פירות יבשים: כל מה שצריך לדעת

(0)
לדרג

למה אסור לתת פיצוחים לילדים קטנים, כמה קלוריות זה עולה לנו, והאם באמת הם בריאים כמו שחשבנו? כל מה שצריך לדעת על פירות יבשים לכבוד ט"ו בשבט, ושיהיה בתיאבון

מאת: מערכת zap doctors

ט"ו בשבט הוא כמובן חג הנטיעות, אבל הוא גם חג הפירות היבשים, ולקראת החג שיחול השבוע, משרד הבריאות מעדכן ומדגיש כי אסור לתת פיצוחים לילדים מתחת לגיל חמש עקב סכנת חנק.

מכיוון שהתיאום בין הבליעה לנשימה בקרב פעוטות אינו מפותח מספיק, ונוכח העובדה כי ילדים לפעמים אוכלים תוך כדי תנועה או דיבור, קיים סיכון לשאיפת האוכל דרך דרכי הנשימה. הדבר מקבל יתר תוקף גם בגלל שפיצוחים נוטים לספוח נוזלים ולהתנפח, ובכך לגרום חסימה של דרכי האוויר.

אז מה עושים אם בכל זאת חשוב לנו שהילדים ייהנו מאווירת החג מלבד הנטיעות? פשוט לתת להם לאכול פירות יבשים אחרים כמו תאנים, צימוקים, תמרים ומשמשים יבשים, אך להקפיד לחתוך אותם לחתיכות קטנות.

האם זה טוב לנו בכלל?

כמו בכל שנה כמעט, עולה השאלה האם פירות יבשים טובים לנו, כי מכיוון שהם כה טעימים, לרבים מאיתנו יש נטייה פשוט לזלול אותם ללא אבחנה. אז ברור, יש להם כמה יתרונות ברורים, אבל לפרות טריים יש יתרונות ברורים יותר.

הם מהווים מקור טוב לרכיבי תזונה כמו ויטמין C, מינרלים חיוניים כמו אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל. כמו כן, פירות כתומים כמו משמש ופפאיה יבשים מהווים מקור טוב לבטא קרוטן ההופך לויטמין A בגוף.

לעומתם, לפירות יבשים מהווים מקור טוב לסיבים תזונתיים, לכן הם עשויים לסייע לסובלים מעצירות. בשזיפים יבשים קיים סוכר הקרוי סורביטול וכן מרכיבים נוספים בעלי אפקט משלשל.

להתייעץ לפני שזוללים

בכל מקרה, חשוב לזכור כי צריכת פירות יבשים חייבת להיות מלווה בשתייה מרובה של מים. ואם אתם סובלים מעודף משקל, סוכרת או רמות גבוהות של שומנים בדם, כדאי להיוועץ בדיאטנית לגבי השילוב שלהם בתפריט היומי.

גם לאלו מאיתנו המקפידים על משקל, חשוב לדעת את ערכן הקלורי של פירות יבשים. הוא גבוה יותר מאלו הטריים. בתהליך הייבוש מאבדים הפירות היבשים כמויות גבוהות של מים, לכן מרבית רכיבי התזונה בהם מרוכזים יותר, לעיתים בתהליך הייבוש מוסיפים לפירות סוכר.

מה זה אומר בפועל? שתי יחידות של תאנים מיובשות, תמרים לחים או יבשים ושזיפים או משמשים מיובשים מכילות 60 קלוריות. מה עוד מכיל 60 קלוריות? כף מחוקה של צימוקים, שתי פרוסות של תפוח עץ מיובש, פרוסה אחת של אננס מיובש וחרוב אחד בגודל בינוני.

אגוזים, קטנים אבל ממזריים

גם אגוזים עלולים להיות מקור משמעותי לקלוריות. זה מאוד קל להגיע ל-50 קלוריות, איך עושים זאת? אוכלים שש יחידות של שקדים, כף של גרעיני חמנייה עם קליפה, כף של גרעיני דלעת עם קליפה, 10 יחידות של בוטנים קלויים, 2 יחידות שלך אגוזי מלך, 4 יחידות של אגוזי פקאן ו-6 יחידות של אגוזי קשיו, לוז או פיסטוק.

האגוזים מרוכזים ועשירים בקלוריות, לכן מומלץ לצרוך אותם בצורתם הטבעית, ללא מלח וללא קלייה. הקלייה גורמת לאיבוד של חלק מהויטמינים מקבוצה B. כמו כן, מומלץ להפחית בצריכתם של אגוזים ובוטנים, המצופים בסוכר או תערובת קמח, וכן באגוז הקוקוס, העשיר בשומן רווי.

אז רק שיהיה לנו ט"ו בשבט שמח וטעים.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום