חדשנות פורצת דרך בתחום שתלי השבלול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מבעיית שמיעה קשה? תקשיבו טוב, יש לנו חדשות מעולות בשבילכם: טכנולוגית שתלי שבלול מאפשרת שיקום חוש השמיעה גם בליקויי שמיעה חמורים ועמוקים. המילה האחרונה בתחום היא מערכת NAÍDA CI Q90 של חברת (Advanced Bionics (AB עם מקלט ה- Naida CI Connect. צרכנות רפואית

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
077-9977214 (מספר מקשר)

מערכת שתלי שבלול היא מערכת אלקטרו אקוסטית מתקדמת, שפותחה במטרה לאפשר יכולת שמיעתית והבנת דיבור גם לבעלי לקות שמיעה חמורה עד עמוקה, שאינם מפיקים תועלת ממכשירי שמיעה רגילים. נכון להיום, זוהי הטכנולוגיה הרפואית היחידה שמאפשרת שיקום של חוש השמיעה. לא בכדי, הטכנולוגיה הזו מוגדרת על ידי רופאים רבים כ"נס טכנולוגי" וכאחת מפריצות הדרך המשמעותיות ביותר במאה האחרונה.

קושי בקליטת מידע באמצעות הערוץ השמיעתי. צילום: Advanced Bionics

תהליך השמיעה התקינה

כדי להבין מהו ליקוי שמיעה וכיצד פועלת מערכת שתלי השבלול, כדאי להבין איך פועלת מערכת השמיעה במצב תקין:

  • האוזן החיצונית קולטת מהסביבה צלילים (גלי קול) שמועברים דרך האוויר אל תעלת השמע;
  • גלי הקול מניעים (פנימה והחוצה) את עור התוף ואת שלושת העצמות הקטנות שבאוזן התיכונה (הפטיש, הסדן והארכובה);
  • התנועה של עור התוף מניעה ממברנה (שכבת קרום דקה) המחברת בין הקצה הפנימי של שרשרת העצמות לאוזן הפנימית;
  • תנועת הממברנה באוזן הפנימית מניעה את נוזל האוזן ואת תאי השיער הממוקמים לאורך השבלול;
  • תנועת תאי השיער מומרת לפולסים חשמליים, המועברים לסיבי עצב השמיעה המתחברים לשבלול, לאורך צירו הפנימי;
  • עצב השמיעה מעביר את הסיגנל החשמלי אל מרכז השמיעה במוח, שם מתורגם המידע לצלילים שאותם אנחנו שומעים.

מהו ליקוי שמיעה?

ליקוי שמיעה הוא מצב שבו יש פגיעה באחד או יותר מחלקי מערכת השמיעה. כתוצאה מכך, נפגעת היכולת לשמוע צלילים ויש קושי בקליטת מידע באמצעות הערוץ השמיעתי, ו/או קושי בהבנת דיבור ויצירת תקשורת יעילה עם הסביבה.

חומרת הליקוי השמיעתי מוגדרת ע"פ עוצמת סף השמיעה בצלילים השונים: שמיעה תקינה מוגדרת כאשר האדם שומע צלילים בעוצמות של  20-0 דציבל;  ליקוי שמיעתי יוגדר – כאשר נדרשת יותר עוצמה לקבלת תגובת סף (התחלת שמיעה) לצלילים, ככל שנדרשת יותר עוצמה לתגובת סף לצלילים כך הליקוי השמיעתי מוגדר כחמור יותר. חומרת הליקוי הוגדרה בהתייחס למידת השמיעה והבנה של דיבור בחיי היום יום.

מהם הגורמים לליקוי שמיעה?

נהוג לחלק את ליקויי השמיעה לשלושה סוגים עיקריים:

1. ליקוי הולכתי - ליקוי שמיעה שבו יש הפרעה באחד השלבים, בדרך אל האוזן הפנימית (באוזן החיצונית, או באוזן התיכונה).  ליקוי זה עלול להיגרם כתוצאה מסיבות שונות ובהן חסימת תעלת השמע החיצוני כתוצאה מפקק שעווה, או כתוצאה ממבנה אנטומי לא תקין, קרע בעור התוף, דלקות באוזן חיצונית או תיכונה, נתק או הסתיידות בעצמות השמע ועוד..

2. ליקוי תחושתי עצבי (סנסורי נוירלי) - ליקוי תחושתי נובע כתוצאה מנזק שנגרם לתאי החישה בשבלול; ליקוי עצבי נובע כתוצאה  מנזק או הפרעה בסיבי עצב השמיעה היוצאים מהשבלול ומעבירים את המידע דרך התחנות השונות בגזע המוח אל המרכז השמיעתי בקליפת המוח. ברוב המקרים, אם יש ליקוי תחושתי יש גם ליקוי עצבי (ולהיפך). לכן, ההגדרה היא כללית או לפי מוקד הבעיה.

בין הסיבות האפשריות לליקוי התחושתי-עצבי: תורשה/גנטיקה, חשיפה לרעש, ליקוי שמיעתי טבעי (קורה עם הגיל), הפרעה מולדת (קונגניטלי), תרופות/ טיפולים, חבלת ראש, מחלת מנייר (Ménière), מחלות נוספות הפוגעות בשמיעה ועוד.

3. ליקוי הולכתי מרכזי - ליקוי שמיעה שבו יש הפרעה בשלב קליטת המידע, המועבר מסיבי עצב השמיעה למרכז השמיעה שבקליפת המוח (קורטקס). הפרעה זו גורמת לכך שהצלילים אמנם מגיעים למוח, אך פעולת הפענוח של האותות פגועה.

מהם שתלי שבלול?

שתלי שבלול מיועדים לאנשים הסובלים מליקוי שמיעתי תחושתי עצבי חמור או עמוק, שמכשירי השמיעה הקיימים אינם מסייעים להם באופן מספק בשמיעה ובהבנת דיבור. זאת, בשל הליקוי החמור מאוד והבנת דיבור ירודה. מערכת שתל השבלול מורכבת משילוב בין חלקים פנימיים (אלקטרודות) שמושתלים כירורגית, וחלקים חיצוניים שנישאים על האוזן ו/או על הגוף. החלקים החיצוניים והחלקים המושתלים נצמדים זה לזה דרך העור, באמצעות מגנטים הממוקמים בשני הצדדים.

איך המערכת פועלת?

מעבד חיצוני (משדר-מגרה) אוסף את הצלילים באמצעות מיקרופון, מעבד אותם למידע דיגיטלי ומשדר אותו אל השתל הפנימי (קולט-מגרה). המידע שנקלט בשתל הפנימי מועבר אל האלקטרודות המושתלות, שעוקפות את תאי השיער הפגועים בשבלול (ובכך, מחליפות למעשה את תאי השיער בשבלול שבהן עיקר הפגיעה), ומעבירות גרייה חשמלית ישירות לסיבי עצב השמע.

למי מיועדים שתלי השבלול?

כאמור, שתלי השבלול מיועדים לבעלי לקות שמיעה חמורה עד עמוקה, שמכשירי השמיעה מספיקים עבורם לשמיעה והבנת דיבור.האבחון ובדיקת המועמדות לניתוח שתל שבלול (באוזן אחת או בשתי האוזניים) מתבצעים במרכזי ההשתלות בבתי החולים ע"י צוות רב תחומי, שכולל מנתח/ת א.א.ג, קלינאי/ת תקשורת שמיעה ודיבור, פסיכולוג/ית, רופא/ת ילדים, ועובד/ת סוציאלי/ת.

בנוסף לקריטריונים ה"רשמיים" נלקחים בחשבון גם נתונים נוספים, העשויים להשפיע על הצלחת השתל, כגון:

המצב הרפואי הכללי (האם ניתן לנתח?!); בעיות רפואיות ו/או התפתחותיות נוספות; מצב אנטומי ותפקודי של מערכת השמיעה (מצב האוזן התיכונה, מבנה השבלול, מצב המערכת הווסטיבולרית, סימנים לשאריות סיבי עצב השמיעה וכו'); גיל התחלת החירשות; סיבת החירשות; מספר השנים שעברו מאז אובדן השמיעה ועד לניתוח השתל; גיל בעת הניתוח; שימוש במכשירי שמיעה והתרומה ממכשירי השמיעה; רמת המוטיבציה ותמיכת הסביבה הקרובה ועוד.

Advanced Bionics  הינה חברה בינלאומית המובילה בפיתוח פתרונות שמיעה עבור אנשים בעלי אבדן שמיעה חמור עד עמוק אשר אינם יכולים להיעזר עוד במכשירי שמיעה. החברה נוסדה בשנת 1993, היא חברה בת בקבוצת סונובה משנת 2009 ומפתחת טכנולוגיה מתקדמת של שתלים שבלוליים המאפשרת למשתמשים לשמוע באופן המיטבי. Advanced Bionics חברה לפונאק כחלק מקבוצת סונובה והן החלו שיתוף פעולה ייחודי בתעשייה. מאז, המובילות הגלובליות בשתלים שבלוליים ובמכשירי שמיעה שילבו את הטכנולוגיות המתקדמות שלהן על מנת לספק פתרונות שמיעה חדשים שאין דומה להם.

 שמיעה טובה ואיכותית ככל שניתן בחיים המודרניים. צילום: Advanced Bionics

מהפכה: שתל השבלול  NAÍDA CI Q90 של חברת Advanced Bionics  

חברת AB) Advanced Bionics) מוכיחה פעם נוספת את מחויבותה להעשרת חיי לקוחותיה באמצעות השקה של המקלט החדש Naída™ CI Connect. שיחות טלפון בדיבורית וסטרימינג אודיו ישיר הם חלק בלתי נפרד של החיים המודרניים, מהם צריכים ליהנות גם מושתלי שתל השבלול. Naída CI Connect, אחד החידושים המסעירים ביותר אשר פותח על ידי Advanced Bionics בשיתוף עם פונאק, מהווה פתרון משולב ואלגנטי ההופך את המעבד Naída CI Q90 לאוזניית בלוטות' אלחוטית. Naída CI Connect כולל מיקרופונים מובנים עבור שיחות בדיבורית, הוא תואם לכמעט כל מחשבי הלוח, המחשבים הניידים ונגני ה- MP3 הקיימים ומאפשר למרכיבי השתלים השבלוליים לשוחח בטלפון דיבורית ולהזרים אודיו ישירות כמעט מכל מכשיר.

מטרת שתלי השבלול שפותחו בשנות ה-80, הייתה במקור לשפר את השמיעה והבנת הדיבור, כתוספת לקריאת השפתיים. עם זאת, כיום - בזכות ההתקדמות הטכנולוגית המשמעותית שחלה בתחום - יכולים מושתלי AB המרכיבים את מעבד ה-NAÍDA CI Q90 ליהנות משמיעה מלאה ואיכותית יותר, להבין דיבור במצבים השונים בחיי היום יום הן סביבה שקטה והן בסביבה רועשת, לנהל שיחות טלפון ואף ליהנות מהאזנה למוזיקה. ה- Naída™ CI Connect מאפשר הזרמה של שיחות טלפון ו/או מוזיקה  באמצעות Bluetooth ישירות למעבד הצלילים, בידיים חופשיות.

לסיכום: השקת ה- Naída CI Connect מאפשרת למושתלי  AB  ליהנות ממיטב הטכנולוגיה הקיימת בשוק לשמיעה טובה ואיכותית ככל שניתן בחיים המודרניים, גם בשיחות טלפון ובהזרמת דיבור ומוזיקה מהתקני האודיו השונים הקיימים בשוק. החברה תומכת ומחוייבת להמשיך ולתמוך בכל מושתלי AB כמו גם בלקוחות חדשים לאורך המסע שלהם אל השמיעה. עבורנו, המסע הזה לא נגמר ברגע שהשתל מופעל. המטרה שלנו היא לא רק להביא את המושתלים שלנו לעולם הצלילים, אלא גם להעצים אותם ולסייע להם ליהנות מהחיים במלואם, וזה בדיוק מה שמייחד את Naida CI Connect.

 

גילה סקודוביץ היא מנהלת חטיבת שתלי שבלול Advanced Bionics בסונובה ישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום