אנדומטריוזיס: פגיעה בפוריות

(0)
לדרג

כעשירית מהנשים סובלות מהופעת מקטעי רירית רחם מחוץ למיקומם התקין. לעתים פוריותן נפגעת ועליהן לעבור הפריה חוץ גופית או ניתוח

מאת: מערכת zap doctors

אנדומטריוזיס היא מחלה הגורמת להופעת מקטעי רירית רחם מחוץ למיקומם התקין בחלל הרחם. המחלה פוגעת בכ-10% מהנשים, והסיבה לה עדיין לא ידועה. טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) או ניתוח זעיר פולשני (לפרוסקופיה) יכולים לטפל בבעיות פוריות שהמחלה גורמת.

ד"ר ירון חמני, מנהל המרפאה לאנדומטריוזיס בהדסה הר הצופים, מציין כי המחלה היא הסיבה העיקרית לכאבי בטן ולכאבי אגן כרוניים בקרב נשים בגיל הפריון. לדבריו, "מדובר על כאבים כרוניים באגן ,כאבים בזמן וסת וכן כאבים בעת קיום יחסי מין. אנחנו מתייחסים בכובד ראש גם לפגיעה בפוריות. המחלה שכיחה בקרב נשים דווקא בתקופת הפריון, ואחוז הנשים עם בעיות פריון גבוה יותר בקרב נשים עם אנדומטריוזיס.

הירידה בפוריות אצל נשים עם אנדומטריוזיס נובעת משתי סיבות. לדברי ד"ר חמני, "בשלבים מתקדמים של המחלה, יש פגיעה אנטומית הגורמת לשינוי המבנה התקין של איברי הרבייה. פגיעה זו נגרמת בעקבות הידבקויות שעלולות להביא לפגיעה ביכולת החצוצרה לקלוט את הביצית וכתוצאה מכך נמנעת הפרייה עם תא הזרע".

הסיבה השנייה לפגיעה בפוריות היא הנגעים האנדומטריוטיים שמפרישים חומרים דלקתיים. אלה מתרכזים בנוזל חלל הבטן ופוגמים באיכות הביציות ובאיכות העוברים, ולכן מפחיתים את יכולת ההשרשה ברחם.

אנדומטריוזיס
אנדומטריוזיס

טיפול פוריות לחולות באנדומטריוזיס

"הטיפול המקובל בדרך כלל בפוריות הוא השראת ביוץ או טיפולי פוריות בהפריה חוץ גופית", מסביר ד"ר חמני. "טיפול זה יעיל גם בקרב מטופלות הסובלות מאנדומטריוזיס ומתקשות להרות.

הטיפול בהפריה חוץ גופית עוקף, למעשה, את הבעיה המכנית הקשורה בהידבקויות ומשפר את הביוץ. כך שעם שני יתרונות אלה ושיפור יכולת ההפריה מושג הריון".

אולם אליה וקוץ בה. מסתבר שטיפולי IVF עלולים לגרום להחמרה ניכרת בתסמינים, בעיקר כאבים. "טיפולי IVF במטופלת עם אנדומטריוזיס כרוכים גם בסיכון גבוה יותר לזיהום משמעותי באגן", אומר ד"ר חמני. "בנוסף לכאבים, יש להביא בחשבון שמדובר בתהליך חודרני הכרוך בבדיקות דם, אולטרסאונד ודיקור לשם שאיבת ביציות".

האופציה הטיפולית השנייה היא הטיפול הניתוחי. "הניתוח נעשה בלפרוסקופיה, שיטה זעיר פולשנית המבוצעת דרך חורים קטנים בבטן ללא צורך בפתיחה מלאה של הבטן", אומר ד"ר חמני. "פרוצדורה זו מאפשרת הפחתה ברמת הכאבים, החלמה מהירה וחזרה מהירה לשגרה. עם זאת, הניתוח מורכב ודורש מיומנות הקיימת רק במספר מצומצם של מרכזים בארץ. בנוסף לכך, הניתוח עלול להיות כרוך בסיבוכים. המנתחים שמים דגש על שימור הרחם והשחלות, ומסירים את כל נגעי האנדומטריוזיס הנמצאים באגן, מנרמלים את האנטומיה על ידי פתיחת הידבקויות, מסירים ציסטות שחלתיות ומוודאים שהחצוצרות אינן חסומות.

"קבוצת חוקרים קנדית הצליחה להראות כי נשים הסובלות מאנדומטריוזיס בשלבים מוקדמים שעברו ניתוח לפרוסקופי הצליחו ב-30% יותר בהשגת הריון. מחקר שפורסם לפני שנה על ידי קבוצת רופאים מצרפת מצא ש-59% מהמטופלות הרו לאחר ניתוח לפרוסקופי"

בישראל אין החלטה ברורה באשר לטיפול העדיף לחולות. "על כן", אומר ד"ר חמני, "יש לשקול כל מקרה לגופו, ליידע את החולה על מגוון האפשריות העומדות בפניה ולעזור לה לבחור את הטיפול המתאים ביותר למצבה".

תרופת וויזאבל

באחרונה הושקה בישראל תרופה חדשה בשם "וויזאבל", שיוצרה במיוחד במטרה לטפל באנדומטריוזיס. "מדובר בהורמון הפרוגסטרון בעל איכויות מתאימות לטיפול באנדומטריוזיס", אומר ד"ר חמני. "מדובר בפרוגסטרון ייחודי שנמצא כמתאים ביותר לטיפול באנדומטריוזיס הודות ליכולת ההתקשרות הגבוהה שלו ,הרבה יותר לעומת פרוגסטינים אחרים, לתאי רירית הרחם ותאי האנדומטריוזיס", אומר ד"ר חמני, "המחקרים הרפואיים והניסיון הראשוני המצטבר הוכיחו הפחתה משמעותית ברמת הכאב כמו גם של מדדי הדלקת האופייניים למחלה. כל זאת לצד מיעוט של תופעות לוואי ושביעות רצון גבוהה של המטופלות ורופאיהן. יתכן שתרופה זו תשמש בעתיד גם בטיפולי פוריות מפני שתוכל להחליף את הזריקות המקדימות באגוניסט GNRH (דקפפטיל,לוקרין). "חשוב לומר, כי ישנם נשים רבות הסובלות מאנדומטריוזיס, ואפילו בשלב מתקדם, שאין להן כל פגיעה בפוריות", מסביר ד"ר חמני. "נשים אחרות חוות עיכוב בהשגת הריון יחסית לחברותיהן הבריאות ורק חלק מהחולות נזקקות לטיפול פוריות על מנת להרות".

ד"ר חמני ממליץ לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס "להקדים עד כמה שניתן את ניסיונות הכניסה להריון ולא לדחות אותם לגילאים מאוחרים. כיום, על פי החוק שנחקק לפני שנה בישראל, ניתן לשמר פוריות על ידי הקפאת ביציות לנשים בגילאים 30-41".

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום