פיברומיאלגיה: האם אפשר ליהנות מחיי מין?

(0)
לדרג

מחלת פיברומיאלגיה גורמת לכאב מפושט בכל הגוף והיא כרוכה בתופעות גופניות ונפשיות שונות. למרות הסברה לפיה החולים במחלה אינם יכולים ליהנות מחיי מין פעילים ומהנים, שוחחנו עם מטפלת מינית שהעבירה מסר מעודד: "זה בהחלט אפשרי!". כתבה מיוחדת לרגל יום המודעות למחלה (12.5)

מאת: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

מחלת הפיברומיאלגיה (דאבת השרירים), התוקפת כ 3-4 אחוזים מהאוכלוסייה, כרוכה בכאבים מפושטים בכל הגוף ומלווה בתסמינים נוספים, כגון: כאבי שרירים, עייפות כרונית, בעיות שינה, בעיות בתכיפות במתן שתן ועוד. למעשה, חולים המתמודדים עם המחלה נוטים לעיתים להגדירה כ"שפעת שאינה חולפת".

לעיתים קרובות, הפגיעה הגופנית מלווה בתחושות דכאון וחרדה, אשר באופן טבעי פוגעות גם בחשק המיני. בנוסף, חלק מהחולים נעזרים בתרופות שונות, ביניהן גם בתרופות אנטי דיכאוניות, שנטילתן עלולה להשפיע לרעה על החשק המיני.

גם הנוקשות השרירית האופיינית למחלה, גורמת לעיתים לחולים לסבול מקשיים פיזיים, המונעים מהם לבצע תנוחות שונות, או לחלופין גורמים לכאבים במהלך קיום יחסי המין.

לרגל יום המודעות למחלה (12.5) פנינו אל אפרת מנור, מטפלת מינית מוסמכת, על מנת לנסות ולענות על השאלה – כיצד חולים בפיברומיאלגיה יכולים לשמר את היחסים האינטימיים עם בני זוגם, ואפילו ליהנות מיחסי מין טובים ומספקים, למרות מצבם המורכב.

מטפל מיני מוסמך יוכל לסייע לכם "להגדיר" מחדש את מערכת היחסים המינית. צילום: שאטרסטוק

לפני שניגש לטיפים המעשיים, מנור מציינת כי למרות הסברה שחולים במחלה צריכים להימנע מקיום יחסי מין, למעשה דווקא שמירה על פעילות מינית היא חיונית עבורם, מאחר שהיא מסייעת להגביר את רמת האנדורפינים בגוף – חומרים טבעיים המסייעים בשיפור ובהרגעת כאב. בנוסף, חשוב שגם בני הזוג שנמצאים במערכת היחסים המינית יבינו את ההשלכות של המחלה: כדאי לזכור שבדומה למחלות כרוניות רבות אחרות, חולים המתמודדים איתה יכולים לחוות ימים טובים יותר וטובים פחות, וכך גם החשק המיני שלהם עשוי להופיע בהתאם. חשוב לתמוך, להבין ולפעול בהתאם.

וכעת, לעצות:

שתפו את הרופא המטפל: הרופא שלכם, הוא כתובת מצוינת אליה כדאי לפנות במקרים של בעיות בתפקוד המיני, או במקרים של חוסר חשק המופיעים על רקע המחלה. מאחר שחלק מהתרופות המיועדות לטיפול במחלת הפיברומיאלגיה לעיתים משפיעות על הליבידו (חשק מיני), ייתכן מאוד ששינוי תרופתי יוכל לסייע בנושא. גם יועץ תרופתי מנוסה, יוכל לסייע בהתאמת הטיפול הנכון וגם בשילוב תרופתי טוב יותר, בעיקר כאשר מדובר באנשים שנוטלים תרופות אחרות במקביל.

 

תאמו פגישה אצל מטפל מיני: מטפל מיני מוסמך יוכל לסייע לכם "להגדיר" מחדש את מערכת היחסים המינית. במהלך הטיפול תוכלו לשמוע על תנוחות חדשות, שאינן כרוכות בכאב או בהגברת עוצמתו, ובעיקר תזכו לאוזן קשבת בעזרתה תוכלו למצוא את הדרך המתאימה ביותר עבורכם להתמודדות עם הנושא. בעניין זה, חשוב לציין שאין המלצה גורפת לכל זוג שמתמודד עם קשיים מיניים על רקע המחלה. טיפול מסוג זה מתמקד בפתרון המותאם באופן אישי לזוג, תוך התחשבות במצבו הגופני, בהעדפות האישיות ובסוגי האישיות.

נצלו את חדר האמבטיה: מפתיע ככל שזה נשמע, שהייה במים חמימים מסייעת להפיג את כאבי השרירים, ובאופן כללי עשויה לסייע בהרגעת הגוף. לכן, מומלץ לתכנן את מועד קיום היחסים ממש בסמוך למועד הרחצה. רעיון מעט נועז יותר, הוא להעביר את הפעילות המינית הישר לחדר האמבטיה - שם תוכלו לבלות יחדיו תחת המים החמימים וליהנות גם ממקלחת טובה, ובאותה הזדמנות גם מפעילות מינית משופרת. כמובן שפתרון זה אינו מתאים לכל הזוגות, ולכן מומלץ לפעול לפי העדפותיכם האישיות.

הירגעו: אם אנחנו כבר מדברים על פעילויות מרגיעות, כדאי שתדעו שפעילויות הרפיה כמו יוגה, מדיטציה או הליכה באוויר הצח, בהחלט עשויות לתרום לעניין הרוגע, בזכות העובדה שהן גורמות לשחרור חומרים טבעיים, כמו אנדורפינים למשל, שהגוף מייצר, הפועלים כאמור להרגעתו. חומרים אלה ידועים גם בסגולותיהם להפחתת עוצמות הכאב.

שתפו את בן הזוג: תקשורת טובה היא אחד הכלים החשובים ביותר בכל מערכת זוגית, וכך גם בתחום המיני. שתפו את הפרטנר שלכם בכל אשר על לבכם: מה מפריע לכם, מה מתאים לכם ומה פחות. שיחה כנה, תסייע להעביר את המסר הנכון, תימנע השערות מיותרות ותעזור גם לחולה וגם לבן זוג לנהל מערכת זוגית ומינית טובה יותר. משפטים כמו: "היום כואב לי מדי, אבל ליטוף יכול להיות רעיון טוב", או – "כואבת לי התנוחה הזאת בוא ננסה לחשוב על משהו אחר" – הם דוגמאות טובות ובונות שיוכלו לשפר את החיים בין הסדינים.

נצלו את חדר האמבטיה. צילום: שאטרסטוק

נסו פיזיותרפיה: לעיתים טיפול פיזיותרפי, ובעיקר כזה המתמקד בשיפור שרירי רצפת האגן, יכול לסייע בשיפור גמישות השרירים והמפרקים, וכך גם לשפר את התפקוד המיני, ואפילו את עוצמת האורגזמה.

לסיכום: פיברומיאלגיה היא מחלה שעלולה לפגוע באיכות החיים, בתפקוד הגופני והנפשי, וכתוצאה מכל אלה - גם בתפקוד ובצורך המיני. באמצעות כלים, כגון: שיחה עם הרופא המטפל, טיפול מיני וטיפול פיזיותרפי, בהחלט ניתן ליהנות מיחסי מין מהנים ומספקים, למרות המחלה. כמובן ששיתוף בן הזוג והתמיכה שלו הם כלים הכרחיים להצלחת התהליך.

אפרת מנור היא מטפלת מינית מוסמכת, אישית וזוגית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום