טיפולי פוריות – הדרך ההוליסטית ופורצת הדרך

(0)
לדרג

טיפולי פוריות מהווים אתגר פיזי ורגשי לא פשוט למטופלות ומלווים בקשיים רגשיים וחברתיים וכן באתגרים בתוך הזוגיות והמשפחה. עם זאת, ככל שאישה רגועה יותר, סיכויי ההצלחה שלה להיכנס להריון גוברים. שיטת טיפול חדשה משלבת את הפן הרגשי ואת זה הרפואי ותומכת בזוגות לאורך כל הדרך המתישה עד להגשמת החלום -הריון בריא ונטול לחצים

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

טיפולי פוריות, ובפרט ממושכים, מהווים אתגר פיזי ורגשי לא פשוט למטופלות. הם מלווים בתסכולים, במצבי רוח, בקשיים רגשיים וחברתיים ולעתים גם באתגרים בתוך הזוגיות והמשפחה. כדי לשפר את סיכויי הכניסה להריון בקרב נשים שמתקשות להרות באופן טבעי, עוברות הנשים בכל חודש סדרה של התערבויות רפואיות, תרופתיות ואפילו כירורגיות.

מדובר בתהליך קשה ומורכב מכל הבחינות וכדי שהוא יצליח, מתברר שכדאי ללוות אותו בטיפול תומך, רגשי והוליסטי, הכולל התייחסות לכל זוויות ההתמודדות. בארץ, מקדמת את שיטת הטיפול הזו, מרפאתו של ד"ר משה רויבורט לגניקולוגיה ופריון שנמצאת במרכז הרפואי עדן שבפתח תקווה.

את התהליך העדין מנהל ד"ר משה רויבורט, מומחה לגניקולוגיה ופריון, חבר הוועד של האיגוד הישראלי ליילוד וגניקולוגיה, רופא בכיר ביחידה לפוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי רבין, יחד עם זוגתו דפנה זהבי, MA בייעוץ חינוכי, מאמנת הוליסטית ומומחית באימון וליווי מטופלי פוריות.

מה עומד בבסיס הרעיון?

דפנה זהבי מספרת שד"ר רויבורט זיהה את הצורך בגורם מקצועי שמטפל גם בפן הרגשי בקרב המטופלות והמטופלים שלו. "טיפולי הפוריות הם לא פשוטים מבחינה רגשית והקשיים מציפים בזוויות רבות. אם יש בן זוג – יכול להיווצר שם קושי על רקע המתח שבתהליך. אם אין בן או בת זוג, התהליך מגביר את תחושת הבדידות. פעמים רבות מטופלות שלי מעלות את הנושא של ההתמודדות החברתית – 'כולן בהריון ורק אני לא'. גם ההחלטה אם לספר במקום העבודה על התהליך או לא ומה תהיה המשמעות של זה מבחינת המשך התעסוקה מגבירה מתח.

ה"משפחות, שמאוד מנסות לעזור אבל לפעמים מכאיבות, לא תמיד מקלות על התהליך. ההיבטים הרגשיים מאד מגוונים ומלווים בעליות ובמורדות שקשורות לטיפול ההורמונלי לצד התמודדות עם הכישלון במידה ואין קליטה של הריון כיוון שמעבר לרצון ללדת, זה 'יושב' גם על כשלונות והצלחות אחרים בחיים וזהו רובד מורכב לחלק גדול מהמטופלות. חשוב לזכור, שיש גם התמודדות כלכלית בזמן התהליך – הטיפולים והתרופות עולים כסף, היעדרות מהעבודה אמנם מותרת בחוק, לעתים נשים בטיפולי פוריות זקוקות ליותר ימי חופש מהמותר,  אך לא כל מקום עבודה מקפיד לשלם".

חשיבות התמיכה הרגשית

ד"ר רויבורט מציין שיש מחקרים לא מעטים שתומכים בתזה שכשאישה במצב רגשי רגוע יותר, סיכויי ההצלחה שלה להיכנס להריון גוברים. "כשיש מצב רגשי של סטרס גבוה, יכולה להיות השפעה שלילית על הסיכויים בכל הרמות: על איזונים הורמונליים, על תפקוד של תאים בגוף, כולל הפרעות ביוץ ואפילו ליצור מצב שהרחם עלול לפתח דלקתיות שמקשה בכניסה להריון".

טיפולי פוריות. אתגר רגשי ופיזי

זהבי מוסיפה כי חשוב לזהות את הגישה הנכונה להתמודדות עם לחץ. "כל אחת ואפיוני האישיות שלה. לאחת תעזור מדיטציה, לשנייה ספורט ולשלישית – הישאבות אל העבודה. אין כאן נוסחה קבועה אבל כשיש מצב רגשי של סטרס גבוה, חשוב לזהות את זה ולהשקיט את הסערה".

הצלחת השילוב הרפואי והרגשי

לא חסרים סיפורים שמעידים על ההצלחה הגדולה של השילוב בין טיפולי הפוריות הפיזיים לליווי הרגשי. באחד המקרים, הליווי ההדוק של זהבי העלה בעיה דווקא אצל בן הזוג של המטופלת ובעקבות שינוי תזונתי קטן שביצע, היא נקלטה להריון באופן טבעי. "היא היתה כבר עם מרשמים לטיפולי IVF והיום יש להם ילדה קטנה. הם קיבלו עידוד, תמיכה והנחיה והקשיבו", מספרת זהבי.

במקרה אחר, ד"ר רויבורט זיהה כי מטופלת עם מחלת קרוהן שלא הצליחה במשך שלוש שנים להיכנס להריון סובלת מבעיית קרישה שבגינה גם אם היתה נקלטת, ההריון לא היה מחזיק. הוא התעקש על בירור המטולוגי ובליווי צמוד של למעלה משנה, היא נכנסה להריון. "הייאוש אחרי שלוש שנים של טיפולים ללא הצלחה הוא גדול ומתיש, אבל גם היא האמינה והלכה בדרך שהתווינו לה", אומרת זהבי.

כיצד מתבצע ההליך במרפאה

ד"ר רויבורט אומר כי זהבי בוחנת את הרבדים הרגשיים ויודעת לזהות ולנתח את החסמים והקשיים שפשוט מונעים מהמטופלות להצליח בתהליך. "היא יודעת לכוון אותן למחשבה חיובית ולשינוי בתהליכים הפנימיים, כולל התפישות והאמונות כדי שבסופו של דבר המטופלת תצליח".

זהבי מציינת שיש שתי רמות לליווי. ברמה הבסיסית היא מלווה את המטופלות באופן השוטף והיומיומי. היא נפגשת איתן במרפאה, מתווכת עבורן את ד"ר רויבורט ובמידה שהוא לא נמצא או עסוק, "אני מעבירה לו תוצאות, הוא מסביר ואני מעבירה את התשובות למטופלת. אלו יכולות להיות תשובות גם על פעולות ספציפיות כמו זריקות או תרופות, תוצאות של בדיקות שהן רוצות לפענח, תכנית טיפול שהן מבקשות להעמיק בהן ולהבין. כל ההתעסקויות האלו, של המתנה לרופא וקבלת תשובות והסברים מקשות על המטופלות כשאין להן מענה", היא אומרת.

לא פעם מסייעת זהבי גם בקשר עם גורמים מחוץ למרפאה כמו בקופות החולים למשל ועוזרת בטיפול הביורוקרטי ובכך מפחיתה לחץ. "אנחנו גם מנחים את המטופלות כיצד לפנות כדי לקבל עזרה מהסביבה ולווסת תגובות שיוצרות אנטגוניזם".

כל מטופלת תקבל את היחס הזה מזהבי, ללא שום קריטריון או תנאי מוקדם. "ברמה השנייה, יש מטופלות שמבקשות להיכנס לרמת ליווי פרטנית ועמוקה יותר ואז אני מלווה אותן באופן צמוד, דרך זיהוי הקשיים הספציפיים". לפעמים זהבי לא מהססת ומפנה לגורמים חיצוניים. "לעתים מטופלת נזקקת לתמיכה תרופתית רגשית שמותאמת לתהליך הזה וצריך להפנות אותה לפסיכיאטר. לעתים ישנן בעיות תזונה, עודף משקל או סוכרת שמקשים על ההצלחה ולאחר תהליך ראשוני אני מבינה שכדאי לטפל בזה על ידי מומחה רלוונטי".

"מתוך המוקשים נבנית תכנית עבודה שמותאמת למטופלת הספציפית ולצרכיה ואנחנו צועדים איתה עד לאן שצריך", היא מספרת, ואכן, בפידבקים ומכתבי ההערכה שמגיעים למרפאה של ד"ר רויבורט חוזר על עצמו משפט אחד: "לא יודעת איך הייתי עוברת את התהליך הזה בלי דפנה".

הסבל הכרוך בטיפולי פוריות הוא רב. התסכול, הקושי הפיזי, הרגשי והחברתי מתיש וטראומטי. שילוב של טיפול רפואי יחד עם תמיכה וליווי רגשיים המתבצעים במקביל ואינם מאריכים את ההליך אלא פשוט מורידים את הלחץ ומובילים את המטופלת אל הגשמת חלומה. עכשיו, זה פשוט יותר. עכשיו, יש לכן כבר כתובת ברורה.

במרפאה של ד"ר רויבורט תוכלי לקבל מענה מקיף ויסודי המתייחס לכלל השאלות, הקשיים וההיבטים של התהליך. את הכל תוכלי למצוא כאן 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום