקדם 30-50 לפני כל יציאה מהבית, גם בנסיעה לעבודה, ולא רק בקיץ לפני יציאה לים או לבריכה. חשוב לחדש את המריחה מדי 3 שעות גם כשעובדים במשרד לעידוד יעילות ההגנה שלו.

3. מומלץ פעם בשנה להגיע אל רופא העור לצורך סקירה כללית של נקודות החן.

4. למניעת הזדקנות העור, פיגמנטציה ואף סרטן העור מומלץ לגברים ולנשים החל מגיל 40 למרוח מדי ערב רטינואידים שהם נגזרת של ויטמין A. יש לבקש מרשם מרופא העור משום שהריכוז הנמצא ברוב סוגי קרם הלחות הוא מזערי ביותר.

5. הקפידו למרוח על העור תכשירים המיוצרים על ידי חברות גדולות ומוכרות בלבד זה מבטיח כי נערכו לתכשיר בדיקות מעבדה ראויות וכן ודאו כי לתכשיר אישור משרד הבריאות. הימנעו מקרמים הנרקחים על ידי קוסמטיקאיות וחברות עלומות.

חשוב לדעת: סרטן העור מסוג תאי הבסיס (בזליומה) הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב האדם הלבן. רק בארה"ב מדווחים מעל 1,000,000 חולים.

שחקו עם הילדים. אילוסטרציה: שאטסרסטוק
שחקו עם הילדים. אילוסטרציה: שאטסרסטוק

יחסי הורים וילדים: שחקו עם הילדים

בעידן בו אנו ממהרים לפתור את הבעיות לילדינו ומתלוננים על אובדנה של הסמכות ההורית ובהתאם, מתמודדים, לא פעם, עם תחושות תסכול וחוסר אונים בהתמודדות עם ילדנו ובעיותיהם פנינו לירדן פרידון ברשף, פסיכולוגית ילדים, מבוגרים ומדריכת הורים מוסמכת ומנהלת פורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר ב-zap doctors לקבל מספר טיפים לביסוס מערכת יחסי הורה-ילד תקינה ובריאה:

1. כאשר ילדיכם משתפים אתכם בדבר מה, לפני שאתם ממהרים להגיב: לייעץ, לפרש או לפתור להם את הבעיה עצרו, קחו נשימה עמוקה והקשיבו ברגישות. הטו אוזן לצורך או לרגש העמוק שקיים מתחת לסיפור שסופר ופשוט תהיו איתם שם, במקום בו הם נמצאים, בלי עצות ובלי פתרונות. אתם תופתעו לגלות שדווקא בדרך הזו הפתרונות יתגלו בדרך טבעית יותר.

2. כאשר ילדכם עובר על החוקים, לפני שאתם ממהרים לשפוט אותם, להתאכזב מהם ולהעניש אותם, קיימו עימם שיחה שמטרתה לחפש ולהבין את המניע מאחורי מעשיהם, מה נמצא שם מתחת ואיזה צורך עמוק קורא לעזרה. זכרו כי סנקציות ועונשים העומדים בפני עצמם ומנותקים מהבנה מעמיקה של ילדכם באופן הזה, לא יהיו יעילים ולא יחזיקו מעמד לאורך זמן.

3. מובחנות רגשית ביניכם לבין ילדכם תגביר את המוטיבציה של ילדכם לשתף אתכם בעולמם הפנימי ולהיעזר בכם. פתחו מודעות להיכן אתם כהורים נגמרים והיכן הילדים כישות עצמאית מתחילים. לצורך כך אפשר להתחיל בלשאול את עצמכם כיצד אני מרגיש נוכח האירוע, ולאחר מכן פנו לילדכם ונסו לברר איתם מהי החוויה הרגשית שלהם. השוו בין השניים ולאחר מכן בררו מהו האופן הייחודי בו ילדכם זקוק לכם.

4. נסו לייצר זמן בתוך לוח הזמנים היומי בו תהיו פנויים להיות עם ילדכם באופן מלא ונוכח, גם אם זה רק לחצי שעה ביום. זמן כזה יקדם את הקשר החיובי בינכם, ויאפשר לכם להכיר את ילדיכם יותר מקרוב.

5. שחקו עם ילדיכם! המשחק המשותף חשוב מאין כמוהו לגדילה ולהתפתחות הרגשית והקוגניטיבית התקינה של ילדכם. באמצעות משחק הילד חוקר ולומד על העולם, ובהמשך לומד דרכו על יחסים ותקשורת טובה עם האחר. משחק נעים עם ילדכם יכול גם לאוורר אתכם ההורים לאחר יום עבודה עמוס, ובעיקר יתרום להתפתחות התקינה של ילדכם ולבניית קשר חזק ויחס אוהב בינכם תוך כיף והנאה הדדית.

חשוב לדעת: חוסר מובחנות רגשית בין הורים לילדים הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר המנבאים קשיים בקשר בין ילדים והורים בגילאי הילדות המאוחרת ובגיל ההתבגרות.

כתבו אחד לשני פתקים חמודים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כתבו אחד לשני פתקים חמודים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

זוגיות: כמה דקות ביום יעשו את ההבדל

האומנם כמה דקות בודדות ביום, עשרות דקות שבועיות, יכולות לעשות את ההבדל בין זוגיות שגרתית ומשמימה לבין זוגיות רעננה ותוססת? לטענתה של אולי לוי - מגשרת ומאמנת בכירה אישית וזוגית תשומת לב, חיוך, פתק קטן ומבטיח והתחשבות הדדית עם הרבה כבוד זה לזו, יכולים לשפר פלאים את מערכת היחסים הזוגית שלנו נוכח העובדה שבקרב זוגות נשואים המגדלים ילדים, עיקר התקשורת היא חילופי אינפורמציה הקשורים לעבודה ולגידול הילדים.

1.זה עתה התעוררתם. בוקר טוב, קחו אוויר, הביטו הצידה לאדם שישן לצדכם כל הלילה. העניקו לו חיוך של בוקר, חיבוק, נשיקה ואחלו לשניכם יום מהנה. תוכלו גם להכין פתק נחמד עליו תרשמו :"הערב אני מתכנן/ת לנו הפתעה נעימה".

2. הגעתם הביתה לאחר יום מתיש ולעיתים אף מתסכל. כבר בדרככם הביתה נסו לעשות את הסוויץ' ולהשאיר את העבודה מחוץ לבית. נכנסתם? חייכו, העניקו לבן או לבת הזוג נשיקה והביעו התעניינות הדדית.

3. ובנוסף: את - השתדלי לא להתנפל עליו עם מגוון בעיות ובקשות, זה יכול קצת לחכות. אתה - נסה "לשכוח" את תלאות היום, או ספר עליהם בקיצור ואם אפשר, גם בבדיחות הדעת.

4. הפכו את התלונה שלכם לבן/בת הזוג לבקשה. כשאנחנו מתלוננים אנחנו גורמים לצד השני להתגונן ולתרץ ולהדוף את התלונה. ברגע שאנחנו מבקשים - אנחנו מאפשרים לצד השני להיפתח, להקשיב ולשתף פעולה.

5. אל תחששו להתווכח, ויכוח אינו דבר רע. השאלה אינה האם אתם מתווכחים? אלא כיצד אתם מתווכחים! הוויכוח מקדם - כאשר ישנו רצון כנה ואמתי להבין ולהגיע לפתרון שיהיה מקובל על שני בני הזוג. הוויכוח חוסם - כאשר הוא מלווה בפגיעה וברצון להנמיך את בן הזוג בכדי להרגיש טוב יותר.

חשוב לדעת: לפי הלמ"ס שיעור הגירושין הכולל בישראל נע הוא כ-27% מכלל הזוגות הנשואים, בהשוואה ל-35% במדינות האיחוד האירופי.

לסיכום, בריאות טובה דורשת השקעה, אך בעיקר מודעות והתארגנות. חגי תשרי המבשרים את בוא הסתיו הם זמן מצוין להתכנסות ולתכנון ההשקעה בבריאותנו הגופנית והנפשית כאחת אל תוותרו. אומנם, הימים המתקצרים והמשימות מתארכות, אך אין ספק שגיוסה של מחויבות עמוקה שלנו ושל כל בני המשפחה בצירוף דגש על ניהול זמן (!) יעיל יסייעו לנו ל"אתחל מחדש" את בריאותנו בתזונה, בפעילות גופנית, בבדיקות תקופתיות ובשיפור מערכות יחסינו הקרובות והמשמעותיות ביותר למען בריאות מצוינת בשנה החדשה.

שנת בריאות טובה ומתוקה מ-zap doctors

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום