כאבים בחזה כתוצאה מחבלה

(0)
לדרג

חבלה לבבית, או פגיעה בשריר הלב, תתכן במקרים של פגיעה ישירה לבית החזה, כמו לאחר תאונת דרכים, פגיעה מכידון אופניים, נפילה מגובה רב או עיסויי חזה בזמן החייאה. לא מדובר במצב של התקף לב, בו הפגיעה בשריר הלב נובעת מהפרעה באספקת הדם ללב.

מאת: מערכת zap doctors

מקרים של חבלה לבבית עשויים להיות קלים מאוד, אך לעיתים מדובר במצבים מסכני חיים. התסמינים תלויים בחומרת החבלה ועשויים לכלול כאב עז מעל הצלעות, עליה בקצב הלב עם תחושת דפיקות לב מהירות, קוצר נשימה, חולשה ועייפות, סחרחורות ובחילות והקאות. הכאב עשוי לנבוע מחבלה לשרירים, סחוסים או צלעות ולהחמיר עם נשימה או שיעול. חשוב מאוד לפנות להערכה רפואית בנוכחות כל אחד מהתסמינים הללו, שכן חבלה לבבית עשויה להוביל לסיבוכים ארוכי טווח, בפרט במקרים חמורים שאינם מטופלים היטב.

למאמרים נוספים בנושא קרדיולוגיה

יש לך שאלה? לכל הפורומים בנושא קרדיולוגיה וניתוחי לב 

בדיקות לזיהוי חבלה לבבית

ישנן מספר בדיקות המשמשות לזיהוי חבלה לשריר הלב. הרופא המטפל ישלים תחילה בדיקה גופנית להערכת סימנים חיצוניים לחבלות ופציעות באזור בית החזה וסמוך ללב. בנוסף, בדיקה גופנית תשמש לזיהוי לחץ דם נמוך, קצב לב מהיר ו/או לא-סדיר ונשימות לא-סדירות. בחלק מהמקרים, חבלה לבבית על-רקע תאונה מלווה גם בפגיעה בצלעות או בריאות, כאשר במהלך הבדיקה הגופנית המטופל עשוי להתלונן על כאב עז סביב כלוב הצלעות, רגישות קיצונית על העור, או שניתן יהיה לזהות תנועה חריגה של בית החזה בעת נשימה.

בדיקות עזר להערכת חולים אלו עשויות לכלול צילום רנטגן של בית החזה, בדיקת CT של הלב, אקו-לב להערכת זרימת דם בלב, אק"ג למעקב אחר הפעילות החשמלית של הלב ובדיקות דם, במטרה לקבוע עליה באנזימים לבביים המעידים על נזק לשריר הלב.

טיפולים שכיחים במקרה של חבלה 

הטיפול במקרים אלו תלוי בחבלה ובמצב החולה. בחלק מהמקרים, בדיקות אק"ג מבוצעות לאורך 24 שעות במטרה לעקוב באופן רציף אחר הפעילות החשמלית של הלב. טיפול בחמצן יינתן לחולים הסובלים מקוצר נשימה. בנוכחות תסמינים חריגים ייתכן ויהיה צורך בניקוז דם מסביב ללב, ניתוח לתיקון כלי דם, הכנסת נקז חזה למניעת הצטברות נוזל בחלל החזה או הכנסת קוצב לב במטרה לשמור על קצב הלב.  בנוסף, משככי כאבים נפוצים דוגמת אקמול או איבופן ישמשו להקלה על כאבים.

מרבית המקרים של חבלה לשריר הלב הם ברי טיפול ובדרך-כלל מדובר בחבלה קלה ושיעורי ההחלמה גבוהים. עם זאת, חלק מהחולים עם פציעה חמורה עשויים להיות בסיכון מוגבר לסיבוכים, כאשר במקרים מסוימים הפגיעה הלבבית מובילה למות החולה.

על המטופלים לפנות בדחיפות להערכה רפואית במקרים בהם מופיעה סחרחורות או תחושת עילפון, כאבי חזה חדשים או החמרה בכאבי חזה, קוצר נשימה או חום.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום