רפלקסולוגיה: צעד ראשון לדיאטה

(0)
לדרג

רצים למקרר כדי לפרוק תסכולים? כדאי לעצור ולהתבונן בכפות הרגליים. כל חלק בהן משקף היבט נפשי אחר המוביל לאכילה בלתי מאוזנת

מאת: רחל חודדוב

עוד בנושא: נימול ברגליים, שבר בכף הרגל

התאוות והחשקים מובילים ומוליכים את הטבע האנושי משחר ההיסטוריה האנושית. התאוות הן אלה אשר דחפו אותנו לעשייה, יצירה ובנייה, ועתה, עם התפתחות הטכנולוגיה, כאשר הנגישות למזון נעשתה הרבה יותר פשוטה, אנו מצויים בשפע ולכן גם מתמודדים עם בעיית השמנה.

במקרים רבים אנו חווים תחושת רעב, אך הרעב הוא לא בהכרח רעב למזון, אלא צורך פנימי רגשי, פתרון לתסכולים, מענה לצורך בשמחה, דרך לבטא התלהבות, תשוקה ועניין בחיים. כל אלה מובילים אותנו למקרר העמוס או לארון הממתקים ולתזונה לא מאוזנת. זוהי דרך קלה יותר להתמודדות: הדחף למלא את הגוף במזון, במקום להגיע לסיפוק הנפש.

הגורמים שיובילו אותנו לאכול, ולא מהסיבות הנכונות

הגנה: כשהנפש סובלת מתחושת איום ופחד, כשהפתרון למצוקה הרגשית איננו זמין במהרה, יחפש המוח האנושי דרכים לייצר הגנה. אחת הדרכים לייצר הגנה מסוג זה היא עיבוי רקמת השומן ש"תגן על הגוף". ולכן יתעורר דחף לאכול יותר, בדרך כלל מוצרים עתירי קלוריות ושומן.

שמירה על חום גוף: שמירה על חום הגוף היא משימה חשובה ביותר. כל ירידה בחום הגוף מסכנת את הגוף בחשיפה לווירוסים, חיידקים ומזיקים אחרים. את תחושת החום אנו חווים גם באופן נפשי, כשאנו בחברת אנשים אוהבים ותומכים.
כשאנו מוקפים אנשים אשר מבקרים אותנו, לא אוהבים אותנו ואפילו עוקצניים אלינו, תחושת ה"קור" הנפשי, וחווית הבדידות, יגרמו לנו לאכול יותר מזונות מחממים ומשמינים.

פחד ממחסור עתידי: בשל היותנו אנשים חושבים, אנו חושבים גם על המחר. מה יהיה? איך נתמודד? יש לנו צורך לדאוג למחר, לדאוג ליום סגריר. אנשים אשר שקועים בפחדים למחר נוטים לאגור: במזווה, במקפיא - וגם בתאי השומן.

נשימה לא נכונה: נשימה טובה המספקת לגוף חמצן היא חשובה ביותר. חמצן עוזר בהרבה פעילויות: פירוק מזון, אנרגיה לפעילות שרירים, לחשיבה ולעוד פעולות. כשאנו בלחץ, הנשימות הופכות קצרות, הגוף דרוך, מערכת העיכול מאטה את תפקודה ואז גם חילוף החומרים מואט. מאידך חש הגוף חלש והוא מפצה עצמו במזון כתחליף לאנרגיה.

אוכל הוא "טעם החיים": כשאנו משתמשים בטעמים של מזון כגורם מרגש, במקום להיות יצירתיים, נרגשים ומלאי הנאה, אזי נתמכר לטעמים, ולא לטעם החיים, שאנו יכולים לייצר עבורנו.

הרפלקסולוגיה אינה מפסיקה את תחושת הרעב אלא מחזקת את הגוף. כשהגוף מתחזק, הוא יוריד באופן טבעי את צריכת כמות המזון וכך תגיע גם ירידה במשקל.

הטיפול הרפלקסולוגי לבעיית השמנה:

1. הרגעת מערכת העצבים: הטיפול מרגיע מאוד את מערכת העצבים ורמת הסטרס יורדת באופן משמעותי. כשהאדם יותר רגוע הוא יכול יותר לשלוט במה הוא אוכל ובכמות האוכל. לעומת זאת, עצבנות גורמת לאכילה בלתי מבוקרת ופעמים רבות לתחושת צורך-יתר בכוח, אותו משיגים מאוכל.

2. שיפור הזרמת דם: מאפשרת ניקוז רעלים מהיר יותר מהגוף. בה בעת משתפרת הזרמת חמצן ומזון לכל תא ותא. כשרמת הרעילות יורדת, צורך הגוף פחות מזונות שאליהם הוא מכור, כמו סוכרים או פחמימות.

3. עבודה מוגברת על אברים מפני פסולת: שיפור פעולת המעי הגס מונעת עצירות ועליה ברמת הרעילות, מקלה על נפיחות הבטן ומפחיתה תחושת כבדות. במקביל, כאשר פעילות המעי תקינה, עולה יכולת ספיגת המזון ואיתה יורדת כמות צריכת המזון.

4. עבודה על מערכת הנשימה: הגמשת הסרעפת, השרירים בין הצלעות, עוזרת להכניס יותר חמצן לגוף. חמצן משפר חילוף חומרים, מרפה שרירים, מרגיע ולכן מאד חשוב ויעיל.

ארבעת היסודות בכף הרגל

כף הרגל מייצגת את הגוף כולו ומתחלקת לארבע יסודות הטבע: אדמה, מים, אש ואויר, כאשר כל אלמנט מייצג חלק מהגוף, מצב רגשי והתנהגות אופיינית, אשר בחוסר איזון יכולה להוות גורם משמעותי להשמנה.

ה"רעב" אותו אנו חווים מהווה מצב של "חוסר" אנרגיה, היעדר ויטאליות באותו האזור, והוא בא לידי ביטוי בכף הרגל במספר צורות: צבע חיוור, התקמטות יתר, חריצים וטונוס שרירים חלש.

יסוד האדמה: מיוצג על-ידי עקב כף הרגל. משקף את האגן, הרגליים ואיברים מפני פסולת (מעיים, שתן).
בהיבט הנפשי, מייצג יסוד האדמה את הבסיס הראשוני לביטחון קיומי ויצר ההישרדות. הרגש הנלווה הוא פחד שמטרתו להגן עלינו ולדחוף אותנו, למרות המכשולים בחיים. כשאנו חווים פחד, נוצר "רעב" לכוח לפעול אל מול מה שמאיים עלינו.
בתקופות בהן אנו מאוימים, נצרוך יותר מזון עתיר אנרגיה, המתפרק לאט: בשר, תפוחי אדמה, אורז מלא, חיטה וקטניות.
ההמלצה: לאכול אורז מלא, בשר דל שומן, לחם מחיטה מלאה ולהקפיד על כמויות.

דרך התמודדות בהיבט הרגשי: שחררו את העבר המכביד וחפשו דרכים יעילות לכם לפתור בעיות המאיימות עליכם.

יסוד המים: מיוצג על-ידי הקשת הגדולה ומשקף את איברי הבטן ומערכת העיכול.

בהיבט הנפשי, מייצג יסוד המים את העולם הרגשי הפנימי שלנו ואת התהליכים הרגשיים שאנו מעבדים כדי לפעול בצורה הטובה ביותר מול אתגרי החיים.

בתקופה שבה האירועים קשים לעיכול עבורנו, רצוי מאד שנאכל מזונות קלים לעיכול: מרקים, ירקות מאודים, מזונות דלי שומן, שתיית תה צמחים, פירות המתעכלים מהר ולא מכבידים על מערכת העיכול "הנפשית".

דרך התמודדות בהיבט הרגשי: פנו זמן לעכל מצבים המכבידים עליכם ואתרו רגשות המפריעים לכם לפעול ביעילות.

יסוד האש: מיוצג על-ידי הכריות הגדולות מתחת לאצבעות ומשקף את מערכת לב ריאות.
בהיבט הנפשי, מייצג יסוד האש את היכולת שלנו לאהוב עצמנו ולהעניק אהבה לסובב אותנו. כדי שנוכל לחיות בנוכחותה של אהבה, עלינו לבנות אמון בעצמנו ובזולת. כשנמנעת מאיתנו אהבה עצמית, או קבלת אהבה מאחרים, וכאשר אנו לא חשים אמון באחרים, אנו נוטים להיסגר. הסתגרות כזו גורמת לנו לנשום פחות טוב ולהרגיש רעב עז לאהבה ויחסי אמון.
הדחף למלא חוסרים אלה יתבטא ברצון לשוקולד, ממתקים, מזון עתיר שומן: כל אלה כמובן יגרמו להשמנה מהירה. הפתרון לטווח קצר ברור, אך הוא יגרום להשמנה מהירה. חפשו דרכים להתאהב מחדש, למצוא אדם שניתן לסמוך עליו.
ובינתיים, ההמלצות לתזונה: ג'ינג'ר וקינמון שהם תבלינים המחממים את הלב והריאות. ובנוסף, נשמו היטב ועשו תרגילים הפותחים את בית החזה.

דרך התמודדות: בחרו לראות את הטוב לצד הרע, התמקדו בטוב. זכרו שמגיע לנו להיות אהובים.

יסוד האוויר: מיוצג על-ידי האצבעות ומשקף את הראש.
בהיבט הנפשי, מייצג אלמנט האוויר את המוח, את החשיבה, את היכולת לנתח מידע ולהסיק מסקנות, כדי לפעול לטובתנו הנעלה.

המזון הנדרש לפעילות חשיבתית הם האגוזים למיניהם. הוסיפו אותם בשיקול דעת כי הם עתירי קלוריות. במקביל, הורידו מזונות אחרים: תפוחי אדמה, אורז ובשר, המורידים פעילות חשיבתית ומעייפים.

דרך התמודדות: הרשו לעצמכם להמריא, להיות יצירתיים מול קשיי החיים, אל תוותרו.

ולסיום, מספר סודות לדרך

1. היו אתם השולטים ולא הנשלטים על-ידי הרעב.
2. איכלו בעיניים הרבה והכניסו לפה מעט מזון בכמות מדודה.
3. חפשו דרכים מעשיות לפתרון חסכים רגשיים ולא רק דרך מזון.
4. נשמו היטב והכניסו הרבה חמצן, המעניק הרבה כוח.
5. חפשו את הטוב ומזערו את ההתעסקות ברע.
6. אתגרו את עצמכם, התרגשו ממה שאתם עושים.

הכותבת היא ראש בית הספר לרפלקסולוגיה במכללת רידמן

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום