אין כמו אוויר לנשימה

(9)
לדרג
תוכן מקודם

ד"ר דיצה גרוס, המטפלת בבעיות נשימה ומספקת ייעוץ גמילה מהנשמה ושיקום נשימתי בבית חולים או בבית, פיתחה שיטה ייחודית לחיזוק שרירי הנשימה המאפשרת להתמודד עם קושי נשימתי. על הצלחת השיטה, בכתבה הבאה

רופאה למחלות ריאה
077-2310125 (מספר מקשר)

קצב נשימה תקין למבוגר במנוחה הוא 12-20 נשימות לדקה. מצב שבו ישנו עומס מוגבר על הריאות, או היחלשות של שרירי הנשימה, יכול להשפיע על מספר הנשימות, קצב הנשימה ונפח הריאות, וכתוצאה מכך להוביל לירידה ברמת החמצן המסופקת לגוף על ידי הריאות. מצב זה נוצר כתוצאה ממחלות ויראליות או מחלות ריאה כרוניות, אסטמה, COPD, מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, דלקת ריאות, אי ספיקת לב, לחץ ומתח, מצבים הפוגעים בפעילות הלב והמוח, וכל דבר שעלול ליצור עומס על שרירי הנשימה ולגרום להתעייפותם. גם מחלות ניוון שרירים מחלישים את שרירי הנשימה וגורמים לחוסר יכולת להתגבר על קושי נשימתי בתוך הריאות.

כאן נכנס לתמונה שיקום נשימתי, שיכול להתבצע בבית החולים או בבית, ומטרתו לחזק את שרירי הנשימה, להגמיש את הריאות, וכך להקל על המטופל בכל פעם שהוא לוקח אוויר. יכולת זאת מאפשרת צמצום זמן הגמילה מהנשמה והקטנת הנזק שנוצר מההנשמה עצמה. במקרים מסוימים הטיפול אף גורם להצלחה בביטול התלות במכונת ההנשמה באופן מלא או חלקי .

ד"ר דיצה גרוס (PhD), בין הראשונים בעולם שהתחילו לטפל בגישה של שיקום נשימתי פרטני (המדגישה את יכולת שרירי הנשימה להתגבר על קושי), כיהנה עד לפני שלוש שנים כמנהלת היחידה לשיקום נשימתי במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, ולפני כן במשך 15 שנה עבדה בתפקיד דומה בבית החולים הדסה. ד"ר גרוס פיתחה שיטת טיפול ייחודית שזיכתה אותה גם בפרסים בינלאומיים.

ד״ר גרוס מסבירה כיצד שיקום הנשימה והיכולת לנשום נכון חשובים לשיפור איכות החיים של המטופל, ומדוע מומלץ גם לאנשים בריאים לשמר את יכולת שרירי הנשימה באופן קבוע על ידי פעילות גופנית.

תרגילי נשימה

חיזוק השרירים כתנאי מקדים לנשימה נכונה

את הגישה הטיפולית שמציגה אבחון של עייפות שרירי הנשימה כגורם respiratory failure, שלדברי ד״ר גרוס הצליחה היכן שרבים וטובים אחרים נכשלו, פיתחה גרוס עם המנחה שלה, פרופ' פיטר מקלם (Peter Macklem), לאחר שסיימה תואר MePhD ברפואה ניסויית באוניברסיטת מקגיל במונטריאול, קנדה.

״הוכחנו שתרגול של שרירי הנשימה משפר את היכולת, דבר שניתן לאבחן, וכך שרירי הנשימה נעשים יותר חזקים ופחות עייפים. מדובר בשיטת טיפול פורץ דרך שכולל גם תרגול נשימתי שמוכיח את עצמו כבר מעל לשלושה עשורים ומשתדרג לאורך זמן עם ציוד חדיש וטכנולוגיות מתקדמות״, היא מסבירה.

ד"ר גרוס מספרת על חולים שהיו משותקים מהצוואר מטה, ובזכות הטיפול הספציפי בשרירי הנשימה התחילו לתפקד מבלי להתעייף נשימתית, וגם לאכול ולהתנייד בכיסא גלגלים רוב היום. לדבריה, הצלחת הטיפול תלויה בהתאמה אישית לחולה, והיא מדגישה את חשיבות הייעוץ ושיתוף המטופל, סביבתו והצוות הרפואי לאורך כל הדרך.

״בלי שרירים אין נשימה, וחיזוקם יכול לסייע לחולה להתגבר טוב יותר על מצבים מורכבים וקשים. כדי לזכות בשיתוף פעולה מצד המטופל", היא אומרת, "חשוב שהוא יבין מהי הבעיה ומה צריך לעשות כדי לעזור לעצמו. כך הוא יעשה עבודה הרבה יותר טובה מאשר קבלת הוראות בלבד. זאת, בנוסף להדרכת בני משפחתו, הסביבה הקרובה, והרופאים/ות שגם אחראים/ות למתן התרופות שלו וקובעים אילו מהן ייטול״.

מה כולל תהליך הייעוץ והליווי שאת מציעה?

״בשלב הראשון אני נפגשת עם החולה ובודקת את יכולותיו ואת מצבו הבריאותי, כולל את פעילות מכונת ההנשמה. זאת, בנוסף לסקירת התיק הרפואי ושיחה עם הרופא/ה ועם המשפחה. לאחר מכן אני בונה תכנית אישית המציעה טיפול מותאם באופן פרסונלי. כשהחולה מגיע ליכולת מספקת, הוא מתבקש לבצע תרגילים בעזרת מכשיר/ים שפותחו בעשור האחרון, המסייעים לחיזוק שרירי הנשימה. חשוב מאוד לאפשר לחולה שימוש במכשיר תרגול פשוט ונוח לשימוש כדי שיעזור לו להתמיד ולא ירתיע אותו וימנע ממנו לבצע את הטיפול והתרגול מדי יום״.

האם יישום התכנית מתבצע בבית החולים או בבית?

״ניתן לקבל את הטיפול בבית החולים וגם במסגרת אשפוז ביתי שמקובל היום מאוד. הטיפול ניתן בשיתוף עם קופות החולים גם לחולים מונשמים, במידה שהם יציבים לפי הערכת הרופא/ה המטפל/ת. חשוב לי לציין שגם שיקום נשימתי פרטני בסביבתו הטבעית של החולה נעשה תמיד בשיתוף פעולה עם הצוות הרפואי וסביבתו של המטופל, שמקבלים גם הם כאמור הדרכה וליווי צמוד".

דוגמא לכך הוא חולה (ניוון שרירים) שד"ר גרוס טיפלה בו בביתו. החולה הצליח להיעזר פחות ופחות במכונת ההנשמה וזכה לאיכות חיים מקסימלית, כולל התניידות עם כיסא גלגלים גם מחוץ לבית. כאן חשוב לה להדגיש את המימד הנפשי וחשיבות המעטפת הרגשית, שיכולים גם הם להיטיב עם הטיפול והמטופל.

פעילות גופנית, נשימה

״יש לציין גם כי השיקום הנשימתי, בין אם בבית או בבית החולים, כולל מספר אלמנטים חשובים נוספים שכדאי להביא בחשבון", מסבירה ד"ר גרוס. "החל מפיזיותרפיה נשימתית ועד שמירה על תזונה נכונה, במיוחד עבור חולים המתקשים גם לאכול ועקב כך יורדים במשקל. ככלל, כל דבר שיכול לעזור לחולה לרצות להשתפר ולעודד אותו לתרגל ולהצליח, חשוב שיהפוך לחלק מסביבתו, וזה כולל גם כל דבר שמפריע לו באופן אישי ומעורר את תשומת לב המטפלים״.

לסיכום מבקשת ד״ר גרוס להסב את תשומת ליבם גם של האנשים בריאים לחשיבות תרגילי הנשימה כדרך קבע, עם דגש על ביצוע פעילות גופנית: ״הליכה, ריצה או כל פעילות אירובית המתבצעת כמה פעמים בשבוע, משפיעה לטובה על פעילות שרירי הנשימה וכך מאפשרת העברת חמצן לאיברים השונים בגוף״.

ליצירת קשר: [email protected]

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום